CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det å ikke makte å servere varmt brød i biz er bare utrolig dårlig.
Dersom de er underbemannet bør det snarest gjøres noe med bemanningen.
Mange asiatiske selskaper serverer jo varmt brød på økonomi.

Les artikkelen: Det er snakk om varmt brød eller ikke på economy og extra, ikke business class

Alle ansatte i SAS ( med få unntak ) forstår og aksepterer at situationen er som den er. Gudene skal vite at ansatte har bidratt også.
Største problemet er at man har en ledelse som ikke respekterer avataler, og legger det så frem for allmenhet at det er de ansatte som er den store stgge ulven, som f.eks i dette tilfellet.
Alle forstår at man skal bidra, at man skal yte god service, og at vi alle er tjent med fornøyde kunder som kommer tilbake. ALLE forstår det. Men som sagt, har man signert på en avtale, man bare velger å snu ryggen til, må man regne med reaksjoner. Å tro meg, mye som er er gjort uten at noe er diskutert. Så kanskje heller en ide å gå i dialog heller en å bare bryte skriftlige avtaler?

Igjen, regner med de fleste ville reagert dersom arbeidsgiver bevist brøt inngåtte avtaler uavhengig yrkesgruppe/jobb

Øivind:
På C-klasse er servicen så å si den samme som den alltid har vært, med varme brød.
Du må eventuelt lese artikkelen, som sier at dette gjelder economy, og delvis economy extra.
Ja, som sagt over beklager jeg det.

Og på økonomi synes jeg faktisk ikke man kan forvente varmt brød. Det får være grenser for hva man skal forvente etter å ha betalt 3000NOK til NYC.

Og på økonomi synes jeg faktisk ikke man kan forvente varmt brød. Det får være grenser for hva man skal forvente etter å ha betalt 3000NOK til NYC.

Jeg vil være den første til at byde varmt brød og bedre mad velkommen til economy på IC. Det kan for SAS være et godt konkurrence-parameter, men man er nødt til at se det i et større billede.

CO serverer også dårligt og koldt brød på bakkerne - her skal du endda betale for al alkohol. På SAS bliver man da i det mindst budt på vin/øl til maden samt predinner drink. Ikke alle selskaber kan servere det samme og det er helheden af produktet der skal bedømmes. Hvis man da i det mindst kunne få spiseligt brød, så kan det vel være fint at det er koldt.

Som markedet og forbrugerne opfører sig idag, så er det ikke varmt brød eller ej, der afgør hvor man bestiller sin billet. Det er pris, pris og pris (evt. kortest mulig rejsetid) der er vigtigt. Hvis man skal holde priserne nede er man også nødt til at skære ned på produktet. Det sker bl.a. ved at nedbemande og tilpasse servicekonceptet derefter.

Jeg er helt enig med dig i at der må være grænser for hvad man kan forlange når man også vil have prisen i bund. Det vil være dejligt hvis kvaliteten på maden bliver bedre, men der skal være sammenhæng mellem kvalitet og pris. Generelt er IC produkterne hos alle blevet dårlige de senere år og sammenligner man alle, så er SAS produkt faktisk ikke så dårligt. De ligger vel på lidt over gennemsnittet her.

Snip...ser at det var kommentert opptil flere ganger, men Øyvind har jo en tendens til å "bashe" SAS ved enhver anledning.

Og bare for å ha sagt det, jeg var bra skuffa første gang det dukka opp Polarbrød på Economy Extra.

Last edited:

Alle ansatte i SAS ( med få unntak ) forstår og aksepterer at situationen er som den er. Gudene skal vite at ansatte har bidratt også.
Største problemet er at man har en ledelse som ikke respekterer avataler, og legger det så frem for allmenhet at det er de ansatte som er den store stgge ulven, som f.eks i dette tilfellet.
Alle forstår at man skal bidra, at man skal yte god service, og at vi alle er tjent med fornøyde kunder som kommer tilbake. ALLE forstår det. Men som sagt, har man signert på en avtale, man bare velger å snu ryggen til, må man regne med reaksjoner. Å tro meg, mye som er er gjort uten at noe er diskutert. Så kanskje heller en ide å gå i dialog heller en å bare bryte skriftlige avtaler?

Igjen, regner med de fleste ville reagert dersom arbeidsgiver bevist brøt inngåtte avtaler uavhengig yrkesgruppe/jobb

Men, om man ser dette fra et større kunde-perspektivt, så viser dette jo at SAS i det store og hele har fortsatt ikke fått med seg at det er kunden man lever av? Det er imponerende at bedriften ikke har helt skjønt det enda at å gå å krangle internt bare tar vekk oppmerksomhet fra det man egentlig burde drive, en butikk.

-A

Snip...ser at det var kommentert opptil flere ganger, men Øyvind har jo en tendens til å "bashe" SAS ved enhver anledning.
Om det er meg du mener, så skrives navnet mitt med i, ikke y ;)
Jeg tror ikke jeg pleier å "bashe" SAS ved enhver anledning, men jeg er nok kritisk til mye. Som kunde føler jeg meg berettiget til det.

