Må ærligt innrømme, at jeg blir positivt overrasket når jeg leser her, at de ansatte hos div. flyselskaper faktisk støtter oss! Som cellist kan det være utroligt vanskeligt å reise med fly, problemer med innsjekkingen, ved sikkerhetskontrollen, problemer ved gaten, i flyet, man begynner å tro at alle som jobber der hater oss! Jeg har en cello til 1.8 mill, hvordan kan jeg sende den som bagasje når jeg vet hvordan den blir behandlet av bagasjefolka?? (har før fått ødelagt 2 celli på fly...) "Er den ikke forsikret", spørr noen dumt? Jo, men ingen har lyst til å utsette noe så verdifullt for skade, bare fordi det er forsikret?! (ville noen her utsette sit barn for farlige situasjoner, hvis barnet fikk dekket sykehusomkostningene??) Instrumentet mister verdi når det får skade, og det blir aldri det samme igjen. Og hvis man f.eks. er på vei til å spille en konsert, hjelper det ikke mye å stå på en scene med en ødelagt cello, og si til publikumet: slapp av, den er forsikret... Så jeg synes at det utroligt urettferdigt å be oss om å utsette celloen, det vi lever av, for unødvendige farer. Vi prøver ikke å være jævelige og skape problemer for noen, hverken de ansatte eller passasjerer, vi ønsker kun å beskytte noe som er viktigt for oss, som er meget verdifullt og som gir oss mat på bordet. Og husk, en cello er IKKE en gitar! Thank you! ;-)