Cimber Air - hvilken vei går det?

Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Wildshot !

Hva med at afhænde 737 operationen gratis til SAS,
de skal jo alligevel bruge nogle -700, lad QI piloter flyve dem !

Betal ombookninger til andre selskaber med salg af ejede CRJ-fly !
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Slots er jo en god handelsvare !! men selvfølgelig er slots nødvendig for at opretholde flyvning, så det vil nok være det sidste de vil sælge fra...
Hilsen
Ole

Hvad er det for nogle slots, du mener man kan sælge? Det er vel kun LHR slots der handles for gode penge, og dem har QI da ingen af?
 
Karsten Ree. Kommer han med mer penger?

Karsten Ree, milliardær fra Jylland, reddet Cimber Sterling sist de gikk tom for penger (1.5 år siden). Nå har Karsten Ree tapt mye på Cimber, men han har tapt enga mer på Amagerbanken (800 millioner). Han solgte engang den Bå Avis til Ebay for mer enn 2 milliarder og kjempe selvtilitt.

Karsten Ree er nesten Damarks svar på Idar Vollvik. Fra lettjent milliardformue renner pengene ut som fra et badekar uten propp. Karsten Ree er tydligvis Jylland patriot. Han satser penger etter et opphetet hjerte i motsetning til Vollvik som satset etter opphetet hjerne. Vil Karsten Ree bruke resten av sine spare penger (har noen millioner igjen) på å redde Cimber Sterling eng gang til?
 
Re: Karsten Ree. Kommer han med mer penger?

Karsten Ree, milliardær fra Jylland, reddet Cimber Sterling sist de gikk tom for penger (1.5 år siden). Nå har Karsten Ree tapt mye på Cimber, men han har tapt enga mer på Amagerbanken (800 millioner). Han solgte engang den Bå Avis til Ebay for mer enn 2 milliarder og kjempe selvtilitt.

Karsten Ree er nesten Damarks svar på Idar Vollvik. Fra lettjent milliardformue renner pengene ut som fra et badekar uten propp. Karsten Ree er tydligvis Jylland patriot. Han satser penger etter et opphetet hjerte i motsetning til Vollvik som satset etter opphetet hjerne. Vil Karsten Ree bruke resten av sine spare penger (har noen millioner igjen) på å redde Cimber Sterling eng gang til?
Karsten Ree ejer også Ree Park ved Ebeltoft, så absolut et besøg værd
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hvad er det for nogle slots, du mener man kan sælge? Det er vel kun LHR slots der handles for gode penge, og dem har QI da ingen af?
Ja undskyld, men i min barnetro, troede jeg at slots i CPH var handelsvare, men det er det så tydeligvis ikke tilfældet
Hilsen
Ole
 
Ja undskyld, men i min barnetro, troede jeg at slots i CPH var handelsvare, men det er det så tydeligvis ikke tilfældet
Hilsen
Ole

Mener at de havde nogle slots på LGW som var lidt penge værd, men er de ikke allerede solgt dengang de lukkede CPH-LGW?
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Slots er per-se ingen handelsvare. Du kan ikke legalt selge disse i normalt form som slot-for-money or money-for-slot. Det du kan gjöre er bytte en höyverdi-slot mot en mindre-verdi-slot + money. I tillegg kan du legalt leie ut slots du ikke bruker selv, dersom du lager ordningen klok.

Slots av verdi er slots ved capacity-constrained flyplasser. Cimber hadde fine morgen-slots ved LGW, trolig ingen av disse er igjen. De har forsatt verdifulle slots ved CDG, men slots ved CPH kan du kaste i Öresund, fordi de har null-verdi. Du far rett og slett for enkelt nok nye slots direkte fra flyplass.

För noen spörer hvem kunne vaere interessert i CDG-slots: Easyjet er en eksempel...
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Cimber har nå lagt ut vinter rutene for salg. http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=54170&

Höres nesten ut som de er desperate på å få inn penger.

Well, SAS har altså også åbnet for deres vintersalg... Check-in.dk har også nyheden, men skriver "Flere luftfartsselskaber har i de senere år indledt salget til både sommer- og vinterprogrammerne stadig tidligere."
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Well, SAS har altså også åbnet for deres vintersalg... Check-in.dk har også nyheden, men skriver "Flere luftfartsselskaber har i de senere år indledt salget til både sommer- og vinterprogrammerne stadig tidligere."