Kan man ikke bare kutte ut hele kabinbetjeningen og sette inn en brødrister og en toaster i stedet da?

Men, om man ser dette fra et større kunde-perspektivt, så viser dette jo at SAS i det store og hele har fortsatt ikke fått med seg at det er kunden man lever av? Det er imponerende at bedriften ikke har helt skjønt det enda at å gå å krangle internt bare tar vekk oppmerksomhet fra det man egentlig burde drive, en butikk.

-A

Her er vi helt enig, det er bare trist.
Faktisk så er det internt et meget godt samarbeid mellom fagforeninger, vernetjenester og ansatte generelt i SAS. Alle har samme fokus, fornøyde kunder, og et arbeidsmiljø som er bra for alle.
Alle forstår at man ikke bare kan kutte, og kutte. Man må ha noe å by på.

Et eksempel på dette var hvordan man skulle legge opp serveringen, og ble da enig i at coctail er viktigere for passasjerer en varmt brød. Varmt brød er i tillegg mye tyngre for CA en coctail belastningsmessig. Så samme med mye annet selvfølgelig, ble det som det ble, og det serviceopplegget man ser i dag.

-A

Det er nok ikke så simpelt som fremstiller her.

Jeg kender ihvertfald ingen hos SAS, der ikke er klar over at det er kunderne der er vigtige.

Men ting har jo som bekendt flere nuancer.

Jeg kender ihvertfald ingen hos SAS, der ikke er klar over at det er kunderne der er vigtige.

Men ting har jo som bekendt flere nuancer.

Mange CAU uttalelser synes å ha en litt annen vinkling enn fokus på kundene...

Mange CAU uttalelser synes å ha en litt annen vinkling enn fokus på kundene...

Det kan du have ret i, men det betyder jo ikke at det er hele sandheden der altid kommer frem i medlemsbladet eller i medierne. Det er trods alt CAU's primære opgave at sørge for så gode vilkår for medarbejderne som muligt og SAS' opgave at levere et så godt produkt og omkostningseffektivt produkt som muligt.

Kunsten er jo så at få disse ting til at gå op i en højere enhed, så både SAS, kunder og medarbejdere er tilfredse.

Alle de ting man er enige om er der jo ikke meget historie i. Bl.a. blev det jo ikke til en medie/forum-sag at man blev enige om at nedbemande og ændre arbejdsprocedurer på IC for at spare penge - eller for den sags skyld alle de andre ændringer og effektiviseringer af aftalerne.

Jeg kender som sagt mange i SAS i forskellige funktioner og hos dem er der ihvertfald bred enighed om at yde god service til kunderne. Men tingene er mere komplicerede end at gøre det til en snak om varmt brød eller ej.

Last edited:

....inkluder "drammen" til kaffen paa turist klasse saa frigir man mere enn nok arbeidskraft til aa servere et varmt rundstykke....dermed kan man kombinere innsamling av tomme brett og utdeling av kaffe/cognac med mere paa en runde - naar man skal ta betalt og Palle Passasjer maa lete etter lommeboka som ligger i vesken i hattehyllen "tar ting tid(tm)"...greit at man skal ha en grense for hva man gir gratis, men aa sette den foer cognac'en til kaffen er mildt sagt baade toskete og kloenete....

Enig med Utflyttet her. SAS vil ha et Mercedes-prudukt med Lada-motor. Det blir som da noen i Luftfarsverket ville spare paa Pir C paa FBU og bestilte svakere motorer til heving og senking av nesebroer enn det fabrikanten anbefalte. Enden paa visa ble at motorene broet sammen foerste uka og nye maatte kjoepes inn. Det som ser smart ut paa papiret er ikke alltid like lurt i praksis ...

Det var da som svarte, her har jeg drevet mitt selskap i alle år og trodd at kundefokus var det som styrte alt annet...

Det er trods alt CAU's primære opgave at sørge for så gode vilkår for medarbejderne som muligt og SAS' opgave at levere et så godt produkt og omkostningseffektivt produkt som muligt.

Mao, CAU står på sitt og SAS får gjøre det beste av smulene for å drive butikk mot kunder? Det er vel det jeg poengerte over, at man har glemt at kunden kommer først, så får man dele det butikken lager av goder og overskudd?

-A

Enig med Utflyttet her. SAS vil ha et Mercedes-prudukt med Lada-motor. Det blir som da noen i Luftfarsverket ville spare paa Pir C paa FBU og bestilte svakere motorer til heving og senking av nesebroer enn det fabrikanten anbefalte. Enden paa visa ble at motorene broet sammen foerste uka og nye maatte kjoepes inn. Det som ser smart ut paa papiret er ikke alltid like lurt i praksis ...

Det er (og har alltid vært) dyrt å være gjerrig ;)

Jeg måtte faktisk lese et par av postene her før jeg skjønte at dette brød-problemet ikke var en spøk...

Nå må "de" skjerpe seg... Hvor er kundefokusen?

Back