• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Bulgaria Air innenriks og intra-EU

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
En jobbtur til Bulgaria, som har innført euro siden sist, gav meg mulighet til å fly med Bulgaria Air, et nytt selskap for min del. Så vidt jeg kan se, finnes det heller ingen rapporter her på forumet fra flyvninger med selskapet.

Jeg fløy fra Brussel til Sofia med LOT via Warszawa, da det ikke går direktefly til Sofia hver dag. Derimot kunne jeg fly direkte med Bulgaria Air tilbake til EU-hovedstaden. Først skulle jeg imidlertid tilbringe en helg på Bulgarias Svartehavskyst og fly til Varna med Bulgaria Air. Sofia–Varna er den eneste innenriksruten i landet om vinteren; om sommeren opereres også Sofia–Burgas.

Flyvning: Sofia–Varna

Selskap:
Bulgaria Air
Flytid: 0:40
Klasse: Economy

Jeg drog til Sofia flyplass med metro. Dette tar ca. 30 minutter og fungerer strålende. Jeg sjekket inn ett kolli. I sikkerhetskontrollen ble jeg bedt om å ta av meg skoene. Dessverre hadde jeg ikke skohorn, og jeg slet litt med å få penskoene på igjen. Vel vel, sålen har begynt å løsne litt uansett, så de har nok snart sunget siste vers.

IMG_3637.webp
IMG_3638.webp
Jeg gikk til Aries-loungen, men utenfor røykeavdelingen og fikk meg litt mat, siden det var middagstid og det uansett ville bli sent før jeg var fremme i Varna.

IMG_3640.webp

Boarding gikk raskt gjennom en passasjerbro. Flyet, en Airbus A220-300, var tilnærmet fullt. Nødutgangsete gav god benplass. Flyverten og flyvertinnene hastet gjennom kabinen med drikke, siden flyturen kun varer rundt 40 minutter. Vi landet på rute, og Varna flyplass er liten – ingen andre fly landet samtidig, så bagasjen kom raskt på båndet.
IMG_3641.webp

Jeg hentet en leiebil og kjørte til mitt enkle hotell. Jeg hadde ikke sjekket fasiliteter og beliggenhet så nøye, men de som jobbet der var hyggelige. Hotellets garasje var en syltrang affære, og jeg parkerte bare der den første natten, da manøvreringen ut tok tid. Sidespeilene måtte foldes inn og antennen tas av. Neste natt fant jeg gateparkering.

Jeg sovnet fort og sov greit i den noe harde sengen.

Jeg liker historiske steder, og jeg hadde bestemt meg for å kjøre til Nesebar, som ligger ca. 100 km fra Varna, rett syd av Sunny Beach. Sunny Beach eller Slanchev bryag ble bygget som badested på 1950-tallet av det daværende kommunistregimet. Det ble brukt av hovedsakelig solhungrige turister fra andre kommunistiske land i Øst-Europa, men var også en kilde til vestlig valuta, da turister særlig vesttyskere fra “det kapitalistiske utland” kunne feriere der. Hemmelig politi passet på at det ikke ble for mye kontakt mellom øst og vest. Turister fra Øst- og Vest-Tyskland hadde likevel en del kontakt, siden de naturligvis ikke hadde språkproblemer.

Den litt slitne og svingete veien gjør at det tar ca. 1:45 å kjøre til Nesebar. Utenom sesongen er det ikke noe problem å finne parkering – den var til og med gratis. Nesebar er en gammel by, over 3000 år gammel, opprinnelig bygget av trakere og hellenere. Det finnes en rekke ruiner av gamle gresk-ortodokse kirker og noen festningsrester. I tillegg står mange trehus med hoteller, restauranter og barer. Det meste er stengt om vinteren, men noen holder åpent. Det var en flott dag med sol, så det var litt liv i gatene.

IMG_3649.webp

IMG_3653.webp

IMG_3655.webp
Min historie- og mathunger ble tilfredsstilt, og turen gikk tilbake til Varna. Jeg hadde kjørt på LPG, som leiebilselskapet sa jeg ikke trengte å fylle før tilbakelevering. Halvveis tilbake var tanken nesten tom, så jeg byttet til bensin. Det ble uansett ikke mer enn 10 euro for drivstoff – ikke verst for drøyt 20 mils kjøring.

