Re: CUBA charter.
Uten at jeg gidder å sjekke alt for mye så oppgir f.eks. Apollo en temperatur på Cuba på 26-30 grader fra januar til juni. Det er da langt bedre og høyere enn Kanariøyene de første månedene, i alle fall.
Var to uker på Cuba for ca 12 år siden. Det er et spesielt reisemål, og velger man Cuba er det, etter min mening, nesten en forutsetning at man er politisk/historisk intressert, og ønsker å oppleve det spesielle samfunnet. Maten er forferdelig dårlig (for det meste), og mye er temmelig dyrt. Servicen er til dels latterlig elendig eller fraværende.
Men høres Cuba forkokkende ut og man ønsker å oppleve noe helt annerledes er det perfekt. Sigarene er mange og gode, man får nyte ekte mojitos, vanlige folk er imøtekommende og utdannet - ja, trenger man ramse opp alt?
Selv reiste jeg charter og var mest i Varadero, men hadde også 3-4 overnattinger i Havana. Og så var jeg med på en utfulukt fra Varadero til Pinar de Rio (der det lages sigarer) - utflukten skjedde med Antonov 2, og jeg fikk sitte bak spakene (i lufta!).
Hvis dårlig mat, dårlig service og en litt annerledes ferie høres kjipt ut, så er nok Den dominikanske republikk å foretrekke. Jeg har vært begge steder, og Dom rep er egentlig ganske likt på mange måter, men enklere for den jevne turist.