Brannvakt med Rygge Flyklubb

Fin reportasje! Forresten må man ha CPL for å fly brannvakt?
"æ e jo sjefen, du må jo for fan ta med matpakke te meg" hehehe

Så vidt jeg har forstått i helga; nei du trenger "bare" PPL-A. Det viktigste er jo at du kan fly og bruke øya samtidig, du trenger jo ikke jobb i et flyselskap :)

Fin reportasje! Forresten må man ha CPL for å fly brannvakt?
"æ e jo sjefen, du må jo for fan ta med matpakke te meg" hehehe
Jeg har flydd brannvakt på Sola, og jeg har i allefall bare PPL-A.. :-)
Lurer på om det er et timekrav på 100 timer for å fly som fartøysjef på brannvaktsflyging og 200 timer på SAR-flyging.
Har ikke noe dokumenter på det i umiddelbar nærhet, så jeg tar forbehold om at dette er lokale regler og ikke nødvendigvis gjeldende for alle klubber i Flytjenesten.

Sånn by-the-by.
Brannvaktruta fra Rygge flys vanligvis med LN-TFV, som i TV-reportasjen. I går fløy de til og med to runder. I formiddag var det en kar som tok LN-TFV og dro avgårde til Notodden, og jeg tenkte med meg selv at nå er det en som "stikker av" med brannvaktflyet, skal de ikke fly i dag?

Men brannvakta ble fløyet litt senere på dagen i en selvbygd RV-7.

Jeg har flydd brannvakt på Sola, og jeg har i allefall bare PPL-A.. :-)
Lurer på om det er et timekrav på 100 timer for å fly som fartøysjef på brannvaktsflyging og 200 timer på SAR-flyging.
Har ikke noe dokumenter på det i umiddelbar nærhet, så jeg tar forbehold om at dette er lokale regler og ikke nødvendigvis gjeldende for alle klubber i Flytjenesten.

Dette er lokale regler, hos endel klubber. Spenstig krav om 100 timer PIC og 200 SAR, må jeg si.

Back