• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Brannvakt med Rygge Flyklubb

Fin reportasje! Forresten må man ha CPL for å fly brannvakt?
"æ e jo sjefen, du må jo for fan ta med matpakke te meg" hehehe

Så vidt jeg har forstått i helga; nei du trenger "bare" PPL-A. Det viktigste er jo at du kan fly og bruke øya samtidig, du trenger jo ikke jobb i et flyselskap :)

Fin reportasje! Forresten må man ha CPL for å fly brannvakt?
"æ e jo sjefen, du må jo for fan ta med matpakke te meg" hehehe
Jeg har flydd brannvakt på Sola, og jeg har i allefall bare PPL-A.. :-)
Lurer på om det er et timekrav på 100 timer for å fly som fartøysjef på brannvaktsflyging og 200 timer på SAR-flyging.
Har ikke noe dokumenter på det i umiddelbar nærhet, så jeg tar forbehold om at dette er lokale regler og ikke nødvendigvis gjeldende for alle klubber i Flytjenesten.

Sånn by-the-by.
Brannvaktruta fra Rygge flys vanligvis med LN-TFV, som i TV-reportasjen. I går fløy de til og med to runder. I formiddag var det en kar som tok LN-TFV og dro avgårde til Notodden, og jeg tenkte med meg selv at nå er det en som "stikker av" med brannvaktflyet, skal de ikke fly i dag?

Men brannvakta ble fløyet litt senere på dagen i en selvbygd RV-7.

Jeg har flydd brannvakt på Sola, og jeg har i allefall bare PPL-A.. :-)
Lurer på om det er et timekrav på 100 timer for å fly som fartøysjef på brannvaktsflyging og 200 timer på SAR-flyging.
Har ikke noe dokumenter på det i umiddelbar nærhet, så jeg tar forbehold om at dette er lokale regler og ikke nødvendigvis gjeldende for alle klubber i Flytjenesten.

Dette er lokale regler, hos endel klubber. Spenstig krav om 100 timer PIC og 200 SAR, må jeg si.

Back