Cimber Air - hvilken vei går det?

sk931

ScanFlyer Rusty
Cimber Air - hvilken vei går det?

Er der nogen der har nogen viden om QI skal bestille eller har i sinde at bestille
nye fly ???
Tænker her især på deres CRJ....De er urgamle og efterhånden teknisk set gode, men alligevel....QI kunne trænge til erstatning i form af CRJ 700 eller -900.
Økonomisk er QI vel ikke det mest velfunderede( hvem er det!!! ), men et fremstød med nye fly kunne måske hjælpe..

Hilsen
Ole;)
 
Re: Cimber Air

Tror QI i første omgang koncentrerer sig om de fly de har og at få indtjeningen hevet op på dem ;)

Som det ser ud nu har de vel ikke kapital til at se på nye - og vel egentligt heller ikke behov.

CRJ200 komplimenterer SK's CRJ900 og af den grund får QI nogle ruter fra SK. Er der behov for større fly flyver SK disse ruter selv og hvis det er i QI regi, så har de 737 at sætte ind ved peak. Taget i betragtning hvor lille en flåde QI har, så har de vel egentligt fly i mange størrelser (ATR42, ATR72, CRJ200, 737) og er dækket meget godt ind.
 
Re: Cimber Air

Jeg tvivler på at Cimber i deres nuværende situation går og tænker på at bestille nye fly - det handler om overlevelse på den korte bane hvor der er andre prioriteter...
 
Re: Det telles for Cimber Air nå

http://www.hangar.no/index.php/permalink/49425.html

Klokkene ringer for Cimber Sterling

Både danske og europeiske luftfartanalytikere hevder nå at klokkene er i ferd med å ringe inn til et siste farvel overfor flyselskapet Cimber Sterling.

Selskapet kunne i forrige uke fremlegge et forventet årsregnskap som vill gi et underskudd på mellom 125 og 145 millioner danske kroner.

Flyselskapet har inngått avtale med et internasjonalt kapitalfond, GEM Global Yield Fund om 300 millioner danske kroner i friks kapital over de neste tre årene. Dette skal skje i form av utstedelse av aksjer i flyselskapet.

Nå advarer danske og europeiske luftfartanalytikere at selskapet kun har kjøpt seg tid og at klokkene er ved å ringe for en siste reise.

I følge regnskapene henger selskapet nå i en så tynn tråd at om det ikke blir gjort ekstreme tiltak vil det ikke holde med den friske kapitalen. Selskapet må selge flere fly og omstrukturere driften drastisk.

Cimber Sterling har sitt største problem i at det meste de tar i blir til gråstein og ikke gull heter det i følge danske medier. Flyselskapet tjener ikke penger på sine 737 operasjoner og det hjelper lite at ledelsen lover bot og bedring.

I 2010 kom selskapet ut med et underskudd på 97 millioner danske kroner, og mangler direkte kapital på 300 millioner for å overleve.

Selskapet startet med en egenkapital på 279,9 millioner danske kroner, ved årsskiftet til 2011 var denne krympet ned til 57,5 millioner kroner.

Cimber Sterling skylder sine dårlige resultat på askeskyene og at selskapet har fått uforutsett mye ekstra vedlikehold på sine fly.
Chokeret, nej egentlig ikke....
Det er nu at QI skal skille sig af med deres B737 ops, hvis de skal overleve
hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air

De sku tage at nøjes med intraskandinavisk flyvning med ATR !,
men det er nok ikke så let uden at mellemlande med en betalingsstandsning.

Nu har de taget en økonomisk spændetrøje på de ikke kan få af igen.
Stor fin børsnotering, men aktierne er værdiløse og udvandes endnu
mere med aftalen med GEM (rart man ikke har aktier her).

Det er tydeligt at QI ikke formår at fylde 737,
med loadfactor på rundt 60% bliver der aldrig ballance i det
 
Re: Cimber Air

Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.
 
Re: Cimber Air

Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.

Kan ikke lade være med at tænke på, at vi nok har lidt rigeligt små selskaber i DK. En løs tanke kunne være at slå Cimber, Sun-Air og DAT sammen, selvom ikke alle er helt ude over kanten. Kunne måske give en stærkere profil med et "Danish Airlines" med et godt fokus på Jylland.

Lars
 
Re: Cimber Air

Kan ikke lade være med at tænke på, at vi nok har lidt rigeligt små selskaber i DK. En løs tanke kunne være at slå Cimber, Sun-Air og DAT sammen, selvom ikke alle er helt ude over kanten. Kunne måske give en stærkere profil med et "Danish Airlines" med et godt fokus på Jylland.

