British Airways med "no checked bags fare"

Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

At denne "forbedringen" også gjelder for statuskunder virker for meg rimelig hodeløst. Kostnaden må være utrolig liten og irritasjonen for de med status stor.

Egentlig ikke, all den tid flyselskapene må jakte på revenue der de kan få kundene til og betale ekstra. Ser man på hvor billige disse "kun handbagasje" billettene er så er det heller ikke urimelig

Om det er fornuftig fra et økonimisk perspektiv kan diskuteres. Hvorvidt det er til stor irritasjon for statuskunder er vel åpenbart.
Nå har jeg ingen kjennskap til hvor mange statuskunder BA har på en flyvning men ser for meg at det kan ikke være et stort antall gull (og eventuelt sølv) på tur, slik at de taper mye mer goodwill enn de tjener på en slik gjennomføring.

Jeg håper SAS ikke får for seg at dette er lurt....

Om det er fornuftig fra et økonimisk perspektiv kan diskuteres. Hvorvidt det er til stor irritasjon for statuskunder er vel åpenbart.
Nå har jeg ingen kjennskap til hvor mange statuskunder BA har på en flyvning men ser for meg at det kan ikke være et stort antall gull (og eventuelt sølv) på tur, slik at de taper mye mer goodwill enn de tjener på en slik gjennomføring.

Jeg håper SAS ikke får for seg at dette er lurt....

Synes og tror du overdriver. Husk at dette gjelder jo kun den ene billettklassen, så utgjør en begrenset del av flyet. Fra før har jo selv statuskunder her måtte betale for bagasje her og ser ikke ut som det har vært noe problem

Hvis det er lurt så bør faktisk flere flyselskap følge etter. De driver faktisk business og ikke veldedighet

Egentlig ikke, all den tid flyselskapene må jakte på revenue der de kan få kundene til og betale ekstra. Ser man på hvor billige disse "kun handbagasje" billettene er så er det heller ikke urimelig

Synes og tror du overdriver. Husk at dette gjelder jo kun den ene billettklassen, så utgjør en begrenset del av flyet. Fra før har jo selv statuskunder her måtte betale for bagasje her og ser ikke ut som det har vært noe problem

"Kun håndbagasje" får du på alle bookingklasser i economy helt opp til Y, de er ca. 175 kroner lavere enn en "bags included"-billett i samme klasse. Så da får du en enveisbillett til London for kr. 3700 der et gullmedlem må betale for å velge sete, mens en billett til 450 kroner så får et bronsemedlem velge sete gratis, eller en statusløs kan velge gratis sete ved innsjekk.

Jeg tror bagasjevalget ikke har vært så irriterende for statuskunder, for mange av dem reiser på dagstur eller med en overnatting og trenger ikke å sjekke inn bagasje uansett.

Nå kommer det enda en justering (8 mars). Tidligere hadde economybilletter tre kategorier ifht. endringer: ikke mulig å endre, endring samme dag gratis, flex.

Nå endrer de opplegget: Hand-bag-only (HBO) blir tillatt å endre mot fee og prisdiff. Checked-bag-flight blir gratis å endre samme dag, annen endring mot pris-diff. Flex blir samme som with checked bag (pluss gratis setevalg).

Blir interessant å se den nye prisstrukturen, og om forskjellen mellom HNB og resten blir større.

Alt dette gjelder kun punkt-til-punkt, ikke flighter med transfer. Men viktig å huske på er at om man har checked bag så kan man endre billett samme dag gratis. Det er også støtte for det på nett og i appen.

Previously the airline had two types of fares, ‘Hand Baggage Only’ or ‘with Checked Bag’. Each
of those could be bought with three levels of flexibility - standard, semi-flex and Fully Flex -
depending on whether the customer needed the ability to change their flights. This created
six fare type options
http://www.speedbirdclub.com/res/en/pic/products/shorthaul-fares.pdf

BA blir vanskeligere og vanskeligere å velge, enten det dreier seg om en tur over fjorden eller helt over dammen.

Fordi:

Nå kommer det enda en justering (8 mars). Tidligere hadde economybilletter tre kategorier ifht. endringer: ikke mulig å endre, endring samme dag gratis, flex.

Nå endrer de opplegget: Hand-bag-only (HBO) blir tillatt å endre mot fee og prisdiff. Checked-bag-flight blir gratis å endre samme dag, annen endring mot pris-diff. Flex blir samme som with checked bag (pluss gratis setevalg).

Skjønner ikke en dritt av dette og hater bytter på LHR i tillegg.

Derfor.

Skjønner ikke en dritt av dette og hater bytter på LHR i tillegg.

Da flyr du bare med Lufthansa og forholder deg til HBO-prisene der :D

Så lenge du skal bytte på LHR behøver du ikke tenke på dette, da HBO-sakene kun gjelder punkt-til-punkt.

Har du en billett med bagasje inkludert, blir den mer fleksibel. Eller er alt som før (om jeg ikke har gått glipp av noe).

HBO og Checked-bag hadde begge før restricted, semi-flex og flex-billetter. Om man betalte mer enn ca. 1000(?) kr en vei (Norge-LHR) så var den semi-flex og kunne endres samme dag gratis (men få har kjent til dette), så HBO blir mye mer restriktive etter dette.

Som man også kan lese om her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=976522&postcount=12
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1028881&postcount=50
Vet ikke helt hvilken agenda du har, men det begynner å bli kjedelig :rolleyes:

Over til poenget med endringen;
Er det sik at på for eksempel BGO-LHR kan jeg nå få en fleksibilitet på billetter som før var umulig å endre? Mens tilsvarende fleksibilitet ikke er mulig når jeg bestiller BGO-LHR-JFK?

Tydeligvis ikke kjedelig nok til hverken å la posten stå ubesvart eller ikke å bruke tid på å lete opp tråder jeg (trolig) har fremmet samme syn ;)
Har du et annet syn på det som er objekt for diskusjonen; Kjør på!
Har du problemer med meg og/eller det jeg poster, rapporter det til moderator eller send meg en PM. Jeg har ingen agenda utover å prøve å fremme og formidle mitt syn.

De to siste setningene i posten din forklarer forøvrig mye av det jeg prøvde å formidle.

Last edited:
Om man sjekker inn 48t før er sjansen for å unngå midtsete større? Endret sete får man vel ikke gjort uansett....blir gøy å se :) Bestillt en londontur i slutten av mars.

Du får vel ikke sjekket inn før 24 timer før avgang. Har du status så kan du velge sete tidligere. Setet kan endres frem til innsjekk.

Back