IMG_3656.webp
IMG_3657.webp

Resten i del 2 p.g.a. maksimalt antall bilder i posten.

Attachments

• IMG_3673.webp
    IMG_3673.webp
    127.1 KB · Views: 0
Last edited:
Dagen etter så jeg meg litt rundt i Varna og ble under brunchen minnet på at man kan røke på restauranter i Bulgaria. Jeg gikk en tur i den store parken ved sjøen og den fine stranden. Noen hadde til og med startet badesesongen, men de fleste strandaktiviteter venter på varmere vær.

IMG_3673.webp
IMG_3672.webp
IMG_3671.webp
Da jeg kom tilbake til bilen, hadde den fått en sånn fin «dekklås». Det lå en lapp der det sto at jeg hadde brutt noen regler. Jeg er litt usikker på hvilke, men jeg stod litt utenfor parkeringsfeltet. Jeg ringte nummeret, og damen i den andre enden sa de ville komme innen 15 minutter. Det gjorde de, og jeg måtte betale 11 euro i bot. Ja ja – litt usikker på om det var en felle for leiebiler, men da har man opplevet det også.

Jeg kjørte til Varna flyplass etter at jeg hadde fylt opp tanken på veien.

Flyvning: Varna–Sofia

Selskap:
Bulgaria Air
Flytid: 0:40

Jeg hadde god tid. Check-in hadde ikke åpnet ennå. Jeg tok en kaffe med tilbehør, og flyplasspriser fikk virkelig ny mening – dette var Bulgarias svar på Gardermoen-priser. Prisnivået var meget høyere enn i sentrum.

Jeg skulle dumpe ett stk bagasje og bytte sete. Bulgaria Air gir deg et sete du ikke kan endre på nett, men det var ikke noe problem å få et nytt i skranken. Jeg så flere ungdomsidrettslag, blant annet et norsk og et svensk, sjekke inn for en Austrian-flyvning som skulle gå 30 minutter før min. Jeg vet ikke hvilket arrangement som hadde funnet sted.

Varna flyplass er et rolig sted om vinteren og sikkerhetskontrollen gikk som en lek. Det var kort vei til loungen, hvor jeg kom inn med Priority Pass. Et helt ok sted med fin utsikt mot oppstillingsplassene. Enkel servering: rundstykker, croissanter, kjeks samt varme og kalde drikker.

IMG_3676.webp
IMG_3680.webp
Flyet fra/til Wien landet og tok av på rutetid. Mitt fly kom litt sent inn fra Sofia. Bussboarding startet straks siste passasjer var ute. Vi kom i luften med 15 minutters forsinkelse, med stinn brakke. Drikke og sjokolade ble delt ut effektivt, og snart begynte nedstigningen mot Sofia med solid turbulens.
IMG_3681.webp

IMG_3682.webp
Flyvning: Sofia–Brussel

Selskap:
Bulgaria Air
Flytid: 2:20

Det var knapt med tid, og dessverre buss til terminalen. Jeg tenkte likevel at det ville gå greit. Jeg sprang gjennom terminalen til utgangen. Det var heldigvis ikke langt, og jeg hørte «final call» da jeg nærmet meg gate B2. Det viste seg at det var samme fly og mannskap som skulle ta oss til Brussel, så det ville uansett ha gått bra.

Jeg fikk en toseter for meg selv. Flyet var bare halvfullt. Servicen var også et hakk opp pga. lengre flytid. En varm sandwich, sjokolade og drikke med og uten alkohol ble servert. Ellers var det en rolig flytur over Serbia, Ungarn, Østerrike og Tyskland før landing på Zaventem. Brussel bød på kaldt vær og snøslapps på bakken.

IMG_3686.webp

Buss til terminalen igjen, men bagasjen ventet allerede på båndet. Det var lenge til neste tog, så jeg tok en taxi hjem.

Bulgaria Air var et hyggelig bekjentskap: god service og moderne fly. Ikke direkte billig, og for bulgarsk lønnsnivå er det ganske dyrt, men jeg reiser gjerne med dem igjen om det passer. De har codeshare med flere selskaper, men ingen poeng kan opptjenes med andre selskapers programmer.

Jeg avslutter med selskapets rutenett

IMG_3683.webp

Takker…morsomt å lese en rapport fra et nært men allikevel eksotisk reisemål.

• Like
Reactions: jb1
Back