SAS-Steward
ScanFlyer Gold
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter
Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men i Norge så er arbeidsgivere og arbeidstakere forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven.
Dersom firmaet du jobber for er Norsk, ville jeg slettet det innlegget med en gang da det virker som det er langt unna hva som er lovlig.
Jeg er forsåvidt enig med deg i at alle skal strekke seg, og yte. Men her er faktisk strikken tøyd ganske så langt FØR dette kom frem i media.
I SAS, som flyvende er det slik at man er untatt arbeidsmiljøloven på mange punkter. I stede er disse punktene kontraktsfestet gjennom kollektiv avtalen.
Når det gjelder bemanning så er dette også noe som er hjemlet i kollektivavtaler, og avtaler med vernetjeneste og firmaets HMS avdeling, slik at belastningen er innefor hva som er lovlig i Skandinavia.
Slik realiteten er, så har man nå bitt i det sure eplet ganske mange ganger, samt opplevd forverring av eget arbeidsmiljø, slik at det nå er kommet til et punkt for mange at man protesterer.
Som sagt, dette har ikke kun med brød å gjøre, mere det at man ønsker en arbeidsplass man kan bli i frem til pensjon.
I alle skandinaviske land sier loven at arbeidsmiljøet skal tilrettelegges på en slik måte at man ikke tar skade.
Slik ting etterhvert er blitt i flybransjen blir dette vanskeligere, og vanskeligere. Noe også tilsynsmyndigheter har begynt å merke seg.
Jeg sier ikke at dette er noen værre jobb en andre, snarere tvert i mot. Men man har et lovverk, samt avtaler å forholde seg til, at du og din arbeidsgiver velger å ikke bry seg om dette er i beste fall brudd på retningslinjer, men for meg virker dette mer som direkte straffbare lovbrudd.
Det må være en skikkelig utfordring for CAU å servere opp til 264 personer to ganger. De har jo bare 10 1/2 time å gjøre det på til BKK :rolleyes.
Men som SAS steward sier, dette er om mer enn denne brødblingsen
Jeg har i min kontrakt (det har alle som jobber her) at min arbeidstid er 8 timer hver dag. Det skjer imidlertid aldri at noen her jobber så lite. De fleste må ta en telefon til Singapore og jobbe minst 2-3 dager i uken på kvelden mot Singapore, jeg som er direktør må ta en telefon dit nesten hver eneste kveld. De fleste her reiser også minst to turer i måneden og har minst to overnattinger. Jeg reiser minst en gang i uken ifm jobb.
Vi har fortsatt fastlønn, ingen reisetillegg eller overtid og kontrakten sier noe helt annet, men vi går ikke til arbeidsgiveren vår og sier "det står ikke i kontrakten, så jeg kommer ikke til å gjøre kontrakten ferdig og få ordren godkjent i systemet på kveldstid slik at kunden får det han har bestilt på tid, fordi kontrakten min sier 8 timer hver dag"
I den moderne, konkurranseutsatte verdenen med tung globalisering, er det uungåelig at man må gjøre store endringer for å kutte kostnader for å være mer konkurransedyktig.
Om ikke, vil konkurrenten ta kunden ifra deg, arbeidsplassen din vil bli kuttet og du må finne annet arbeide. Det gjelder ikke spesielt i flybransjen, det gjelder alle bransjer.
Konsekvensen er dårligere service og dårligere vilkår for både kunder og ansatte. Liker jeg det?? Nei, for helvete. Det å fly ofte er noe dritt i forhold til før. Men det er lite man kan gjøre med dette i disse LCC tider.
Her må man bare bite i det sure eplet og akseptere livets harde realiteter, eller gjøre som mange av mine venner i bransje, finne seg noe annet og bedre å gjøre
Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men i Norge så er arbeidsgivere og arbeidstakere forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven.
Dersom firmaet du jobber for er Norsk, ville jeg slettet det innlegget med en gang da det virker som det er langt unna hva som er lovlig.
Jeg er forsåvidt enig med deg i at alle skal strekke seg, og yte. Men her er faktisk strikken tøyd ganske så langt FØR dette kom frem i media.
I SAS, som flyvende er det slik at man er untatt arbeidsmiljøloven på mange punkter. I stede er disse punktene kontraktsfestet gjennom kollektiv avtalen.
Når det gjelder bemanning så er dette også noe som er hjemlet i kollektivavtaler, og avtaler med vernetjeneste og firmaets HMS avdeling, slik at belastningen er innefor hva som er lovlig i Skandinavia.
Slik realiteten er, så har man nå bitt i det sure eplet ganske mange ganger, samt opplevd forverring av eget arbeidsmiljø, slik at det nå er kommet til et punkt for mange at man protesterer.
Som sagt, dette har ikke kun med brød å gjøre, mere det at man ønsker en arbeidsplass man kan bli i frem til pensjon.
I alle skandinaviske land sier loven at arbeidsmiljøet skal tilrettelegges på en slik måte at man ikke tar skade.
Slik ting etterhvert er blitt i flybransjen blir dette vanskeligere, og vanskeligere. Noe også tilsynsmyndigheter har begynt å merke seg.
Jeg sier ikke at dette er noen værre jobb en andre, snarere tvert i mot. Men man har et lovverk, samt avtaler å forholde seg til, at du og din arbeidsgiver velger å ikke bry seg om dette er i beste fall brudd på retningslinjer, men for meg virker dette mer som direkte straffbare lovbrudd.