Cabin crew i Norwegian

mmusic

Newcomer
Noen her som kan fortelle litt hvordan det er å arbeide som Cabin Crew i Norwegian?

- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for CC?
- Har man generellt noen fordeler som CC? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?

Håper på tilbakemelding, da jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som CC i Norge :)

Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'

Vel de har det mye bedre enn i SAS Braathens. Da jeg fløy DY til Oslo så satt de bakerst i flyet og skravla under hele turen, viste seg ikke eller gjorde noe som helst.

Dette viser jo at det egentlig ikke er bruk for dem, og flyselskapene kan spare mye den dagen myndighetene finner ut dette. De har jo en oppgave i tilfelle evakuering, men her må som regel kvinnelige CAs ha hjelp av en sterk mann til å få åpnet gjenstridige nødutganger. Det evige tytet de kommer med før hver tur om nødutganger, setebelter og livvester har jo etterhvert lært flypassasjerer å klare seg selv i slike situasjoner.

Har cabin crew en fremtid? Ikke når man finner ut at en bakkeansatt er nok for å se til at passasjerene har funnet seg til rette, og det finnes kaffeautomat ombord. Bare et litt kritisk blikk på denne overbetalte yrkesgruppen ;)

Originally posted by Airwolf

Vel de har det mye bedre enn i SAS Braathens. Da jeg fløy DY til Oslo så satt de bakerst i flyet og skravla under hele turen, viste seg ikke eller gjorde noe som helst.

Dette viser jo at det egentlig ikke er bruk for dem, og flyselskapene kan spare mye den dagen myndighetene finner ut dette. De har jo en oppgave i tilfelle evakuering, men her må som regel kvinnelige CAs ha hjelp av en sterk mann til å få åpnet gjenstridige nødutganger. Det evige tytet de kommer med før hver tur om nødutganger, setebelter og livvester har jo etterhvert lært flypassasjerer å klare seg selv i slike situasjoner.

Har cabin crew en fremtid? Ikke når man finner ut at en bakkeansatt er nok for å se til at passasjerene har funnet seg til rette, og det finnes kaffeautomat ombord. Bare et litt kritisk blikk på denne overbetalte yrkesgruppen ;)

Vel, du må da selvfølgelig mene hva du vil om en hvilken som helst yrkesgruppe... Men jeg skal sette deg fast med et par enkle spørsmål: Hvem skal da varsle cocpit om en situsjon som krever nødlanding, som feks en pax med hjerteinfarkt? Hvem skal se til at håndbagasjen er plassert riktig?

Håper at ditt innlegg bare var ment som en dårlig spøk og hvordan kan du påstå at de er overbetalt?

Til slutt: Du svarte IKKE på spørsmålet mmusic stillte.

EDIT: IKKE

Jeg håper virkelig at dette var en spøk fra Airwolf sin side,
hvis ikke må det være det mest inkompetente og uvitende innlegg jeg noen gang har sett her :baeh

Ta et søk her, airpics-forumet og ikke minst flightsim.no - Da vil nok dere finne ut av Airwolf skriver bare tull og er bare ute etter å provosere :)

I fare for å bringe det helt ut på viddene - jeg synes å lagt merke til at de beste diskusjonene blir det når det foreligger forskjellige meninger. Kanskje vi trenger en provokatør som Airwolf for å ikke sovne her?

Det ser ut som det fungerer for en slik provokatør på Stortinget (hvem har ikke hørt om Sandberg), selv om det ikke kommer så mye vettugt ut av den karen. :love

Må si meg enig med LN-KGL her. Hvis manikke har respekt eller takhøyde for andres meninger, er det kanskje en selv som skal vurdere hvor man ønsker å være. Gudene skal vite at KGL og jeg "diskuterer" så bestikket flagrer til tider (og det ganske så bokstavelig, men jeg har ikke kastet noe etter fyren - enda...)

Jeg må også si meg enig med Airwolf også. Jeg har også opplevd slappe ungmøer (siden alle ynder å kalle SAS Braathens CAer i sin beste alder for gamle tanter) som bare sitter bak og konverserer. Er det slik at man ikke kan kritisere Norwegian, men bare SAS Braathens, blir det for dumt.

Originally posted by LN-KOG

Må si meg enig med LN-KGL her. Hvis manikke har respekt eller takhøyde for andres meninger, er det kanskje en selv som skal vurdere hvor man ønsker å være. Gudene skal vite at KGL og jeg "diskuterer" så bestikket flagrer til tider (og det ganske så bokstavelig, men jeg har ikke kastet noe etter fyren - enda...)

Jeg må også si meg enig med Airwolf også. Jeg har også opplevd slappe ungmøer (siden alle ynder å kalle SAS Braathens CAer i sin beste alder for gamle tanter) som bare sitter bak og konverserer. Er det slik at man ikke kan kritisere Norwegian, men bare SAS Braathens, blir det for dumt.

Problemet er ikke at Norwegian får kritikk.Hyggelig at det ikke er arbeidsplassen min som får det denne gang.:)

Men det er langt fra å kritisere personellet for ikke å være til stede i kabinen for å yte service , til den uvitenheten han viser om hvor viktig kabinpersonell er i forskjellige situasjoner ombord.
Det var faktisk ganske utrolig å lese hva han klarte å lire av seg bortsett fra skvaldringen.

Originally posted by LN-KOG

Men LN-KOG da... Det han skriver er jo for det første i beste fall bare vås. For det andre så har vi en helt ny bruker her som starter en seriøs tråd med et par helt ærlige spørsmål. Mener du da det er greit at Airwolf svarer som han gjør???

