Cimber Air - hvilken vei går det?

Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Problemet med DY er at Boeing 737-800, som etterhvert er de eneste flyene de har, er alt for store for noen av markedene QI opererer i.
Hvem sier at dette er et problem?

Kosten med å drifte en -800 er stort sett lik -300. Med andre ord , du får ca 30 seter "gratis" når du trenger dem.


Hvis DY skal ta helt over ved en eventuelt Cimber konkurs, må de skaffe seg mindre fly, noe jeg tviler sterkt på kommer til å skje.
Dette har du helt rett i.

Og Norwegians fly er som nevnt for store til at de kan få en tilfredsstillende frekvens på enkelte innenriksruter i DK.
Javel?

Enkelte "leisure" utenriksruter er nok det mest interessante for DY.
Nei , det tror jeg ikke.

Destinasjoner som Cimber har men ikke Norwegian har, fra CPH. Bl.a Burgas, Las Palmas, Tel Aviv, og Toscana (og Sofia, men jeg har hørt at det er planer om at SAS skal ta over denne ruten f.o.m vintersesongen).

Det er nok mange planer som uoffesielt sirkulerer , men denne er nok ikke på planen nå.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Problemet med DY er at Boeing 737-800, som etterhvert er de eneste flyene de har, er alt for store for noen av markedene QI opererer i.
Hvem sier at dette er et problem?

Kosten med å drifte en -800 er stort sett lik -300. Med andre ord , du får ca 30 seter "gratis" når du trenger dem.

Det hjelper vel lite på markeder som f.eks. CPH-AAR/AAL/BLL der man er avhengig av frekvens. Å gå inn med -800 er veldig overkill når markedet er på 50-100 seter 5-6 ganger pr dag. Trip-kosten til en -800 er ikke akkurat i nærheten av en ATR.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det hjelper vel lite på markeder som f.eks. CPH-AAR/AAL/BLL der man er avhengig av frekvens. Å gå inn med -800 er veldig overkill når markedet er på 50-100 seter 5-6 ganger pr dag. Trip-kosten til en -800 er ikke akkurat i nærheten av en ATR.
DY forsøgte sig på CPH-BLL, men havde noget nær tomme fly...
DY på AAL er jo en realitet, men jeg kender ikke noget til deres belægning...På AAR kommer DY nok ikke, idet hovedparten af pax på QI og SK er transfer pax
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det er vel pa idag alle aktörer som forbereder seg pa en QI konkurs. Det hva QI har send ut i siste uke ble ikke en SOS, men en "Blubb-Blubb-Blubb". Man kan bare spekulere om konkursen skjer för eller under sommerferien.

Selv om QI er na villige a selge seg eller fusjonere, sa har vel alle andre aktörer ikke den samme lysten. Fordi alle kikker pa forskjellige assets. Selv SAS har en nytte dersom QI gar konk, siden de kan plutselig rekrutere ferdig-utdanned piloter i Danmark. Sa ogsa SAS sin lyst a redde tap-boet er minimalt.

Det hva man likevel ikke kan helt utelukke er dette scenario:

En Aktör XYZ kjöper de leve-dyktige deler av QI, dvs deler av CRJ200 ops pluss ATR ops. I sa en scenario vil restende QI gar styrt konkurs, mens den solgte delen overlever under et nytt navn. Finnes seg interessenter for dette? Sure!
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Sagt med andre ord, det er ikke lenger noe spørsmål om Cimber vil gå konkurs, men når det vil skje?
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Mon ikke QI levet mindt t.o.m den 08.juni hvor der er stormøde hos QI...
Tror ikke der sker nogen inden da, men spændende at følge om en ny stor aktionær vil træde ind som QI siger med 300 mill...
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Oups skal fly QI 8 og 9 juni. Får håpe de lever til jeg kommer meg hjem. Har forresten fløyet med QI 2-3 ganger per år i 2 år nå, med dommedag hengende over selskapet i hele den perioden, uten at de har bukket under.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Men der kommer dog en sjælden indrømmelse fra Jacob Krogsgaard, der sædvanligvis har fremragende retoriske evner og formår at skabe et positivt billede af praktisk talt enhver situation.

"Vi må indrømme, at CRJ´erne ikke egner sig til det danske vintervejr," konkluderer Jacob Krogsgaard.

Når sannheten blir så åpenbar at selv den beste retoriker kommer til kort er det sannelig alvor.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Ny askesky kan komme svært ubeleilig for cimber. Kan et par dager nedetid på 1-2 viktige flyplasser være spikeren i kista mens cimber forhandler for å overleve?
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Vel, Danske Staten har redded Cimber ut av "aske-döden" sist ar, sa vil de gjöre det samme ogsa i ar. Men det vil virke som en aksellerator i dödskampen.

Likevel tyder mye pa at det blir ikke sa verre som sist ar.
 
Adgang nægtet

Det får jeg også nu - måske en temp fejl. Artiklen er her:



"Vi tør ikke længere tage risikoen", siger Travel House-direktør

Topchefen for et af Danmarks største rejsebureauer, Travel House’s Peter Rasmussen, har sendt besked til rejsebureauagenter, der får udstedt flybilletter gennem bureauet om, at man ikke længere vil udstede flybilletter med Cimber Sterling. I en e-mail til rejsebureauerne henviser Peter Rasmussen til de seneste dages stærkt negative omtale af Cimber i bl.a. dagbladet Børsen.

”Set i lyset af ovenstående finder Travel House, at det ikke længere er ansvarligt at udstede flybilletter med Cimber Air, og således indstiller vi billetudstedelsen med umiddelbart virkning” hedder det i e-mailen fra Peter Rasmussen, som www.tic.travel er kommet i besiddelse af.

Peter Rasmussen tilføjer, at det omgående stop for billetudstedelse gælder såvel flybilletter, hvor der udelukkende flyves med Cimber, som billetter hvor Cimber feeder til videre flyforbindelser.

Til www.tic.travel siger Peter Rasmussen, at han fastholder beslutningen om at stoppe udstedelsen af Cimber-billetter, selvom den umiddelbare fare ved den islandske askesky synes at være drevet over: ”Vi har sagt til Cimber, at vi ikke ønsker at løbe den risiko, vi føler der er, og at Cimber derfor måtte afdække vores risiko. Men det har Cimber ikke ønsket” siger Peter Rasmussen. Han tilføjer, at han har ”al mulig sympati” for situationen i Cimber, og siger: ”Det vil være ulykkeligt, både for Cimber, for de ansatte og for markedet, hvis Cimber går ned. Men vi ønsker ikke at løbe nogen økonomisk risiko”.

”Har du tænkt over, at en mail som den du udsender her kan være medvirkende til at forstærke en negativ udvikling i Cimbers billetsalg?”
”Det har jeg ingen kommentarer til” siger den administrerende direktør i Travel House/Profil Rejser.

www.tic.travel har onsdag forsøgt at få en kommentar fra Cimber Sterlings ledelse til udmeldingen fra Profil Rejser, men det er endnu ikke lykkedes. Vi forventer at få kontakt med Cimber-ledelsen senere onsdag aften.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Vil nok atter engang sænke kursen på QI aktier.....Underligt at QI toppen ikke vil kommentere ...Det kan da kun være i deres egen interesse
Hilsen
ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Dette ser jo ikke bra ut. Synd. Men hva skjer da hvis Cimber Sterling går konk. Nye aktører kommer inn. Siden Norwegian er jo store ut fra Kastrup. Transavia har jo trukket seg ut også..

Eller en ny Sterling igjen :). Men synes Sterling navne kan legge på hylla nå.
 
Back
Top