British Airways med "no checked bags fare"

Discus

Galley Slave
Medlem
British Airways has launched a new “hand baggage only” fare, initially being offered on five short-haul routes from Gatwick airport.
http://www.businesstraveller.com/news/ba-launches-hand-baggage-only-fare

Dette gjelder foreløpig på noen Europeiske LGW-destinasjoner og det ser ut som det pt. er en opsjon å kjøpe en billett som er GBP 10 lavere enn vanlig billett. (I motsetning til KLM der bags ikke er inkludert uansett billettype)

ScreenShot011.jpg

Executive Club Gold, Silver and oneworld equivalent members' additional checked baggage allowance does not apply to this fare.
En umiddelbar ulempe (i tillegg til "det vanlige") er at man må velge samme type billett begge veier, en fordel er at BA tillater 23 kg i håndbagasjen. Prisen for å kjøpe plass til en bag er GBP20 for første kolli.

Last edited:
Re: BA eksperimenterer med "no checked bags fare"

Vi lar oss vel ikke lure av dette?
KLM startet, BA følger opp. Billigere billetter for de uten annet enn håndbagasje? Neppe. Litt mer for pasasjerer med innsjekket bagsje? Trolig.
Lik det eller ei; Bagasjegebyr er kommet for å bli.

Håkon

Air New Zealand opererer med dette allerede på domestic og flyvninger mellom New Zealand, Australia og nærliggende Stillehavsøyet.
Selv synes jeg dette er et greit konsept for de som vil reise billig uten bagasje, og ikke vil fly med tradisjonelle LCC selskaper som (JetStar, Tiger Airways, Air Asia) i denne delen av verden.
Så hvorfor skulle ikke dette dukke opp i Europa også?

Spørsmålet nå er hvor lenge det vil gå til også SAS må krype til korset?

Må si jeg ikke klarer å mobilisere særlig med emosjoner rundt dette.
På en eller annen måte må jo selskapene ta seg betalt for transport av bagasje. Å lage et spleiselag av det og inkludere bag i billetten er åpenbart ugunstig for de som reiser lett.
På den annen side tror jeg neppe prisen på reisen blir lavere for dem uten innsjekket bagasje, men snarere høyere for dem med. Og det er vel greit? Eller? Det er svært mange her som mener flyreiser i det store og hele er for lavt priset...

Å lage et spleiselag av det og inkludere bag i billetten er åpenbart ugunstig for de som reiser lett. På den annen side tror jeg neppe prisen på reisen blir lavere for dem uten innsjekket bagasje, men snarere høyere for dem med.

En flyreise er uansett et krysssubsidiert spleiselag. Det hadde blitt vanskelig om passasjerene skulle til enhver tid betale hva transporten faktisk koster. Det er jo mere "må" man må jo dyrere er det.
Det er nok helt riktig at det er de som i snitt reiser med minst bagasje (som "business"-passasjeren) som betaler mest for reisen.
Hensikten med pris uten bagasje er nok heller ikke fordi det gjenspeiler kostnaden med å håndtere bagasjen, men derimot å kunne avertere en lavere pris for flyreisen - som er reell men lite nok attraktiv så mange må velge en høyere pris eller tillegg.

En flyreise er uansett et krysssubsidiert spleiselag. Det hadde blitt vanskelig om passasjerene skulle til enhver tid betale hva transporten faktisk koster. Det er jo mere "må" man må jo dyrere er det.
Det er nok helt riktig at det er de som i snitt reiser med minst bagasje (som "business"-passasjeren) som betaler mest for reisen.
Hensikten med pris uten bagasje er nok heller ikke fordi det gjenspeiler kostnaden med å håndtere bagasjen, men derimot å kunne avertere en lavere pris for flyreisen - som er reell men lite nok attraktiv så mange må velge en høyere pris eller tillegg.

