China Eastern 737-800 krasjet 21MAR22

Someone

Moderator
Medlem
B-1791, en 737-800 tilhørende China Eastern, skal være savnet mellom Kunming og Guangzhou på rute MU5735

Basert på Flightradar24s playback, ser det ut som den faller brått fra cruise
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Hva slags teknisk feil kan forårsake en styrt rett ned?
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Hva slags teknisk feil kan forårsake en styrt rett ned?

Disintegration grunnet bombe eller annen eksplosiv hendelse kan jo gi et slikt bilde, men da vil trolig flydelene være spredd utover mange kilometers utstrekning
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Disintegration grunnet bombe eller annen eksplosiv hendelse kan jo gi et slikt bilde, men da vil trolig flydelene være spredd utover mange kilometers utstrekning
Men da ville vel ikke flyets transponder falle 10000 meter på ett minutt. Er vel kun inntakt fly med full gass nedover som klarer det?
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Kan det være at noe katastrofalt har skjedd med flight controls feks feil på jacksrew litt som Alaska Airlines flight 261? Hellers kan vel andre ting ha falt av som følge av tretthetsbrudd? Hvor mye ising skal til i høyden for at en 737 skal falle ut av himmelen hvis de har flydd gjennom skyer? Så at de fløy rundt FL280 - FL300.

Uansett dukker nok svaret opp en gang i fremtiden når boksene forhåpentligvis blir funnet og analysert.
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Men da ville vel ikke flyets transponder falle 10000 meter på ett minutt. Er vel kun inntakt fly med full gass nedover som klarer det?

Tror vi skal anse FR24 dataene som veiledende uten at det er nøyaktig nok til å si hvorvidt de har hatt 30.000 ft/min eller ei. Dataene er ikke nødvendigvis samsvarende da farten kun i et lite øyeblikk har vært høy, deretter innenfor normale hastigheter før dataene opphører.

Spent på å se over hvor stort område vrakdeler blir funnet. Det kan avsløre mye om chain of events. Hvis alle delene og hele flyet var intakt ved sammenstøt i bakken vil ikke spredningen være spesielt stor. FDM og CVR er selvsagt elementære i å forstå hva som har skjedd.
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Fra Kina.
It crashed vertically. Only took two minutes to drop from an altitude of 8000 meters
attachment.php


Video av vrakdeler.
https://twitter.com/hk970701hk/status/1505827463674298369?s=20&t=V7mt-cHSmq-Jcdh80LIbIg
 

Attachments

  • FOXVzJeakAA9Vow.jpeg
    FOXVzJeakAA9Vow.jpeg
    58.4 KB · Views: 2,364
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet


Ser ut til at deler av rudder er funnet helt andre steder enn der det brenner. Kan heller ikke se noe som minner om et haleparti på det bildet du refererer til. Wild guess på dette tidspunkt; noe har skjedd som gjør at halepartiet har skilt lag med resten av flyet. Lite historie på 737 på akkurat dét problemet, og ingen naturlige svake punkt som gjør hele haleseksjonen utsatt ved normal ops. En solid tailstrike på avgang med fortsatt stigning og trykksetting av kabin eller en criminal offence (sprengstoff) i cargo hold 4 kan derimot sannsynligvis ta ned en 737
 
Last edited:
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

I følge CH-Aviation har China Eastern midlertidig grounded sine 106 737-800 maskiner
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

I følge CH-Aviation har China Eastern midlertidig grounded sine 106 737-800 maskiner

Dette er vel mer kinesisk politikk og et forsøk på å sette amerikanske fly i et dårlig lys enn sunn fornuft…

Virker som det er et moderne fenomen å sette flytypen på bakken når det skjer en ulykke for tiden, man gjorde da sjelden det før i tiden?
 
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Er ikke dette et rutinemessig avgrensningstiltak (containment action)? Basert på den lille informasjonen de sitter på så ønsker de muligens å sjekke at det ikke er noe åpenbart galt med resten av flåten.
 
Last edited:
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Dette er vel mer kinesisk politikk og et forsøk på å sette amerikanske fly i et dårlig lys enn sunn fornuft…

Virker som det er et moderne fenomen å sette flytypen på bakken når det skjer en ulykke for tiden, man gjorde da sjelden det før i tiden?

Tull og tøys.
Så lenge jeg har vært i bransjen har dette blitt gjort hvis det er usikkerhet om det er feil på fly av samme type.

:fly
 
Back
Top