Cimber Air - hvilken vei går det?

Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Vet at det ikke bare det er egenkapitalen vi snakker om. Men om det er så dårlig stillt kan det komme krav fra leverandører om kontant eller forskudds betalning. Dette vil i såfall sette kroken på døren om de ikke får disse 300 mill snarest. Veldig dårlig økonomi hos Cimber kan også gjøre at kundene vender dem ryggen. I dag er cimber (+ andre) selskaper avhengi av å få pax til å betale før reisen. Så dette kan gå fryktelig fort utfor.
Bare så det er sagt synes jeg det er synd at det går så dårlig for dem.
Føles også litt merkelig at de skulle få disse 300 millioner i risikovillig kapital med tanke på dagens situation. Aksjen er vel nå nede i 1,7 kr
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Har netop set på TV2News, at adm. direktør Jacob Krogsgaard udtaler, at man ønsker at fusionere, blive købt eller indgå partnerskab med andre aktører.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Tænker også lidt på hvorledes SAS vil reagere..QI flyver trods alt en hel del for os, altså SAS...
Hvor jeg står her, ved vist alle, så det er der ikke grund til at komme ind på....og hvad jeg synes om QI ved alle nok også, men hvis ikke...så er det bedste der kan ske, at QI se
skriften på væggen og stopper deres B737 ops imorgen....
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Bare et spørsmål fra en helt amatør, som allikevel som synes det er både leit og trist at det går så dårlig for QI. Er hovedgrunnen til problemene at man kjøpte restene av Sterling eller hadde problemene kommet uansett? Det er i så fall fascinerende at man klarte å foreta en så dårlig beslutning som, f eks, et nærmest enstemmig :) Scanair/Flyprat-forum så var så katastrofal.

Ellers virker det fornuftig, som foreslått, å stanse alle B737-operasjoner for å prøve å redde stumpene.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

De probleme kom med oppkjöp av Sterling restene siden QI aldri hadde den nödvendig egetkapital.

Man kan ikke avhende 737-ops over natta. Man har jo tatt imot bookinger, dermed har man forpliktelser overfor passagerer. Stanser man 737ops, sa ma man refundere billetter og er dermed konkurs over natta. Man har ikke penger i kassa slik at man kan overföre disse pax til andre aktörer mot betaling.

Ergo forblir en (styrt) konkurs som eneste utvei. Cimber er jo en Holding, ergo kan man la dele ga konk og forsöke a redde dette hva er levedyktig. Men mye tid er ikke igjen...
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det ervel ikke til at sige, om tingene ville være anderledes, hvis ikke QI have købt resterne af Sterling, men set i bagklog skabelsens hellige navn, skulle QI jo nok ikke
have væltet sig ud i Sterling...
QI havde jo absolut ingen erfaring med ops med STORE fly....til gengæld var de proffe med CRJ og ATR...så ja ops med B737 var en katastrofe....Det er min mening og det har jeg aldrig lagt skjul på
Hilsen Ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hvad sker der, når/hvis QI går konkurs?

Mon ikke DAT eller Sun-Air kunne tage over på nogle af de rentable, men tynde ruter. Fx. Sønderborg-ruten og måske Rønne, samt BLL-ARN, mens SK måske kunne tage BLL-CPH tilbage? Øvrig indenrigs ville nok blive overtaget af SK og DY, i det omfang der egentlig er behov for det, men der er jo væsentlig overkapacitet på især AAL-ruten.

Lufthansa ville vel straks tage sig af BLL-MUC, mens de typiske feriedestinationer overvejende ville blive overtaget af DY og i mindre grad SK. WF kunne måske tage BGO-BLL.
BLL-DUB kunne måske være noget som FR ville kigge på?

QI er ikke dominerende på voldsomt mange ruter, men de har alligevel 3 daglige afgange på CPH-PRG, og 2 daglige BLL-PRG. Om SK vil tilbage til PRG er tvivlsomt. Det bliver nok DY og OK, der tager den del af kagen.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Et spørsmål er vel også hvem som isåfall også må ta over det de flyr for SAS på wetlease
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hvad sker der, når/hvis QI går konkurs?

Mon ikke DAT eller Sun-Air kunne tage over på nogle af de rentable, men tynde ruter. Fx. Sønderborg-ruten og måske Rønne, samt BLL-ARN, mens SK måske kunne tage BLL-CPH tilbage? Øvrig indenrigs ville nok blive overtaget af SK og DY, i det omfang der egentlig er behov for det, men der er jo væsentlig overkapacitet på især AAL-ruten.

Lufthansa ville vel straks tage sig af BLL-MUC, mens de typiske feriedestinationer overvejende ville blive overtaget af DY og i mindre grad SK. WF kunne måske tage BGO-BLL.
BLL-DUB kunne måske være noget som FR ville kigge på?

QI er ikke dominerende på voldsomt mange ruter, men de har alligevel 3 daglige afgange på CPH-PRG, og 2 daglige BLL-PRG. Om SK vil tilbage til PRG er tvivlsomt. Det bliver nok DY og OK, der tager den del af kagen.

QI flyver kun 4 ugentlige BLL-PRG ikke 2 daglige.
BGO-BLL er lige noget for DAT evt Sun-Air
Sidst SAS fløj BLL-CPH havde de et 2 cifret millionunderskud iflg. dem selv på ruten, der dengang havde 130000pax. Tror ikke de prøver igen.
Med en konkurs er der 13 ruter i BLL der skal samles op, eller 510000 passagerer. Gad vide hvad Norwegian har af planer i skrivebordsskuffen? Det samme med DAT og Sun-Air?
 
