CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Som sagt MANGE ganger, så er det ikke isolert sett brødet som er problemet.
Men om man ikke er interisert i å lese denne tråden, samt hva som CAU faktisk skriver er det vel heller ingen vits å delta.
Dette er snakk om arbeidsmiljø, og skrevne avtaler.

Når det gjelder DC-8-63 sin kommentar så vil det sikkert overraske deg hvor få som vil ha cocgnac til kaffen. Eller vil ha det tidligere.
Årsaken til at den ble fjernet som direkte servert, var etterspørsel, og kostnaden med å laste dette. Nå kan du fint be om en cocnac når du får drikke til maten, gratis. Men pga etterspørsel så blir ikke dette tilbudt seperat som før.

Som sagt MANGE ganger, så er det ikke isolert sett brødet som er problemet.
Men om man ikke er interisert i å lese denne tråden, samt hva som CAU faktisk skriver er det vel heller ingen vits å delta.
Dette er snakk om arbeidsmiljø, og skrevne avtaler.

Når det gjelder DC-8-63 sin kommentar så vil det sikkert overraske deg hvor få som vil ha cocgnac til kaffen. Eller vil ha det tidligere.
Årsaken til at den ble fjernet som direkte servert, var etterspørsel, og kostnaden med å laste dette. Nå kan du fint be om en cocnac når du får drikke til maten, gratis. Men pga etterspørsel så blir ikke dette tilbudt seperat som før.

Vel jeg har bare lagt merke til hvor mye lengre tid SAS bruker paa den kaffe runden enn de selskapene som ennaa vil fly meg hjem til Seattle - det med 5 i kabinen (Eco/Eco+) (1 i Galley - 2 i hver midtgang) - og jeg har ennaa tilgode aa faa Cognac'en hos SAS...

Men, om man ser dette fra et større kunde-perspektivt, så viser dette jo at SAS i det store og hele har fortsatt ikke fått med seg at det er kunden man lever av? Det er imponerende at bedriften ikke har helt skjønt det enda at å gå å krangle internt bare tar vekk oppmerksomhet fra det man egentlig burde drive, en butikk.

-A

Man undrar ju i och för sig vem det är som krånglar internt den här gången. Jag tycker det inte är klart att det är CAU som krånglar utan det kan mycket väl vara management.

Vel jeg har bare lagt merke til hvor mye lengre tid SAS bruker paa den kaffe runden enn de selskapene som ennaa vil fly meg hjem til Seattle - det med 5 i kabinen (Eco/Eco+) (1 i Galley - 2 i hver midtgang) - og jeg har ennaa tilgode aa faa Cognac'en hos SAS...

Har du sittet på economy hos SAS spør vi ikke om du vil ha Cocnac, vi spør hva du vil ha å drikke. Da kan men be om f.eks, en cola, en rødvin, og en cocnac, så får du dette.
Sitter du langt fremme i economy cabinen i SAS så tar det desverre litt tid før man kommer med kaffen. Dette fordi vi deler ut maten, og drikke til dette før vi begynner med kaffen.
Opplegget på SAS er fra take off, Coctail, samle søppel, dele ut mat, drikke til mat (og cocnac til de som spør), kaffe/te 2 ganger, samle inn alt, og så salg.
Det tar den tiden det tar, å sammenligne med andre i så måte er ok, men da regner jeg med at det er et annet opplegg. Vi får ikke til å kjøre det raskere.

Man undrar ju i och för sig vem det är som krånglar internt den här gången. Jag tycker det inte är klart att det är CAU som krånglar utan det kan mycket väl vara management.

I denne saken kom dette som en stor overraskelse på alle, da det alltid har vært gode samtaler/diskusjoner om endringer på IC tidligere. Så at dette bare ble innført uten dialog er for alle en stor overraskelse. Det er også dette det reageres på, avtaler som brytes.

Faar aa klargjoere jeg faar tilbud om aa kjoepe konjakken....ikke faa den gratis...

Faar aa klargjoere jeg faar tilbud om aa kjoepe konjakken....ikke faa den gratis...

Vel ikke hvis man bestiller den sammen med drikke til maden?

Det har jeg aldrig oplevet.