Vel ... noen "nyhet" kan vel ikke dette være !?
Det normale har jo vært å la setene være salgbare 360 dager før avreise i et rullerende oppsett ( i alle fall hos de etablerte selskap)
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Cashflow, cashflow og atter cashflow.

Det er imponerende hvor lenge man kan utsette en kjempekonkurs bare man får inn likvide midler.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Cashflow, cashflow og atter cashflow.

Det er imponerende hvor lenge man kan utsette en kjempekonkurs bare man får inn likvide midler.

Jepp, men jo dyrere blir det etterpa for kreditorene... Man kjöper tid pa en annens regning... rotten business:old
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Problemet er vel kort og godt at QI ikke har eksistensberettigelse,
når det gælder udenrigs !

JF. Børsen har QI brændt resten af egenkapitalen af i Q1

Med den nye nedjustering betyder det, at hele egenkapitalen er væk, hvis der ikke hurtigt spædes til. Egenkapitalen var nede på 57,7 mio. kr. efter 3. kvartal. Og med udsigten til et ekstra tab på 50-75 mio. kr. er den pulje brugt op.

http://borsen.dk/nyheder/investor/a...g_nedjustering_i_cimber_-_kapital_jagtes.html
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hmm.. Lurer på hvordan de skal kjøpe seg tid fram til generalforsamlingen..
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hmm.. Lurer på hvordan de skal kjøpe seg tid fram til generalforsamlingen..

Hvad mener du med at købe sig tid til generalforsamlingen? At egenkapitalen er væk har ingen praktisk betydning, så længe likviditeten er iorden. Om den er det er så en helt anden sag, men at begynde at blande egenkapital og likviditet sammen er helt ude i hampen.
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Hvad mener du med at købe sig tid til generalforsamlingen? At egenkapitalen er væk har ingen praktisk betydning, så længe likviditeten er iorden. Om den er det er så en helt anden sag, men at begynde at blande egenkapital og likviditet sammen er helt ude i hampen.

Det har ikke nødvendigvis nogen sammenhæng nej, men i dette
tilfælde tyder ting på at QI længe har haft og stadig har større omkostninger end de har indtægter.
Dette påvirker efterhånden deres likviditet hårdt !
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Det har ikke nødvendigvis nogen sammenhæng nej, men i dette
tilfælde tyder ting på at QI længe har haft og stadig har større omkostninger end de har indtægter.
Dette påvirker efterhånden deres likviditet hårdt !

Jan vi er 100% enige, og personligt ser jeg da heller ingen anden udvej end en konkurs, med en evt. frisk start til følge i mindre regi (back to the good old days). Min pointe er bare at man skal lære at skelne i begreberne når man sidder og diskuterer virksomhedsøkonomi. Der er mange virksomheder der bliver drevet med negativ egenkapital, på såkaldt forventet efterbevilgning, og såfremt Cimber´s cash flow er okay så er der intet problem i at fortsætte frem til generalforsamlingen, eller sågar næste år hvis det skulle være.

Alt ovennævnte er teori, og den skinbarlige sandhed er nok at Cimber er gået konkurs indenfor de kommende uger eller måske måneder.

EDIT: branserud -> AOCén inddrages jo ikke på baggrund af en mistet egenkapital, men derimod hvis betalingsevnen ikke er der (=likviditeten).
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Cimber forventer et tab på mellem 190 og 200 millioner i år. Skal ud at hente ny kapital. Hvis nogen her på forummet har 300 millioner i risikovillig kapital , bedes de henvende sig til Cimber snarest !
Ekstraordinær generalforsamling den 8. juni.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2433708.ece

LOL, hvorfor skulle man kaste gode penger etter darlige? Dersom jeg hadde 300 Mio til overs, sa ville jeg hadde knytted dette til den beinharde betingelse at de avhenger all 737-ops og konsentrerer seg pa dette hvor de tjener penger.

Men rett na er det smartere a investere sine penger i DAT og jettime som kommer a bli de store profitörer dersom QI gar belley-up.
 
Back
Top