China Eastern 737-800 krasjet 21MAR22

Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet

Med så mange 737 i lufta hver dag, så synes jeg det ikke er hensiktsmessig å sette dem på bakken. Skjønner derimot tanken bak, men når det kommer til Kina og politikk, så er det ikke godt å si.

I dette tilfellet har det ikke vært snakk om å grounde 737 flåten på verdensbasis, men at et selskap gjør det i første fase etter en ulykke ser jeg på som helt naturlig og fornuftig.
Jeg kan komme med eksempel fra eget selskap. Et fly hadde en kortslutning i en viktig komponent like etter å ha vært på vedlikehold. Førte heldigvis ikke til noen større hendelse, men det ble besluttet å sette flåten på bakken til man hadde fått sjekket de andre flyene. Det viste seg at den samme feilen var blitt gjort på 2 andre maskiner som nylig hadde vært ved samme vedlikeholdsbedrift...

Ser foreløpig ingen grunn til å formode at denne ulykken skyldes en bevisst handling.
Jeg har ikke tenkt å spekulere for mye, men det eneste jeg har sett sålangt tyder på en upset like før top of descend, uvisst av hvilken grunn, med påfølgende stort høydetap og mulig overstress i recovery som førte til at deler forlot flyet og det gikk ukontrollert i bakken.

Jeg har ikke tenkt å spekulere for mye, men det eneste jeg har sett sålangt tyder på en upset like før top of descend, uvisst av hvilken grunn, med påfølgende stort høydetap og mulig overstress i recovery som førte til at deler forlot flyet og det gikk ukontrollert i bakken.

Svært lite håndfast å spekulere i her ja. At deler av flyet *muligens* mangler i siste fase kan jo også forklares med den ekstreme descent den åpenbart hadde som du sier. Dersom deler har falt av underveis ned så vil vel disse dukke opp etterhvert - andre steder enn selve kræsj-site'n...

I dette tilfellet har det ikke vært snakk om å grounde 737 flåten på verdensbasis, men at et selskap gjør det i første fase etter en ulykke ser jeg på som helt naturlig og fornuftig.
Jeg kan komme med eksempel fra eget selskap. Et fly hadde en kortslutning i en viktig komponent like etter å ha vært på vedlikehold. Førte heldigvis ikke til noen større hendelse, men det ble besluttet å sette flåten på bakken til man hadde fått sjekket de andre flyene. Det viste seg at den samme feilen var blitt gjort på 2 andre maskiner som nylig hadde vært ved samme vedlikeholdsbedrift...

Jeg er enig i det du skriver. Ditt eksempel påpeker en spesifikk feil i et fly. Det er det motsatte av hva jeg tenker i dette tilfellet. Jeg mener det ikke er noe som taler for en feil på 737-800 for en grounding.

Med det sagt, hvem vet. Jeg skal rulle inn årene mine. :)

Last edited:
En foreløpig ubeskrevet del av flyet på ca. 1,3x0,1 m. skal i følge kinesiske myndigheter være beslaglagt ca. 10 km. unna selve nedslagsområdet.

Fra siste pressekonferanse;

On Mar 25th 2022 the CAAC reported in the 5th press conference, that the gear box of an engine as well as the main landing gear have been found and recovered. Some of the aircraft parts showed traces of fire.

Litt ullent, men siden de nevner dette med spor etter ild så må det vel tolkes slik at disse funnene er gjort utenfor nedslagsområdet, hvor det jo var brann.

Visstnok så holder kinesiske myndigheter tilbake rapporten her, for at den ikke skal:

“disclosure may endanger national security and social stability.”

Så lukter mer og mer som de setter et lokk på en selvmord her.

Back