Absolutt!
Det jeg forsøkte å uttrykke, var at jeg ikke ser det som urimelig at en som reiser med en diger koffert betaler litt mer enn en som reiser med en liten bag i hattehylla på ellers samme billettvilkår og -pris.
Billettprising i seg selv, var ikke min mening å debatere :)

Er stor tilhenger av unbundling, spesielt når man beholder bundles som BA her gjør, men baggasjegebyr skaper overfylte fly og kjip boarding. BA er også snille med håndbaggasje, en dårlig kombinasjon med billigere billetter uten baggasje.

Den store ulempen her er at folk kommer til å stue enda mer i håndbagasjen. Følgene blir at det blir umulig å få plass til en liten jakke i hattehylla når man går ombord sist, og boarding tar evigheter. Stusset på dette i USA i fjor sommer. Folk hadde enorme mengder håndbagasje, og en liten A319 tok 30 minutter å boarde.

Den store ulempen her er at folk kommer til å stue enda mer i håndbagasjen. Følgene blir at det blir umulig å få plass til en liten jakke i hattehylla når man går ombord sist, og boarding tar evigheter. Stusset på dette i USA i fjor sommer. Folk hadde enorme mengder håndbagasje, og en liten A319 tok 30 minutter å boarde.

Selvfølgelig. Og så lenge flyselskapene er slepphendte med håndtering av egne regler vil det bli et økende problem.

Da var denne "No checked bags" på plass mellom Norge og London også.

Last edited:

Hei,
Dette er gammelt nytt, jobbet med GH/på Bristol airport for noen år siden.
Da var den en penality til pax på enten GBP 30/EUR 30 for å medbringe item # 2 av carry-on, delingen var som følger Gate agent GBP/EUR 10 - Handling selskap GPB/EUR 10 - og de siste 10 gikk til selskapet.....

Da var denne "No checked bags" på plass mellom Norge og Oslo også.

Den er på plass til BGO også. Kjøpte meg en T/R av denne sorten i august til LHR for 849. Ikke noe å si på den prisen!

Hei,
Dette er gammelt nytt, jobbet med GH/på Bristol airport for noen år siden.
Da var den en penality til pax på enten GBP 30/EUR 30 for å medbringe item # 2 av carry-on, delingen var som følger Gate agent GBP/EUR 10 - Handling selskap GPB/EUR 10 - og de siste 10 gikk til selskapet.....
Gammelt nytt? Dette har ingen ting med carry-on å gjøre. Det er ny fare-struktur fra BAs side som de nå ruller ut i hele Europa ser det ut som. Fire forskjellige billettkategorier i eco: no-checked-bag/restricted/semi-flex/flex.

Spørsmålet nå er hvor lenge det vil gå til også SAS må krype til korset?

Hadde ikke gjort noe, er så lei reklamen for at det koster 0 med bagasje, 0 med setevalg osv. Sannheten er at alle må betale for det selv om de ikke har bagasje eller om de bryr seg nada om hvilket sete de for eller ikke har brukt for en kopp kaffe eller te. Alikevel må de betale for det hos SAS. Derfor er jeg drittlei den reklamen til SAS.

Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

No seat selection for BAEC hand baggage only fares (gjelder fra 26.mars). http://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/club-changes
Man har seat-selection, men må betale for å velge sete - selv ifbm. innsjekk og med statuskort :angry:
...your seat will be allocated when check-in opens. Should you wish to change your seat you can pay to do so at that time or alternatively pay to reserve a seat when you book your flight...
(Kilde: epost)

Jeg synes det lukter litt råttent her..
De som forlot SAS til fordel for BA har nok fått seg et par solide spark i r*va nå...

Jeg synes det lukter litt råttent her..
De som forlot SAS til fordel for BA har nok fått seg et par solide spark i r*va nå...

Det lukter litt svidd hos BA, SAS er i full fyr. Men de som byttet til BA for å pendle OSL-ARN kan kanskje vurdere å revurdere nå ja...

---

At denne "forbedringen" også gjelder for statuskunder virker for meg rimelig hodeløst. Kostnaden må være utrolig liten og irritasjonen for de med status stor.

Back