CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det må være en skikkelig utfordring for CAU å servere opp til 264 personer to ganger. De har jo bare 10 1/2 time å gjøre det på til BKK :rolleyes.

Men som SAS steward sier, dette er om mer enn denne brødblingsen

Jeg har i min kontrakt (det har alle som jobber her) at min arbeidstid er 8 timer hver dag. Det skjer imidlertid aldri at noen her jobber så lite. De fleste må ta en telefon til Singapore og jobbe minst 2-3 dager i uken på kvelden mot Singapore, jeg som er direktør må ta en telefon dit nesten hver eneste kveld. De fleste her reiser også minst to turer i måneden og har minst to overnattinger. Jeg reiser minst en gang i uken ifm jobb.

Vi har fortsatt fastlønn, ingen reisetillegg eller overtid og kontrakten sier noe helt annet, men vi går ikke til arbeidsgiveren vår og sier "det står ikke i kontrakten, så jeg kommer ikke til å gjøre kontrakten ferdig og få ordren godkjent i systemet på kveldstid slik at kunden får det han har bestilt på tid, fordi kontrakten min sier 8 timer hver dag"

I den moderne, konkurranseutsatte verdenen med tung globalisering, er det uungåelig at man må gjøre store endringer for å kutte kostnader for å være mer konkurransedyktig.

Om ikke, vil konkurrenten ta kunden ifra deg, arbeidsplassen din vil bli kuttet og du må finne annet arbeide. Det gjelder ikke spesielt i flybransjen, det gjelder alle bransjer.

Konsekvensen er dårligere service og dårligere vilkår for både kunder og ansatte. Liker jeg det?? Nei, for helvete. Det å fly ofte er noe dritt i forhold til før. Men det er lite man kan gjøre med dette i disse LCC tider.

Her må man bare bite i det sure eplet og akseptere livets harde realiteter, eller gjøre som mange av mine venner i bransje, finne seg noe annet og bedre å gjøre

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men i Norge så er arbeidsgivere og arbeidstakere forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven.
Dersom firmaet du jobber for er Norsk, ville jeg slettet det innlegget med en gang da det virker som det er langt unna hva som er lovlig.

Jeg er forsåvidt enig med deg i at alle skal strekke seg, og yte. Men her er faktisk strikken tøyd ganske så langt FØR dette kom frem i media.
I SAS, som flyvende er det slik at man er untatt arbeidsmiljøloven på mange punkter. I stede er disse punktene kontraktsfestet gjennom kollektiv avtalen.

Når det gjelder bemanning så er dette også noe som er hjemlet i kollektivavtaler, og avtaler med vernetjeneste og firmaets HMS avdeling, slik at belastningen er innefor hva som er lovlig i Skandinavia.

Slik realiteten er, så har man nå bitt i det sure eplet ganske mange ganger, samt opplevd forverring av eget arbeidsmiljø, slik at det nå er kommet til et punkt for mange at man protesterer.
Som sagt, dette har ikke kun med brød å gjøre, mere det at man ønsker en arbeidsplass man kan bli i frem til pensjon.
I alle skandinaviske land sier loven at arbeidsmiljøet skal tilrettelegges på en slik måte at man ikke tar skade.
Slik ting etterhvert er blitt i flybransjen blir dette vanskeligere, og vanskeligere. Noe også tilsynsmyndigheter har begynt å merke seg.

Jeg sier ikke at dette er noen værre jobb en andre, snarere tvert i mot. Men man har et lovverk, samt avtaler å forholde seg til, at du og din arbeidsgiver velger å ikke bry seg om dette er i beste fall brudd på retningslinjer, men for meg virker dette mer som direkte straffbare lovbrudd.

Er bedriften profesjonell/kompetent nok inngår de kontrakter som ikke medfører at gutta på gølvet må jobbe livet av seg utover normal arbeidstid for å ferdigstille jobben.

Men dette blir veldig OT, er veldig bedriftsindividuelt, og sammenligningene du drar ikke kan dras inn i luftfarten hvor alt er tids- og prosedyrestyrt, og hvor man må forholde seg til myndighetspålagte arbeidstidssystemer i forhold til både arbeidsmengde og hvile.

Er nok uansett få av oss skjønner problemstillingen i denne brødtråden :)

Det er ofte slik med problemstillinger i flybransjen, ikke så lett å forstå seg på.
Har forsøkt å komme med så saklig informasjon som mulig i forhold til hva jeg kan si ut.
Problemet forsterker seg veldig når mange ikke klarer å se forbi brødskalken i denne diskusjonen. Da blir det også vanskelig å holde dette saklig, men "sånn går no dagan"

Det er ofte slik med problemstillinger i flybransjen, ikke så lett å forstå seg på.
Har forsøkt å komme med så saklig informasjon som mulig i forhold til hva jeg kan si ut.
Problemet forsterker seg veldig når mange ikke klarer å se forbi brødskalken i denne diskusjonen. Da blir det også vanskelig å holde dette saklig, men "sånn går no dagan"

