• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Byggeår på fly

C130

ScanFlyer Gold
Byggeår på fly

Hei :-)
Finnes det noen plass man kan finne byggeår eller leveringsdato for fly når man har reg.nr?

Re: Byggeår på fly

På SAS fly kan du se det på plaketten som er i dør rammen når du går ombord.
Der står serienummer, eier, byggedato etc.
Liten sølvplate i toppen av rammen.

På SAS fly kan du se det på plaketten som er i dør rammen når du går ombord.
Der står serienummer, eier, byggedato etc.
Liten sølvplate i toppen av rammen.

På DC-9 byggedato ja men inte eier .

På 737 inte byggedato.

På DC-9 byggedato ja men inte eier .

På 737 inte byggedato.

På de 2 737 maskinene jeg fløy i dag stod det byggedato ( måned og år )
DC er jo utfaset for mange år siden, så den husker jeg ikke. Men du har nok rett der ja.

På de 2 737 maskinene jeg fløy i dag stod det byggedato ( måned og år )
DC er jo utfaset for mange år siden, så den husker jeg ikke. Men du har nok rett der ja.

Har aldrig sett månad/år på 737-skyltar , vilken skylt såg du det på och vilken version av 737 (se exempel på 737 skylt).

SAS flyger ju fortsatt med ett antal DC-9-82 , där finns normalt month/date/year (se exempel), ibland bara month/year.

Attachments

• TFJXI1.jpg
    TFJXI1.jpg
    174.8 KB · Views: 95
  • CN-plåt 49209.jpg
    CN-plåt 49209.jpg
    124.5 KB · Views: 91

Har aldrig sett månad/år på 737-skyltar , vilken skylt såg du det på och vilken version av 737 (se exempel på 737 skylt).

SAS flyger ju fortsatt med ett antal DC-9-82 , där finns normalt month/date/year (se exempel), ibland bara month/year.

My bad, så på serienummeret.
Stemte overens med prod. dato på flightdeck.
Fløy 737-700, og 737-400 i dag. Ex BU maskiner. Men så tabben nå når du la ved bilder.

My bad, så på serienummeret.
Stemte overens med prod. dato på flightdeck.
Fløy 737-700, og 737-400 i dag. Ex BU maskiner. Men så tabben nå når du la ved bilder.

Förstår jag rätt om du hittade prod. dato (date and/or month and/or year) i cockpit på en 737 ? Var då ? Har själv aldrig sett det efter tusentals timmar i -300/500/600/700/800.

Förstår jag rätt om du hittade prod. dato (date and/or month and/or year) i cockpit på en 737 ? Var då ? Har själv aldrig sett det efter tusentals timmar i -300/500/600/700/800.

Ikke sikker på hvilket dokument jeg så, men det var kapteinen som dro fram å viste meg.
Dette var ikke noe han hadde i veska for å si det slik.
Regner forøvrig med at alle fly har produksjonsdato skrevet i enten et sertifikat, luftdyktighetsbevis.
På endel SAS fly står vel også dette i dokumnetene fra eieren av flyet. ( leasingselskapet )

Back