• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bruk av bonuspoeng og reiseforsikring

Murre

ScanFlyer Blue
(Vet ikke om dette er rett sted å poste dette, så flytt evt. gjerne...)

Skulle nylig ut og reise med SAS og hadde betalt flyturen med Eurobonuspoeng. Så ble jeg dessverre syk, og må bruke reiseforsikringa for å få dekket alt som ikke kunne avbestilles.

Vet noen av dere om det er noen sjanse for å få tilbake noe for poengene som er brukt, eller om de er tapt? Evt. hvor mye kan jeg forsøke å kreve tilbake i kroner for poengene som er brukt?

Skatt og Avgifter får du ihvertfall ikke tilbake, men tror ikke du kan få noe mer en det du allerede har fått fra forsikringa dessverre.
Det er en av de tingene som er bra med reisforsikringa du får ihvertfall igjen noe

Skatt og Avgifter får du ihvertfall ikke tilbake, men tror ikke du kan få noe mer en det du allerede har fått fra forsikringa dessverre.
Det er en av de tingene som er bra med reisforsikringa du får ihvertfall igjen noe

Skjønte ingenting av dette, jeg...

Jeg har da ikke fått noe av forsikringsselskapet ennå. Jeg SKAL levere inn et krav til dem nå. Dessuten, skatt og avgifter får man selvsagt dekket om de kan dokumenteres, og det kan de. Poengbruk også. Spørsmålet er bare hvor mye 6000 poeng er i kroner, og om man kan forvente noe dekket av de.

Ønskelig om noen som vet, og ikke bare tror, kan svare. :-)

Det må du vel sjekke opp i forsikringsvilkårene. Eksempel fra Europeiske reiseforsikring:
5.2.2 Hva forsikringen ikke omfatter
(...)
- bonuspoeng som ikke refunderes av trasnpotør/reisearrangør
Og det er vel det som er det mest vanlige, altså at bonuspoeng ikke dekkes av forsikringsselskapet.

Derimot er vel som regel bonusbilletter "fleksible" på den måten at poengene refunderes?

Andre utgifter enn reisen dekkes vel av de vanlige vilkårene. Flyavgifter får du refundert av selskapet som ved en vanlig billett, der kontakter du flyselskapet for refusjon. Eurobonuspoeng refunderes inntil 24 timer før avreise, så lenge de ikke er utgått.

Last edited:
På reiseforsikringen til SAS EB Amex Platinum får man tilbakeført Eurobonuspoeng hvis SAS ikke gjør dette selv.

Ved avbestilling av reiser hvor det er benyttet SAS Euro Bonuspoeng
gjelder følgende: I tilfeller hvor SAS ikke refunderer antall ubenyttede
bonuspoeng, vil disse bli tilbakeført til kortinnehavers SAS Euro
Bonus-konto. Vilkårets pkt. 6.2.a «Hva forsikringen ikke omfatter:
skatter og offentlige avgifter», gjelder ikke for denne avtalen.

Men skatter og endel avgifter tilbakeføres uansett av selskapet for ubenyttede billetter.

Men skatter og endel avgifter tilbakeføres uansett av selskapet for ubenyttede billetter.
Ja, og det gjelder de fleste forsikringer (var en tråd på det tidligere der noen selv måtte be selskapet om refusjon av skattene)

Ja, og det gjelder de fleste forsikringer (var en tråd på det tidligere der noen selv måtte be selskapet om refusjon av skattene)

Man trenger normalt ikke bruke forsikringsselskap til det, det er bare å be flyselskapet å refundere dem.

På reiseforsikringen til SAS EB Amex Platinum får man tilbakeført Eurobonuspoeng hvis SAS ikke gjør dette selv.

Ved avbestilling av reiser hvor det er benyttet SAS Euro Bonuspoeng
gjelder følgende: I tilfeller hvor SAS ikke refunderer antall ubenyttede
bonuspoeng, vil disse bli tilbakeført til kortinnehavers SAS Euro
Bonus-konto. Vilkårets pkt. 6.2.a «Hva forsikringen ikke omfatter:
skatter og offentlige avgifter», gjelder ikke for denne avtalen.

Det er jo en sterk argument for SAS Amex, etter at chip og Star* awards kom er det mye jeg liker ved kortet.

Skulle gjerne sett et Elite kort som de har i Sverige.

Man trenger normalt ikke bruke forsikringsselskap til det, det er bare å be flyselskapet å refundere dem.
Saken var: forsikringsselskapet refunderte kun "fare" med beskjed om selv å få tak i skattene fra selskapet. Utfordringen kom da når non-refundable YQ var sauset inn i "taxes"...

Hei,
Jeg får ikke åpnet en ny tråd så jeg måtte bare velge en tråd for å få stilt spørsmålet. Vennligst flytt spørsmålet om nødvendig.

Om jeg bestiller en billett (SAS t/rt London) via firma som for eksempel GoToGate, får jeg da registrert fligthene inn under min kvalifiseringsrunde. Jeg holde EBG kortet mitt via antall flights og ikke poeng.

Hilsen Mr. Fly

Hei,
Jeg får ikke åpnet en ny tråd så jeg måtte bare velge en tråd for å få stilt spørsmålet. Vennligst flytt spørsmålet om nødvendig.

Om jeg bestiller en billett (SAS t/rt London) via firma som for eksempel GoToGate, får jeg da registrert fligthene inn under min kvalifiseringsrunde. Jeg holde EBG kortet mitt via antall flights og ikke poeng.

Hilsen Mr. Fly
Dessverre tror jeg flyginger bestilt av tredje part ikke teller...

Hei,

Hilsen Mr. Fly

Har ingenting og si. Så flightene teller. Det er ikke alltid man får registrert bonuskort ved bestilling, så man i blant må registrere det ved innsjekk.

Selv om jeg ikke skjønenr helt poenget med og bestille gjennom slike sider

Dessverre tror jeg flyginger bestilt av tredje part ikke teller...

eeh, nå bommer du. Det er hoteller som det oppstår problemer med her. Men mulig du roter med code-share som noen ganger kan skape noen litt merkelige utslag

Saken var: forsikringsselskapet refunderte kun "fare" med beskjed om selv å få tak i skattene fra selskapet. Utfordringen kom da når non-refundable YQ var sauset inn i "taxes"...

Ok, da vet jeg ikke, men de "refundable" er som oftest spesifisert. Men jeg ville kontaktet flyselskapet uansett.

Har ingenting og si. Så flightene teller. Det er ikke alltid man får registrert bonuskort ved bestilling, så man i blant må registrere det ved innsjekk.

Selv om jeg ikke skjønenr helt poenget med og bestille gjennom slike sider

// Grunnen til å bestille via GoToGate i dette tilfelle var at jeg fikk en flight SASgo til 980,- istedenfor FullFlex til 5842,- direkte via SAS.

Last edited:
Back