Ja, men problemet her er at det drukner i støyen fra CAU. De er jo rimelig ubruklige når det kommer til å handskes med pressen og klarer alltid få det til å høres ut som om det handler om noe annet enn kjernen i problemet

Takket være CAUs inkompetanse tror jo alle der ute nå basert på det de leser om at det handler ene og alene om rundstykker. Så lenge SAS kabin (mer eller mindre ufrivillig) "frontes" av CAU så tror jeg dere dessverre vil slite med å finne støtte der ute da det utad fremstår som noen som furter over å måtte servere rundstykker, mens det i virkeligheten overhodet ikke er det som det handler om

Ja, men problemet her er at det drukner i støyen fra CAU. De er jo rimelig ubruklige når det kommer til å handskes med pressen og klarer alltid få det til å høres ut som om det handler om noe annet enn kjernen i problemet

Det må vel være lov å si at de som følger med på Flyprat etterhvert har fått et inntrykk av at det ikke er bare dårlig mediehåndtering som gjør at CAU kan virke litt firkantet. Jeg sitter ihvertfall med et inntrykk av at de faktisk er lite endringsvillige og vanskelige å samarbeide med, selv om kanskje ikke denne saken er det verste eksempelet.

Det må vel være lov å si at de som følger med på Flyprat etterhvert har fått et inntrykk av at det ikke er bare dårlig mediehåndtering som gjør at CAU kan virke litt firkantet. Jeg sitter ihvertfall med et inntrykk av at de faktisk er lite endringsvillige og vanskelige å samarbeide med, selv om kanskje ikke denne saken er det verste eksempelet.

Og det er jeg enig i, og det blir enda værre når de ordlegger seg på måten de gjør.

Jeg er enig i at CAU har fått et slett rykte, selv også i forhold til andre danske fagforeninger. Men når det er sagt, så skal vi huske at alle som betaler skatt i landet er til syvende og sist som må betale for "rovdrift" på ansatte, attføring, uføre og sykepenger er det vi som må betale, og det har vel ikke blitt mindre som har havnet i disse gruppene. Det gjelder vel spesielt også en del "profesjonelle" i andre bransjer.

Mulig jeg sporer helt av, men lyser det av yrkesstolthet å servere et dødelig prosjektil innpakket i plast/tyggegummi eller et varmt og godt ryundstykke?

Mulig jeg sporer helt av, men lyser det av yrkesstolthet å servere et dødelig prosjektil innpakket i plast/tyggegummi eller et varmt og godt ryundstykke?

Har flere ganger forsøkt å si at dette strengt tatt ikke handler om brød men om arbeidsmiljø og belastning.
Så en liiiiiten avsporing, men alikevel ikke i denne tråden 

Når det gjelder CAU så mener jeg at de desverre har fått et dårligere rykte en fortjent. Men dette er jo ganske selvforskyldt. Det som ofte formidles ut kommer ganske skjeft frem og mangler det store bildet, da får man diskusjoner som dette. Som igjen er skadelig da man ikke faktisk diskuterer det som er problemet.
Hadde CAU lagt frem denne informasjonen litt mer konstruktivt ville de fleste ( tror jeg) hatt ganske stor forståelse for dette problemet.

Har flere ganger forsøkt å si at dette strengt tatt ikke handler om brød men om arbeidsmiljø og belastning.
Så en liiiiiten avsporing, men alikevel ikke i denne tråden 

Når det gjelder CAU så mener jeg at de desverre har fått et dårligere rykte en fortjent. Men dette er jo ganske selvforskyldt. Det som ofte formidles ut kommer ganske skjeft frem og mangler det store bildet, da får man diskusjoner som dette. Som igjen er skadelig da man ikke faktisk diskuterer det som er problemet.
Hadde CAU lagt frem denne informasjonen litt mer konstruktivt ville de fleste ( tror jeg) hatt ganske stor forståelse for dette problemet.

Feks at passasjerer på long haul vil sove så fort som mulig kunne jo vært et argument mot splitt/hersk ledelsen i SAS, men så spiller man jo kortene sine feil og da blir man jo presentert som den bortskjemte "fjolla" ombord, ergo den store syndebukken. Ser den.

Det må være en skikkelig utfordring for CAU å servere opp til 264 personer to ganger. De har jo bare 10 1/2 time å gjøre det på til BKK :rolleyes.

Men som SAS steward sier, dette er om mer enn denne brødblingsen

Jeg har i min kontrakt (det har alle som jobber her) at min arbeidstid er 8 timer hver dag. Det skjer imidlertid aldri at noen her jobber så lite. De fleste må ta en telefon til Singapore og jobbe minst 2-3 dager i uken på kvelden mot Singapore, jeg som er direktør må ta en telefon dit nesten hver eneste kveld. De fleste her reiser også minst to turer i måneden og har minst to overnattinger. Jeg reiser minst en gang i uken ifm jobb.