Lars

Lars, det er et utænkeligt scenarie at de 3 selskaber nogensinde vil slås sammen. De 3 selskaber er hver især så forskellige samt deres typer af produktion, organisering etc. ikke vil lade sig gøre.

Jesper
 
Re: Cimber Air

Lars, det er et utænkeligt scenarie at de 3 selskaber nogensinde vil slås sammen. De 3 selskaber er hver især så forskellige samt deres typer af produktion, organisering etc. ikke vil lade sig gøre.

Jesper

Det er så sandeligt også mit indtryk. Det sker ikke!

Men ændrer ikke ved, at jeg tror Jylland generelt godt kunne bruge en noget mere fokuseret luftfartsindustri, bedre fokusering af ruterne på én lufthavn med højere frekvens og et lidt større selskab. Men det er en anden debat, så ikke hører til i den her tråd.

Hvad angår Cimber er en konkurs nok ikke urealistisk, og så et nyt selskab overtager indenrigsruterne og evt. wetlease for SAS.

Lars
 
Re: Cimber Air

Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.

Tja, de kan jo vente til den punktum hvor de lease-avtaler blir faulty, pga for fa egetkapital-kvote.

Men du har sikkert rett, dersom man snakker om pax, sa har Cimber ikke nok penger for en medgift. Og hvilked operatör vil ta over de rutene utifra BLL som gar head-to-head mot FR?!?
Likevel har Cimber en del assets som har verdi. Slots som de kan leie/"selge".

En ting er likevel ikke helt utenkelig. Nemelig at QI velger a omlegge sin 737 produksjon som en wet-lease for en annen operator. SAS har jo flymangel og Cimber en litt lavere kostnads-basis.

For Cimber vil sann en wet-lease avtale vaere den eneste vei a unnga en styrt konkurs av selskap / deler av selskap. De rett og slett blör penger og de har absolutt ingen ide hvordan man kan stoppe dette med dagens forretningsmodell
 
Re: Cimber Air

Umiddelbart virker det på mig, som om at de typiske feriedestinationer er dækket meget godt ind af Cimber, Norwegian og Ryanair sammen med charterselskaberne som Thomas Cook, Jettime etc. ud af Jylland.

Destinationer ud af Jylland er tilstede, de er måske bare spredt lidt for meget mellem Aalborg og Billund og tildels Århus.

Jeg håber vitterligt ikke at det kommer til en konkurs hos cimber, i værste fald tror jeg ikke der går mange dage før ATR operationen er hurtigt oppe at køre i en eller anden form for ny kostellation af ejere. Det må siges at være et meget godt produkt de har på indenrigs markedet.

Jesper
 
Re: Cimber Air

Hvordan ser vi så at QI går konkurs ??? vil det ske " som lyn fra en klar himmel" eller vil det komme snigende. . Måske vil et af tegnene være at QI skiller deres B737 ops fra, hvis det kan lade sig gøre .Jeg har et lidt ambivalent forhold til en konkurs.Den ene siger, jamen så gå da konkurs og den anden et håb om overlevelse.
Som jeg ser det lige nu, er det alt afgørende om de får tilført de DKK.300 mill. som der er snak om. Der er dog mig bekendt hæftet nogle endog meget afgørende betingelser ved, og dem er jeg ikke så bekendt med, men spørgsmålet er så om QI vil gå med til det, eller om de har noget valg. Jeg er desværre ikke bekendt med dagens aktiekurs. Spørgsmålet er vel også hvad de nuværende storaktionærer siger tll den nuværende situation. Vil de skyde yderligere kapital ind, hvis den nuværende situation kun tyder på en ting, nemlig konkurs, eller hvis den evt. kommende storaktionær kræver at få magten fuldkommen ??
Den kommende tid bliver nok alt afgørende for QI, måske vil vi se nye ruter, idet nye ruter åbnes for at skabe en form for Cash-flow....Time will show.
Hilsen Ole
 
Last edited:
Re: Cimber Air

Ole, det koster dyrt a lykke 737ops na, för sommeren starter, siden du ma overföre de berörte pax til andre aktörer. Og disse aktörer tar seg betalt for dette... Hva vil Cimber betale med? Gjeld?!?
 
Re: Cimber Air

Ole, det koster dyrt a lykke 737ops na, för sommeren starter, siden du ma overföre de berörte pax til andre aktörer. Og disse aktörer tar seg betalt for dette... Hva vil Cimber betale med? Gjeld?!?

Helt enig.