Last edited:
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Jeg tror ikke DAT har noen planer i skuffen for å ta over hvis QI går under. DAT har som kjent nylig startet opp på Skien og har hatt mer en nok vanskeligheter til å finne kapasitet til å ta seg av Skien - Stavanger. DAT har pr. i dag ingen ledig kapasitet til å ta på seg mer ruteflyvning.
Men det er klart, om Cimber må kaste inn håndklet så er det jo en del ATR + crew som blir ledige. For DAT som allerede har spesialisert seg på ATR ville det blitt en relativ grei sak å ta over de.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Så er diverse konsoliderings teorier igang.

Tja mon nogen tør at overtage det gratis mod også at overtage
gældsforpligtelserne ?


Hos Braganza afviser pressekontakt Geir Stormorken, at selskabet fører drøftelser med Cimber Sterling. "Vi har ingen kommentarer," siger Geir Stormorken.


Lidt mere åbenhed er der hos svenske Skyways. Her siger Lars-Åke Bertilsson, der er administrerende direktør hos selskabet Avia Express AB, der står bag varemærket Skyways: "Generelt er vi interesseret i at vækste, såvel organisk som via akkvisitioner. Men lige nu har vi hænderne fulde, da vi netop har overtaget City Airline."

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=47241
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Der er efterhånden ingen tvivl om at den eneste udvej for Cimber Sterling er en eller anden form for konsolidering med et andet selskab. Hvilken konstellation som inden for det Skandinaviske marked vil kunne fungere kan dog være svær at se - så spørgsmålet er om Cimber Sterling skal se ud over Skandinavien og efter mere pengestærke aktører og investorer på det europæiske kontinent.

Det er dog interessant at Cimber Sterling øjensynlig er i gang med tilknytte en ekspert i Mergers & Acquisitions til bestyrelsen:

Specialist i opkøb og fusioner på vej til Cimber Sterling
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Der er efterhånden ingen tvivl om at den eneste udvej for Cimber Sterling er en eller anden form for konsolidering med et andet selskab. Hvilken konstellation som inden for det Skandinaviske marked vil kunne fungere kan dog være svær at se - så spørgsmålet er om Cimber Sterling skal se ud over Skandinavien og efter mere pengestærke aktører og investorer på det europæiske kontinent.

Det er dog interessant at Cimber Sterling øjensynlig er i gang med tilknytte en ekspert i Mergers & Acquisitions til bestyrelsen:

Specialist i opkøb og fusioner på vej til Cimber Sterling

Interessant kan det være , men det er nok noe sent.
Ingen grunn for at andre går inn og pådrar seg en haug med arbeid for å finne ut status med selskapet når man kan starte fra scratch og bruke mindre tid og kostnader med å erstatte QI sine aktiviteter.
Her stepper DY og Jettime kjapt inn og dekker opp med sin kapasitet.
I dagens konkuranseutsatte marked er tiden over hvor man går inn med et batteri med advokater og finansfolk for å rake glørne ut av ilden med store kostnader til følge. De er kun de som er vinnerne.
La butikken gå over ende og kall inn administratorene av boet er det eneste fornuftige.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Her stepper DY og Jettime kjapt inn og dekker opp med sin kapasitet.

Tror du (dere) at DY har kapasitet til å "vokse" på "sparket" om QI folder sammen sine hender? Trodde snart DY's strikk var velstrukket...
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det er neppe snakk om mer enn et fly eller to. Det er tross alt bare snakk om de mest lovende rutene. DY vil raskt frigjøre kapasitet til dette.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det er neppe snakk om mer enn et fly eller to. Det er tross alt bare snakk om de mest lovende rutene. DY vil raskt frigjøre kapasitet til dette.


Var forsåvidt det jeg tenkte på, men de har vel ikke fly på lager?
De har jo ( les HEL ) ekspandert kraftig og det må jo ev. gå på bekostning
av eksisterende ruter.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Var forsåvidt det jeg tenkte på, men de har vel ikke fly på lager?
De har jo ( les HEL ) ekspandert kraftig og det må jo ev. gå på bekostning
av eksisterende ruter.

DY kan vel bare forlenge leasingavtaler på sine 300-maskiner og vips har de mange ekstra fly som kan fly i Danmark.

Men synd hvis Cimber forsvinner, de er jo et godt gammelt merke i dansk luftfart. Maersk og Sterling Airways er jo kun et minne nå...
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Problemet med DY er at Boeing 737-800, som etterhvert er de eneste flyene de har, er alt for store for noen av markedene QI opererer i. Hvis DY skal ta helt over ved en eventuelt Cimber konkurs, må de skaffe seg mindre fly, noe jeg tviler sterkt på kommer til å skje. Og Norwegians fly er som nevnt for store til at de kan få en tilfredsstillende frekvens på enkelte innenriksruter i DK.

Enkelte "leisure" utenriksruter er nok det mest interessante for DY. Destinasjoner som Cimber har men ikke Norwegian har, fra CPH. Bl.a Burgas, Las Palmas, Tel Aviv, og Toscana (og Sofia, men jeg har hørt at det er planer om at SAS skal ta over denne ruten f.o.m vintersesongen).
 
Back
Top