Re: Selvstyret vil bygge tre nye lufthavner og bygge ut to(/tre) eksisterende på Grøn
Personlig ville jeg nok ha sett på en ekstra A330neo hvor:
Maskin A fløy CPH (om morgenen)-GOH-NYC-GOH (kveld, redeye)-CPH (neste morgen). daglig.
Maskin B flyr et utvalg av destinasjoner i Nord Amerika og Europa et par ganger i uken.
Skal man øke flåten mer ville nok størrelsen mindre nok være aktuell som A320neo familien. Men til begynne med bør de gå for samme type fly som kan gjøre samme jobben som er mer enn hva andre flyselskaper bruker sine fly til. Det er å være livstråden for Grønland ved å sørge for transport av passasjerer, syke(transport) og frakt. Dette er hovedgrunnen til at de flyr widebody og ikke A320/B737 til/ fra Grønland.
Dagens ene A330neo har nok å gjøre og trengs til den daglige livsnerve linken til CPH, men kunne kanskje blitt utnyttet bedre om den fløy slik som beskrevet ovenfor for maskin A. Men da trengs det en maskin B siden det ikke blir noe nevneverdige nedetid for vedlikehold og IROPS. Den får de i dag siden maskinen overnatter 12 timer i CPH hver natt.
Noen økning ligger nok et par år frem i tid da jeg tipper de vil se hva flyttingen til GOH vil bety og om det nå vil bli en større turiststrøm før de øker tilbudet/ nettverket sitt.
Air Greenland har vel snakket om at de ser på 1-3 stk A320neo familien hvis de skal øke den "internasjonale" flåten. Jeg vil anta det skyldes blant annet frakt muligheten men også fordi de trenger nok rekkevidde til å returnere dit de kom fra evt min fortsette til Canada eller Island ved dårlig vær på Grønland.Dette er jo spenstig!
Når de snakker om mellomdistanse, så er det vel naturlig å tenke i retning av E190-E2 eller A220-100? Til og med jungeljetten dekker jo mesteparten av USA og Europa, og har ETOPS-120. Har Air Greenland sin A330 nok å gjøre med CPH, eller kunne den også ha betjent andre ruter (da sannsynligvis med en del cargo)?
Personlig ville jeg nok ha sett på en ekstra A330neo hvor:
Maskin A fløy CPH (om morgenen)-GOH-NYC-GOH (kveld, redeye)-CPH (neste morgen). daglig.
Maskin B flyr et utvalg av destinasjoner i Nord Amerika og Europa et par ganger i uken.
Skal man øke flåten mer ville nok størrelsen mindre nok være aktuell som A320neo familien. Men til begynne med bør de gå for samme type fly som kan gjøre samme jobben som er mer enn hva andre flyselskaper bruker sine fly til. Det er å være livstråden for Grønland ved å sørge for transport av passasjerer, syke(transport) og frakt. Dette er hovedgrunnen til at de flyr widebody og ikke A320/B737 til/ fra Grønland.
Dagens ene A330neo har nok å gjøre og trengs til den daglige livsnerve linken til CPH, men kunne kanskje blitt utnyttet bedre om den fløy slik som beskrevet ovenfor for maskin A. Men da trengs det en maskin B siden det ikke blir noe nevneverdige nedetid for vedlikehold og IROPS. Den får de i dag siden maskinen overnatter 12 timer i CPH hver natt.
Noen økning ligger nok et par år frem i tid da jeg tipper de vil se hva flyttingen til GOH vil bety og om det nå vil bli en større turiststrøm før de øker tilbudet/ nettverket sitt.