Ja, her er du tydeligvis amatør!
Jeg gjentar: Det spiller INGEN rolle om flygelederen TROR det er BS, til det er disse sekundene for viktige. Når han ikke vet helt hvor flyet er, er det mest hensiktsmessig å sende brannbilene til rullebanen, og heller korrigere dem om det viser seg å være feil. Om flyet står på bakken starter evakuering før/mens de sender ut nødmelding.
Det man ikke bør gjøre er å sende brannbilene til feil sted, for så å eventuelt snu dem og sende dem til et annet sted på lufthavnen. Da surrer man fort bort mye mer enn de 10-15 sekundene det tar å finne ut av fakta.
Hilsen amatøren.
MAYDAY mener jeg er viktigere enn å prøve å forklare situasjonen. Dette fordi annen kommunikasjon fort blir grumsete (som i dette tilfellet), og dermed skaper forvirring.
MAYDAY er utrolig mye lettere å oppfatte. Da er det virkelig nødsituasjon og man ruller man ut alt man har. Detaljene kan man evt ta senere.
Det er også merkelig at en flyver som mistenker brann ombord leverer en nødmelding som inneholder så lite nyttig informasjon at den nærmest er uforståelig.
Det ER merkelig at flygelederen er så rask med å avskrive meldingen som BS.
Det er også merkelig at en flyver som mistenker brann ombord leverer en nødmelding som inneholder så lite nyttig informasjon at den nærmest er uforståelig.
Det man ikke bør gjøre er å sende brannbilene til feil sted, for så å eventuelt snu dem og sende dem til et annet sted på lufthavnen. Da surrer man fort bort mye mer enn de 10-15 sekundene det tar å finne ut av fakta.
Hilsen amatøren.
Nå skjedde vel dette på Denver? De har i alt 12 rullebaner, hvilken skulle TWR ha sendt brannbilene til? De har 4 brannstasjoner, hvilken skulle de kalt ut? Les nøye det som Wig-Wag og ENGM911 skriver overfor her.....
Og hvis pilotene hadde kommunikaskjonsproblemer grunnet maske, kanske fire siffer kunne vært brukt? 7700 ville nok fått radarskopene til å lyse opp. Husk at de fikk aldri kvittering på at deres melding ble mottatt og forstått, hva gjorde de for å sikre at meldingen kom frem?
Normalt har hver rullebane sin tårnfrekvens, så ikke så vanskelig å vite hvilke rullebane.
For et års tid siden, var det vel, bestemte en A330 å legge igjen halve turbinen fra en av motorene på rullebanen i Orlando og et standard MAYDAY oppkall fra flygerne ble møtt med "roger, are you declaring an emergency?"...
Det var vel denne:
http://www.youtube.com/watch?v=XnBWLGnrh5Q
Mener den er diskutert her et sted, men finner den ikke igjen nå. Som legmann undret jeg meg også litt over svaret. «Mayday, mayday, mayday Shamrock 1-2-G Engine failure» høres, i hvert fall for en legmann, ut som ei ganske klokkeklar nødmelding.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.