BT i kraftig motvind

Som en liten observasjon kan det legges til at de i stollommen hadde en liten brosjyre som annonserte for forhåndssalg av vouchers for vintersesongen, uten at jeg la merke til at prisene var sensasjonelt lave f.eks. OSL-RIX.

Det virker som Economy Minister Artis Kampars er mer enn "fed up" over at de sist investerte 15 mill LAT er borte og at Air Baltic ikke har greid å vise overskudd som de hadde lovet.
Sammenlignet med hva andre flyselskaper nå taper virker summen ikke særlig stor og noe som kanskje kun dekker en ukes underskudd.

Det er i alle fall ikke en sum som kan brukes tilå skaffe seg nye fly.

Synes det er synd om de forsvinner, de har spennende destinasjoner østover, lave priser og jeg har kun opplevd god service... bortsett fra deres callcenter da. Etter hva jeg skjønner har de også mange utenlandske piloter. Sist jeg fløy med dem satt jeg ved siden av en hyggelig nordmann som nylig hadde sluttet som styrmann hos dem etter mange år i selskapet.

AirBaltic kutter og reduserer nå på en rekke ruter og dette er kuttene airlineroute.net melder

Riga – Beirut – Amman – Riga Canceled from 13SEP11
Riga – Dublin Canceled from 01SEP11
Riga – Geneva Service already canceled since 10JUL11
Riga – Kaliningrad Reduce from 2 to 1 Daily from 14AUG11 (This has been already reduced from 3 Daily to 2)
Riga – Palanga Reduce from 2 to 1 Daily eff 30OCT11
Riga – Tartu Canceled from 01AUG11
Riga – Lulea Service appears to be not resuming in Winter 2011

Er dette et selskap som pga stolthet blir reddet av "staten" , som AZ etc ?

Tvilsomt. De blir muligens kjøpt opp av samme gjengen som har kjøpt Aerosvit/Cimber/Skyways ..

og 10 stk Fokker 50 ut av flåten til vinteren.....
og blir kanskje erstattet av dash 8, men bare kanskje skal man lese boarding.no sin artikkel om saken.
Her må det jo ryke massevis av ruter!

Her må det jo ryke massevis av ruter!

Förhoppningsvis stryker de olönsamma rutter och behåller de lönsamma. Det låter så enkelt när man skriver det på det sättet. Jag hoppas nämligen att BT blir kvar.

Lite, lite OT men är det några speciella rutter man ska boka om man vill flyga deras B752? Mer än, antagligen, ALA, TAS, DYU.

Jag undrar om BT även utvärderar en ersättare till 737-300/500?
Kanske Bombardiers C-Series kan vara något för dem?

Blir det Airbus eller Boeing, då gissar jag på enhetsflotta av A319 lr 737-700.

Förhoppningsvis stryker de olönsamma rutter och behåller de lönsamma. Det låter så enkelt när man skriver det på det sättet. Jag hoppas nämligen att BT blir kvar.

Lite, lite OT men är det några speciella rutter man ska boka om man vill flyga deras B752? Mer än, antagligen, ALA, TAS, DYU.

B752 er stadig observert på RIX-BGO-SVG

Ser ut som det går litt bedre på BGO. Noen av dagene går flyet kun RIX - BGO - RIX og ikke via SVG. Vet ikke om SVG har tilsvarene flyvning?

Ser ut som det går litt bedre på BGO. Noen av dagene går flyet kun RIX - BGO - RIX og ikke via SVG. Vet ikke om SVG har tilsvarene flyvning?

Joda, jeg fløy RIX-BGO på tirsdag, og da var det to seperate avganger. RIX-BGO og RIX-SVG..

Synd Fokker 50'ene pensjoneres, tror jeg må ha meg en siste tur før de forsvinner!

Disse Fokkerne ender vel på skraphaugen..

Skulle skrive ut bilett fra BT og fikk bare en feilmelding. checkmytrip fortalte at de hadde kanselert flere av turene jeg skulle ta. Har ikke mottatt noe varsel om dette og hotell er forhåndsbetalt. Kjipe greier og de gir bare tilbake det jeg betalte for billetten.

Skulle skrive ut bilett fra BT og fikk bare en feilmelding. checkmytrip fortalte at de hadde kanselert flere av turene jeg skulle ta. Har ikke mottatt noe varsel om dette og hotell er forhåndsbetalt. Kjipe greier og de gir bare tilbake det jeg betalte for billetten.

De kan ikke "bare kansellere" så lenge de er operative. De opererer i EU-området og har visse forpliktelser alt avhengig av hvor langt frem i tid det er. Vedr. hotell så er det vel derfor man har reiseforsikring - overlat kranglinga til dem.

De hadde lagt ned to av rutene jeg skulle ta. Da jeg tok kontakt tilbød de routing via 2 byer begge veier, 1 dags forsinkelse av reisen og mye lengere reisetid. Å reise fra en ukjent flyplass 6:40 var blandt det som gjorde "tilbudet" helt uakseptabelt.

De hadde lagt ned to av rutene jeg skulle ta. Da jeg tok kontakt tilbød de routing via 2 byer begge veier, 1 dags forsinkelse av reisen og mye lengere reisetid. Å reise fra en ukjent flyplass 6:40 var blandt det som gjorde "tilbudet" helt uakseptabelt.

Hvilke ruter var dette her? Uansett du har krav på pengene tilbake fra BT. Hva gjelder hotell osv så har man jo reiseforsikring som nevnt over. De kan sikkert dekke noe om det skulle vise at det var vesentlig ulempe for deg denne routinga vs opprinnelig routing.

Back