Øget rejselyst og flere pax, faldende oliepriser og finansieringen af de 300 mio. er vel den eneste mulighed for reel overlevelse?
 
Re: Cimber Air

Helt enig.

Øget rejselyst og flere pax, faldende oliepriser og finansieringen af de 300 mio. er vel den eneste mulighed for reel overlevelse?

Cimber hadde sine sjanser. Flere ganger.

Jeg har mange ganger henvist til faktum at de blör penger pa sine 737 ops, og jeg har ogsa skrivet at Management har en ansvar overfor selskapet, aksjonaerer og sine ansatte.

Ledelsen i Cimber har vaert blinde for de facts som de la pa bordet. De har vented og ignorert disse, tvert imot, de har ogsa drömt a utvide enda mere med nok en 737 til.
De hadde sjanser a fa til en slags "borgfreden" med sine konkurrenter pa en lovlig mate, de har ikke nytted dette. De rett og slett ble for stolte og drömte om en dansk "easyjet" utvikling. Og de har - med fullt intensjon - ignorert virkeligheten.

Na finner de seg i en situasjon hvor man ikke kommer seg elegant ut. Man kan ikke kvitte seg i Mars med 737-ops sin, siden det ikke finnes nok ledige seter hos de andre aktörer slik at man kan overförer sine pax. Man kan ikke tilbake-betale penger, fordi de er brent for lengt, og man har ikke nok finansielt fett a overleve til hösten. De 300 Mio. er ikke nok a redde Cimber, det bare tar litt mer tid för denne penger er ogsa brent.

Den eneste utvei er en styrt konkurs. Dersom 737ops ligger under et eget AOC, sa vil man kunne la dette AOC og dette datterselskap ga konk uten at ATR/CRJ flygninger lider. Ellers ser vi nok en dansk flykonkurs. Dessverre er den totalt unödvendig, og det er ledelsen i Cimber som ma ta fult ansvar for dette.
 
Re: Cimber Air

Richard,,,hvor lang tid giver du dem ????
Jeg tror at hvis QI ikke får tilført pengene meget meget snart, vil de ikke have råd til lønninger, betaling af leases, afgifter fuel o.l.
OG det er jo nok rigtigt, at de penge de har i kassen ifm betaling af bookede rejser forlængst er brugt til andre formål...
Men selvom ønskescenariet er at skille deres B737 ops fra til et nyt selskab og lade det gå konkurs, vil det vel volde store problemer for deres image....og det kan de helt sikkert ikke leve med, så jeg tror også at en total konkurs kommer inde længe
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber Air

En ting er likevel ikke helt utenkelig. Nemelig at QI velger a omlegge sin 737 produksjon som en wet-lease for en annen operator. SAS har jo flymangel og Cimber en litt lavere kostnads-basis.

For Cimber vil sann en wet-lease avtale vaere den eneste vei a unnga en styrt konkurs av selskap / deler av selskap. De rett og slett blör penger og de har absolutt ingen ide hvordan man kan stoppe dette med dagens forretningsmodell

Problemet blir då SAS gamla Commuterrestriktioner som inte gav tillåtelse till stora plan opererade av andra operatörer.
 
Re: Cimber Air

Richard,,,hvor lang tid giver du dem ????
Jeg tror at hvis QI ikke får tilført pengene meget meget snart, vil de ikke have råd til lønninger, betaling af leases, afgifter fuel o.l.
OG det er jo nok rigtigt, at de penge de har i kassen ifm betaling af bookede rejser forlængst er brugt til andre formål...
Men selvom ønskescenariet er at skille deres B737 ops fra til et nyt selskab og lade det gå konkurs, vil det vel volde store problemer for deres image....og det kan de helt sikkert ikke leve med, så jeg tror også at en total konkurs kommer inde længe
Hilsen
Ole

Mht. Hvor længe QI holder sig ovenvande, hænger det vel en del sammen
med om kreditfaciliteten på 300 mill dkk bliver godkendt på den ekstraordinære generalforsamling ! (som afholdes hvornår ??)


Mht. Aktier er kursen ca. 2,4 dvs. den har tabt 75-80% af den oprindelige værdi (som iøvrigt blev halveret i udbudsfasen, da den oprindelige plan var at udbyde aktien til kurs 20).

Siden de kan opnå det tilbud om kredit må der være visse aktiver tilbage i QI
herunder en del ejede fly samt nogle slots som BU662 påpeger !
 
Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Slots er jo en god handelsvare !! men selvfølgelig er slots nødvendig for at opretholde flyvning, så det vil nok være det sidste de vil sælge fra...
Hilsen
Ole
 
Back
Top