CFM
ScanFlyer Crusty
Re: China Eastern MU5735 737-800 krasjet
I dette tilfellet har det ikke vært snakk om å grounde 737 flåten på verdensbasis, men at et selskap gjør det i første fase etter en ulykke ser jeg på som helt naturlig og fornuftig.
Jeg kan komme med eksempel fra eget selskap. Et fly hadde en kortslutning i en viktig komponent like etter å ha vært på vedlikehold. Førte heldigvis ikke til noen større hendelse, men det ble besluttet å sette flåten på bakken til man hadde fått sjekket de andre flyene. Det viste seg at den samme feilen var blitt gjort på 2 andre maskiner som nylig hadde vært ved samme vedlikeholdsbedrift...
Ser foreløpig ingen grunn til å formode at denne ulykken skyldes en bevisst handling.
Jeg har ikke tenkt å spekulere for mye, men det eneste jeg har sett sålangt tyder på en upset like før top of descend, uvisst av hvilken grunn, med påfølgende stort høydetap og mulig overstress i recovery som førte til at deler forlot flyet og det gikk ukontrollert i bakken.
Med så mange 737 i lufta hver dag, så synes jeg det ikke er hensiktsmessig å sette dem på bakken. Skjønner derimot tanken bak, men når det kommer til Kina og politikk, så er det ikke godt å si.
I dette tilfellet har det ikke vært snakk om å grounde 737 flåten på verdensbasis, men at et selskap gjør det i første fase etter en ulykke ser jeg på som helt naturlig og fornuftig.
Jeg kan komme med eksempel fra eget selskap. Et fly hadde en kortslutning i en viktig komponent like etter å ha vært på vedlikehold. Førte heldigvis ikke til noen større hendelse, men det ble besluttet å sette flåten på bakken til man hadde fått sjekket de andre flyene. Det viste seg at den samme feilen var blitt gjort på 2 andre maskiner som nylig hadde vært ved samme vedlikeholdsbedrift...
Ser foreløpig ingen grunn til å formode at denne ulykken skyldes en bevisst handling.
Jeg har ikke tenkt å spekulere for mye, men det eneste jeg har sett sålangt tyder på en upset like før top of descend, uvisst av hvilken grunn, med påfølgende stort høydetap og mulig overstress i recovery som førte til at deler forlot flyet og det gikk ukontrollert i bakken.