Huff, godt jeg ikke er moderator på dette forumet, airwolf... Men du er kanskje bare mindre intelligent for å si det pent :)

Har en kamerat som jobber i dy, tror det er beinhardt å jobbe der og så vidt jeg forstår har SK det bedre. Men det er jo en fin vei inn i bransjen hvis du får deg jobb der? :)

KA FARSKEN??? - JAU, Æ Å!

Denne tråden har gått aldeles utover alle støvleskafter!

mmusic lurte på hvordan det var å være cabincrew i Norwegian.

Goddag-mann-økseskaft fikk han/hun til svar. Duh.

Selv vil jeg gi det råd til mmusic at det vil være best å kontakte flyselskapet og få deres inntakskriterier, evt praie noen av deres kabinansatte på vei til/fra fly - heller enn å stille spørsmål på et forum som ikke frekventeres av sådanne.

Og slutt nå å mobbe Airwolf - han er som han er: Altså "medlem" på forumet.

Ellers må moderatorene sette inn høygiret, og det ønsker vi ikke, vel? :zzz

Absolutt ingen spøk når det gjelder Norwegians elendige service på turer under en time, da sitter kabinpersonalet der bak uten å ha noe å gjøre.

For meg personlig som passasjer kan de da holde seg hjemme, om de ikke gidder å servere meg kaffe. I en nødsituasjon skal jeg klare å finne raskeste vei ut uten å være avhengig av dem. Men når det er sagt så er ikke dette deres skyld, men Norwegians ledelse som ikke vil yte service til sine kunder på turer under en time.

Det nytter ikke lenger å si at man får hva man betaler for, SAS Braathens har nå like lave priser som Norwegian på mange ruter. Der blir man likevel behandlet som kunder og ikke som kveg, bl.a ved å tilby servering på de fleste turer...og da er kabinpersonalet godt å ha ;)

Men i realiteten vil de neppe bli overflødige i fremtiden, passasjerenes sikkerhet blir tross alt svekket. Men om de etterhvert blir færre i hvert fly er en annen sak. Hvorfor har man ikke flere togverter eller bussverter? Jo der har kaffeautomatene overtatt jobben, og selskapene sparer penger :sarc

De blir ikke færre. Alle selskap har de samme minimumskrav til bemanning ombord. Forøvrig er det morsomt/hyggelig å se stoltheten over ansatte i kabinen til DY på vei til eller fra jobb i Oslo sentrum...De strutter jo av selvtillitt der de går i Bogstadveien...:up:

Originally posted by EB

De blir ikke færre. Alle selskap har de samme minimumskrav til bemanning ombord. Forøvrig er det morsomt/hyggelig å se stoltheten over ansatte i kabinen til DY på vei til eller fra jobb i Oslo sentrum...De strutter jo av selvtillitt der de går i Bogstadveien...:up:

Ja klart dme er stolte over arbeidsplassen sin og hva dem har fått til. Har vel vært noen tiår med samme struttingen i SAS vil jeg tro...bare å spørre noen fra eks-Braathens;)

Som sikkert de fleste vet har DY ikke servering innen sørnorge, men derimot på resten av
rutenettet nordover og hele Europa. Ofte består arbeidsdagen av 4 serveringsflighter innen Europa
i tillegg til ett sørnorge legg. På serveringsflightene går det i ett hele tiden, og med 25 minutters
t/r blir det ikke tid til pause i løpet av dagen. Derfor er det ofte eneste mulghet til å sette seg ned og
nyte maten i fred og ro om man skulle være så heldig å få fly i sørnorge.
Det skal visstnok være en uskreven regel som sier at alle ihvertfall skal ta en tur gjennom kabinen
på slike flyvninger. Dette for å sjekke at alle har det bra, og være synlige.

Jeg har flere veldig nære venner som jobber som CC i DY, og samtlige stortrives på jobb.
Det er et fantastisk miljø selvom det kan bli slitsomt og lange dager innimellom.
Lønnen er grei, men det er miljøet og alle de positive tilbakemeldingene fra fornøyde passasjerer
som virkelig skaper trivsel der.

Kaffe kan du ta med deg ombord om du skal OSL-SVG, akkurat slik du har mulighet til om du
reiser med flytoget fra Lysaker-OSL. Reisetiden er den samme.
Kanskje Airwolf skulle skrive et klagebrev til flytoget og klage over "servicen" der også...?

Takk AIrwolf at det ikke finnes så mange av deg.

Servering eller ikke, men sikkerhet er du visst ikke særlig opptatt av?
Eller bare begrenset viten om hva som skjer/kan skje på en flygning?

Originally posted by EB

De blir ikke færre. ................

Enig, forutsatt at regelverket ikke endres igjen. Tar jeg ikke helt feil var det min. en CA per 75 pax 'i gamle dager' mens det nå i mange år har vært krav om min en per 50 pax.

Originally posted by Flaps40

Originally posted by EB

De blir ikke færre. ................

Enig, forutsatt at regelverket ikke endres igjen. Tar jeg ikke helt feil var det min. en CA per 75 pax 'i gamle dager' mens det nå i mange år har vært krav om min en per 50 pax.

Ikke pr pax, men pr seter....og tallet er pr 50 seter ja...

Tolkingen for en del aar siden var en f/a per 50 pax, men etter at det i en periode omtrent var fast praksis med kun en f/a paa en del DC9-21 ruter, ble det klarifisert og strammet inn av Luftfartsverket.

Back