Hvis man bestiller seperat efter drikkerunden er overstået så har det været 50/50 om jeg har skullet betale eller ej.

Da er dette feil, når vi går med drinkvogn skal dette være gratis.
Var en periode man måtte betale, men dette ble igjen fjernet. Nå er det gratis alltid når vi går med drinkvogn. Mener å huske at dette igjen ble gratis fra juni 2010.
Om noen nå vil ha betalt, når de kommer med vognen er dette feil, og noe du i så tilfelle må klage på. For da er det noen som ikke gjør jobben sin.
Derimot, etter at serveringen er avsluttet, da tar vi betalt for alkohol.

Vel ikke hvis man bestiller den sammen med drikke til maden?

Det har jeg aldrig oplevet.

Hvis man bestiller seperat efter drikkerunden er overstået så har det været 50/50 om jeg har skullet betale eller ej.

Selv om jeg bestiller den ved maten blir det aa betale. Paa mine SAS reiser har det alltid vaert begrenset til 2 Alkohol enheter:
- Cocktail Hour 1 enhet (som regel et glass hvitvin for meg)
- Dinner 1 enhet (som regel hvit eller roedvin for meg)
- Kaffe med Cognac - paa med pengene Palle - alltid en kostnad uansett naar den bestilles.

Selv om jeg er tidligere SAS kollega - er svaert mange aar siden jeg har floeyet med noen kjennte, saa det overstaaende er for oss som ikke har bekjenntskaper...

Last edited:

Selv om jeg bestiller den ved maten blir det aa betale. Paa mine SAS reiser har det alltid vaert begrenset til 2 Alkohol enheter:
- Cocktail Hour 1 enhet (som regel et glass hvitvin for meg)
- Dinner 1 enhet (som regel hvit eller roedvin for meg)
- Kaffe med Cognac - paa med pengene Palle - alltid en kostnad uansett naar den bestilles.

Selv om jeg er tidligere SAS kollega - er svaert mange aar siden jeg har floeyet med noen kjennte, saa det overstaaende er for oss som ikke har bekjenntskaper...

Dette ble gjort om, som sagt.
Nå er det fri flyt, innenfor rimelighetens grenser.
Dette ble innført ca 01 juni 2010. Så ting forandrer seg også til det bedre, selv om mange ikke vil innse det når det gjelder SAS.
Så ber du nå om en rød, en hvit, og en cocnac vil du få det. Uten ekstra betalt.
Om du kjenner noen eller ikke har her ingen betydning, dette gjelder for alle.

Men den 01 juni 2010 hadde dere glemt vaars gutta og jentene i Seattle :cry: I grunn har dere glemt at USA har en vest kyst - en meget fin vest kyst med mange fine byer og veldig hyggelige mennesker....;)

Men den 01 juni 2010 hadde dere glemt vaars gutta og jentene i Seattle :cry: I grunn har dere glemt at USA har en vest kyst - en meget fin vest kyst med mange fine byer og veldig hyggelige mennesker....;)

Helt enig.
At SEA ble lagt ned var en sort, sort dag i livet. Det beste stoppet, de hyggligste passasjerene, beste turen. Gud jeg savner de turene.
Når det gjelder ruteplanlegging har SAS en avdeling som ikke fungerer i det hele tatt, at SAS ikke flyr til f.eks SEA, LAX, SFO, IAH, etc etc er bare tragisk.
Igjen, SEA er virkelig savnet av ALLE crew.

Når ble SAS sine destinasjoner en del av topic?:old

Skjønner fortsatt ikke at de som evt ønsker å yte denne ekstraservicen (når det tid og anledning til det) blir sett på som "nyttige idioter" (om jeg har oversatt riktig) for ledelsen.

Selvsagt er det en del av en større helhet, men er litt overrasket over at fagforeningene er så opptatt av detaljer som dette. Kanskje de er vant til å være med å for styre for mye av detaljene?

Jeg har forståelse for at fagforeningen som har inngått en avtale med ledelsen om å redusere bemaning mot at kabinene skal ha et vist servicekonsept reagerer på at avtalen blir brutt. Det er helt legetimt.

Men samtidig så beviser denne konflikten at SAS har endel interne utfordringer. SAS må finne ut av hva de vil gjøre, også hvordan de skal få det til. Ikke drive å dille.

