• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Caution Jet Blast...

Replying to Topic 'Caution Jet Blast...'

En SAS B767 blåste jo en Toyota HiAce over rekkverket og ned noen meter på andre siden på FBU. It can be dangerous!!!!

Og brøleren jeg gjorde på Kvernberget som sommervikar (tror det var i '80 eller '81) på stueravd. vender stadig tilbake. Jeg klarte å plassere en Twin Otter fra WF rett bak en B737 fra BU. Boeingen skulle dra først av de to..., behøver jeg si mer? Jeg har iallefall opplevd å se både skipper og styrmann på en Twin Otter henge i hvert sitt stag, og jeg fikk meg en, til slutt iallefall, hyggelig prat med to flygere i WF :D
But then again, det er egentlig ikke noe å le av....., kunne jo fort ha sittet her og betalt på en forlengst utfaset to-motors:wow:

I filmen "Pushing Tin" står et par av hovedrolle-innehaverene på rullebanen under et fly som lander. De blir kastet rundt som filledukker i lufta. Er dette realistisk ?

Originally posted by Kenneth

I filmen "Pushing Tin" står et par av hovedrolle-innehaverene på rullebanen under et fly som lander. De blir kastet rundt som filledukker i lufta. Er dette realistisk ?

Hmm... jeg mener ganske sikkert at det ikke er realistisk. Tror det ville blitt tøft å være strandgjest på St. Martens i så fall! :p

Når det gjelder fly vs fly er wake turbulence et høyst aktuelt problem. Kommer en liten tass rett bak en stor radd kan den regelrett rolle på grunn av WT.
Og når det gjelder Jet Blast har jeg sjøl opplevd at en B737 kom farlig nær banekant under landing når en MD80 startet opp motoren etter pushback.

K

Når BA 757'ern kom inn over Fornebustranda, skapte det en liten tornado et minutt etterpå. Det er vel også den maskinen som skaper mest i dag av de kommersielle?

Originally posted by Concorde

Når BA 757'ern kom inn over Fornebustranda, skapte det en liten tornado et minutt etterpå. Det er vel også den maskinen som skaper mest i dag av de kommersielle?

Jeg vet ikke om det er den som skaper mest, men det er den som skaper mest i forhold til størrelsen. B757 er egentlig en Medium maskin, mellom 7500 og 136000kg, men er definert som en Heavy i forhold til flykontrollen.
Jeg vil nok tro at en 747 eller Galaxy eller tilsvarende vil lage mer hurlumhei.

Forøvrig er regelverket slik at ved VFR eller Visual Approach landing bak en Heavy (eller Medium) ordnes opp med "Caution Wake Turbulence" og da er det flygeren sjøl som må passe på spacing. Ved avgang eller touch and go etter en Heavy eller Medium avgang er det vi i tårnet som må foreta separeringa, og da er det stort sett 2 minutter som gjelder, men 3 minutter hvis det er en Light intersection departure eller Touch and Go bak en Heavy/Medium.

K

atck, tar dere hensyn til vindstyrke og -retning når dere bestemmer disse tidene?
Det er vel ved svak sidevind at wake turbulence kan bli liggende aller lengst over rullebanen?

Originally posted by GF1

atck, tar dere hensyn til vindstyrke og -retning når dere bestemmer disse tidene?
Det er vel ved svak sidevind at wake turbulence kan bli liggende aller lengst over rullebanen?

Vi tar ikke hensyn til vind, annet enn litt sunn fornuft kanskje. Svak sidevind på ca 5 knop er verst, da rotoren på lo side blir liggende på rullebanen. Ellers forsvinner altså turbulensen utover med 5 knop, så i realiteten tar det ikke lang tid før den er vekke på bakken ihvertfall.
Men det må også tas hensyn til W/T i lufta så derfor har man altså endt opp med 2 og 3 minutter, eller 4-6 NM på radar.
Så vidt jeg vet var det en fatal ulykke på Gardermoen for en god del år siden. Cessna eller Piper bak en Hercules?

K

Mener jeg så ett sted på nettet fra Kina tror jeg det var, der de hadde satt opp en B747 på skrå og så kjørte de en bil bak flyet. Denne bilen ble blåst ut på havet.
Så det er krefter ute å går ja.
Men husker ikke hvor jeg så/fant den da.:(

Airbus 330. :)

Originally posted by Airbus 330

Mener jeg så ett sted på nettet fra Kina tror jeg det var, der de hadde satt opp en B747 på skrå og så kjørte de en bil bak flyet. Denne bilen ble blåst ut på havet.

På www.nfo.no sin side fant jeg i alle fall denne som blåses på havet. ,men det var vel UA@SFO

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by Airbus 330

På www.nfo.no sin side fant jeg i alle fall denne som blåses på havet. ,men det var vel UA@SFO

Stemmer det, den var det ja.;)

Back