Vi har fortsatt fastlønn, ingen reisetillegg eller overtid og kontrakten sier noe helt annet, men vi går ikke til arbeidsgiveren vår og sier "det står ikke i kontrakten, så jeg kommer ikke til å gjøre kontrakten ferdig og få ordren godkjent i systemet på kveldstid slik at kunden får det han har bestilt på tid, fordi kontrakten min sier 8 timer hver dag"

I den moderne, konkurranseutsatte verdenen med tung globalisering, er det uungåelig at man må gjøre store endringer for å kutte kostnader for å være mer konkurransedyktig.

Om ikke, vil konkurrenten ta kunden ifra deg, arbeidsplassen din vil bli kuttet og du må finne annet arbeide. Det gjelder ikke spesielt i flybransjen, det gjelder alle bransjer.

Konsekvensen er dårligere service og dårligere vilkår for både kunder og ansatte. Liker jeg det?? Nei, for helvete. Det å fly ofte er noe dritt i forhold til før. Men det er lite man kan gjøre med dette i disse LCC tider.

Her må man bare bite i det sure eplet og akseptere livets harde realiteter, eller gjøre som mange av mine venner i bransje, finne seg noe annet og bedre å gjøre

Men Tommy - her legger du til grunn at kvantitet = kvalitet - at flere timer er mere produktivt og ja i USA liker man aa tro det, men etter 13 aar i USA og med uttallige 14-18 timers dager kan jeg underskrive paa at fra time 9 og utover kvelden er du langt mindre produktiv og det langt mere aa hente paa aa legge arbeidsforholdene til rette hvis virklig produktivitet er maalet - ikke bare "maalbar" kvantitet". Jeg kan lett produsere mere i loepet av 7 timer enn 12 timer om jeg har de rette verktoeyene og et godt miljoe, men ofte i USA sparer man nettopp paa verktoey, miljoe (som i det lange loep er langt billigere) og legger paa timer - og poduktivtet blir noe som kan summeres i et Excel Ark....(Og Produktiviteten er ikke refleketert i GNP)

Men Tommy - her legger du til grunn at kvantitet = kvalitet - at flere timer er mere produktivt og ja i USA liker man aa tro det, men etter 13 aar i USA og med uttallige 14-18 timers dager kan jeg underskrive paa at fra time 9 og utover kvelden er du langt mindre produktiv og det langt mere aa hente paa aa legge arbeidsforholdene til rette hvis virklig produktivitet er maalet - ikke bare "maalbar" kvantitet". Jeg kan lett produsere mere i loepet av 7 timer enn 12 timer om jeg har de rette verktoeyene og et godt miljoe, men ofte i USA sparer man nettopp paa verktoey, miljoe (som i det lange loep er langt billigere) og legger paa timer - og poduktivtet blir noe som kan summeres i et Excel Ark....(Og Produktiviteten er ikke refleketert i GNP)

Ikke minst "tulleflyvertinnene" som jobber på kortrutene som må servere brød 4 ganger t/r SSH, HRG, LPA, TFS etc etc..... Hva med de?

Er CAU eneste fagforening på kabin i Danmark i SAS, eller er det flere organisasjoner?

Er CAU eneste fagforening på kabin i Danmark i SAS, eller er det flere organisasjoner?

I Danmark er det kun CAU, Samme i Sverige som har SCCA, i Norge derimot er det 2 foreninger NKF, samt SNK som er den gamle BU foreningen.

Etter 3-5 uker i asia og drittlei ris i alle mulige og umulige variasjoner hadde jeg satt pris på kald mat på vei hjem. Danske smørrebrød, baguette e.l. Så blir det enklere for de kabinansatte og jeg vet at jeg er på vei hjem. Og ja, jeg foretrekker SAS og reiser alltid i monkeyclass.

Etter 3-5 uker i asia og drittlei ris i alle mulige og umulige variasjoner hadde jeg satt pris på kald mat på vei hjem. Danske smørrebrød, baguette e.l. Så blir det enklere for de kabinansatte og jeg vet at jeg er på vei hjem. Og ja, jeg foretrekker SAS og reiser alltid i monkeyclass.

Smørrebrød er noget jeg ikke forstår at SAS ikke benytter sig mere af. En fantastisk signatur-ret, som man historisk har benyttet. De gange jeg har fået det ombord har det altid været en fornøjelse (SAS C-class og 3-4 gange på eco med Maersk i "gamle dage".)

At kunne købe et par stykker smørrebrød som BOB ville være perfekt (og her mener jeg ikke deres tåbelige make-Your-own koncept).

Er forøvrigt helt enig i at kold mad ombord på fly er meget undervurderet. Jeg ville langt hellere have smørrebrød end de ofte mere eller mindre uspiselige varme retter på economy.

Kald mat er topp, og husker i "gamle dager" var det mye av dette.
Både hos BU, SAS, BA osv. florerte det i uttalige variasjoner med
med retter bestående av kald mat, og kvaliten var høy - og meget
velsmakende!

Back