CAT II/III osv.

LCH

ScanFlyer Crusty
Medlem
Hei, er det noen som vet hvor jeg finner en oversikt over hvilke innflygningssytemer de forskjellige norske flyplassene har?

HAr de fleste flyplasser CAT II? CAT III? Hve med flyene? Er de normalt utstyrt med dette utstyret? Kreves det spesielle godkjenninger for flytyper,flyselskaper og mannskap som skal fly under slike forhold?

Originally posted by LCH

Hei, er det noen som vet hvor jeg finner en oversikt over hvilke innflygningssytemer de forskjellige norske flyplassene har?

http://ippc.no/norway_aip/150307/main.html

HAr de fleste flyplasser CAT II? CAT III?

Nei

Hve med flyene? Er de normalt utstyrt med dette utstyret?

Rutefly (spes jet) har som regel CAT II eller III

Kreves det spesielle godkjenninger for flytyper,flyselskaper og mannskap som skal fly under slike forhold?

Ja. Det må i tillegg holdes ved like, dvs autoland i ny og ne dersom man skal være sertifisert for det. En hver 90. dag? Husker ikke i farten.

I JAR OPS står det om endel av dette.

Er vel bare GM og ZV som har noe mer enn kat 1 ILS i Norge tror jeg? ZV kat 2 og GM 3 (a? tror jeg).

Har GM fått godkjent Cat III?

Hadde ikke de store problemer med ustabile signaler?

Vi er godkjent for Cat II operasjon i Widerøe. Krav til å trene på dette i simulator i forbindelse med OPC/PC to ganger i året.
Har ikk fått bruk for Cat II enda i hverdagen, men så flyr jeg jo mest i nord da.

Rygge hadde CATII på 30 men nå er det vel bare CAT I.

CAT III eller CAT II ligger vel i masterplanen for Flesland. Uvisst når det eventuelt kommer.

Det stemmer at Rygge er nedgradert til CAT I. CAT II på en rullebane ingen (ikke en gang luftforsvaret) får lov til å bruke var nok litt overkill.

Ser at linken til Dag Viking ikke funker lenger. Finnes det noen oversikt over status per i dag? Lurer spesifikt på EVE og BOO :)

Re: Vintervær-tråden (2016/17)

Hvordan er ILS systemene på Torp i forhold til OSL? Kreves det bedre vær på Torp for å få landet en på OSL?

Hvordan er ILS systemene på Torp i forhold til OSL? Kreves det bedre vær på Torp for å få landet en på OSL?

Det gjør det, Torp har kun CAT I ILS mens Gardermoen har CAT III. Det skal dog sies at Torp er i gang med å prosjektere CAT II.

Siktkrav på TRF er 550 meter, mens jeg tror med rette utstyret ombord, så kan systemet på OSL (CAT IIIB) takle helt ned mot 50 meter. Men er usikker på hva som gjelder på OSL...

Med CAT II på TRF vil sannsynligvis siktkravet gå ned til 300 meter.

Med alle forbehold og uten å ha sjekket kartet tror jeg Gardermoen har 50/0 på CAT IIIB. De har CAT III på 19R og 01R, får det snart også på 01L.

Takk for svar. Da får vi håpe på min 550meter sikt på morgenen 17.03 når Raw air lander med sitt charter fly.