Det må være en skikkelig utfordring for CAU å servere opp til 264 personer to ganger. De har jo bare 10 1/2 time å gjøre det på til BKK :rolleyes.

Men som SAS steward sier, dette er om mer enn denne brødblingsen

Jeg har i min kontrakt (det har alle som jobber her) at min arbeidstid er 8 timer hver dag. Det skjer imidlertid aldri at noen her jobber så lite. De fleste må ta en telefon til Singapore og jobbe minst 2-3 dager i uken på kvelden mot Singapore, jeg som er direktør må ta en telefon dit nesten hver eneste kveld. De fleste her reiser også minst to turer i måneden og har minst to overnattinger. Jeg reiser minst en gang i uken ifm jobb.

Vi har fortsatt fastlønn, ingen reisetillegg eller overtid og kontrakten sier noe helt annet, men vi går ikke til arbeidsgiveren vår og sier "det står ikke i kontrakten, så jeg kommer ikke til å gjøre kontrakten ferdig og få ordren godkjent i systemet på kveldstid slik at kunden får det han har bestilt på tid, fordi kontrakten min sier 8 timer hver dag"

I den moderne, konkurranseutsatte verdenen med tung globalisering, er det uungåelig at man må gjøre store endringer for å kutte kostnader for å være mer konkurransedyktig.

Om ikke, vil konkurrenten ta kunden ifra deg, arbeidsplassen din vil bli kuttet og du må finne annet arbeide. Det gjelder ikke spesielt i flybransjen, det gjelder alle bransjer.

Konsekvensen er dårligere service og dårligere vilkår for både kunder og ansatte. Liker jeg det?? Nei, for helvete. Det å fly ofte er noe dritt i forhold til før. Men det er lite man kan gjøre med dette i disse LCC tider.

Her må man bare bite i det sure eplet og akseptere livets harde realiteter, eller gjøre som mange av mine venner i bransje, finne seg noe annet og bedre å gjøre

Jeg tror muligens ikke en direktør i USofA med bonus avtaler skal sammenligne seg med kabinansatte i Scandinavia ......

Uansett å jobbe mer enn tiden i kontrakten tilsier uten noen form for kompensasjon er dumskap.

Jeg tror muligens ikke en direktør i USofA med bonus avtaler skal sammenligne seg med kabinansatte i Scandinavia ......

Uansett å jobbe mer enn tiden i kontrakten tilsier uten noen form for kompensasjon er dumskap.

Det gjelder ikke bare meg, det gjelder alle ansatte her. De aller fleste bedrifter, inkludert da jeg jobbet i Telenor på 90 tallet, har kontraktfestet arbeidstid, men er du profesjonell gjør du jobben din ferdig før du går hjem.

At du kaller alle som jobber i private bedrifter med fastlønn som gjør jobben sin for dumme, sier litt om deg, kamerat.

Det gjelder ikke bare meg, det gjelder alle ansatte her. De aller fleste bedrifter, inkludert da jeg jobbet i Telenor på 90 tallet, har kontraktfestet arbeidstid, men er du profesjonell gjør du jobben din ferdig før du går hjem.

At du kaller alle som jobber i private bedrifter med fastlønn som gjør jobben sin for dumme, sier litt om deg, kamerat.

Jadda, jeg har selv ingen overtidsbetaling og anser meg selv som profesjonell, men det er en gulerot i bonusavtale , både personlig og for avdelingen.

Men , dette kan ikke sammenligens med "samlebåndsarbeider", og her føler jeg at dine sammenligninger kommer feil ut.

Selv om vi trolig mener omtrent det samme om CAU

Er bedriften profesjonell/kompetent nok inngår de kontrakter som ikke medfører at gutta på gølvet må jobbe livet av seg utover normal arbeidstid for å ferdigstille jobben.

Men dette blir veldig OT, er veldig bedriftsindividuelt, og sammenligningene du drar ikke kan dras inn i luftfarten hvor alt er tids- og prosedyrestyrt, og hvor man må forholde seg til myndighetspålagte arbeidstidssystemer i forhold til både arbeidsmengde og hvile.

Er nok uansett få av oss skjønner problemstillingen i denne brødtråden :)

Back