Bråk på gang i SASBraathens

Merrilfield

ScanFlyer Blue
Bråk på gang i SASBraathens

På medlemsmøtet i Norsk Kabinforening torsdag 23.11.06 forfattet medlemmene følgende felles uttalelse som NKFs sekretariat er blitt bedt om å oversende Terje Moe Gustavsen og Åsne Havnelid.

UTTALELSE FRA MEDLEMSMØTET I NKF 23. november 2006

Medlemmene i NKF har i dag etter årsmøtet kommet med følgende uttalelse til dagens ledelse i SAS Braathens:

Ledelsen søker bevisst å splitte arbeidstakergrupper for selv å stå sterkere. De doserer goder og innstramminger ulikt etter eget forgodtbefinnende som et middel til å oppnå sine mål og valg. På kort sikt virker slik splitt og hersk taktikk. På lengre sikt kveler den selskapet med endeløse forhandlinger, sviktende motivasjon for arbeidet og negativt forhold til bedriften, samt fører til en kommunikasjon preget av posisjonering, hemmeligholdelse og endeløse rettssaker.

Dette forholdet er tatt opp internt i flere møter. Vi kan bare konstatere at vår forening taler til døve ører!

Medlemmene er forferdet over den innstillingen vår ledelse har til inngåtte avtaler. Et vellykket selskap baserer seg på tillit og samarbeide om felles problemer, utfordringer og løsninger.

Vi kan bare konstatere at ledelsen driver en form for fagforeningsknusing.
Dette må opphøre umiddelbart!

Mange av oss har hatt SAS som arbeidsplass et helt yrkesliv, og vi ser med forferdelse på at vår arbeidsplass blir ødelagt av en ledelse som kun har kortsiktige motiver for sin adferd.

Medlemsmøtet vil derfor i klare ordelag oppfordre ledelsen til å respektere inngåtte avtaler og sette seg til forhandlingsbordet.

Etterkommes ikke dette, vil vi kunne bli nødt til å ta i bruk alle lovlige sanksjonsmidler.
Dette tåler ikke SAS Braathens.

Vi medlemmene i NKF gir foreningen vår fulle støtte!

Re: Bråk på gang i SASBraathens

Noen liker tydligvis å aksjonere mer enn å jobbe...:cry:

Mener du med det å si at NKFs oppfatning av forholdene ikke stemmer med virkeligheten, eller at de bør finne seg i de forholdene de beskriver?

Jeg er enig i at SAS Braathens ikke tåler mange flere aksjoner, men når ledelsen åpenbart driver med splitt og hersk-taktikk skjønner jeg også at de ansatte reagerer. Hvis SAS Braathens skulle ende i grøfta tør jeg påstå det er ledelsens fulle og hele ansvar, ikke de ansatte.

Helt enig. Det er de ansatte som aksjonerer, men ansvaret ligger hos ledelsen. Det er jo den som legger opp til det.

Originally posted by F35Landing

Helt enig. Det er de ansatte som aksjonerer, men ansvaret ligger hos ledelsen. Det er jo den som legger opp til det.

Nåja, man skal ikke se bort ifra at skylden ligger hos begge parter

Nåja, man skal ikke se bort ifra at skylden ligger hos begge parter

Kan man jo si. Men de fleste, om ikke alle konfliktene i SKBU for tiden bunner jo i sammenslåingen av de to selskapene. Det var vel ikke de ansattes påfunn. Man kan vel ikke akkurat si at ledelsen legger breisida til for å harmoniserer selskapet.

Er det noen som har noen konkrete eksempler på hva som har skjedd her da ?

Kan man jo si. Men de fleste, om ikke alle konfliktene i SKBU for tiden bunner jo i sammenslåingen av de to selskapene. Det var vel ikke de ansattes påfunn. Man kan vel ikke akkurat si at ledelsen legger breisida til for å harmoniserer selskapet.

Konflikter i SAS er jo ikke akkurat noe som kom med oppkjøpet av Braathens.

Men kombinasjonen av endel rare beslutninger fra ledelsen og det at fagforeningspampene ikke vil innse at de ikke lenger kan diktere selskapet skaper jo selvsagt friksjoner

det at fagforeningspampene ikke vil innse at de ikke lenger kan diktere selskapet

Har du noen eksempler på dette? Om du vet noe om denne aktuelle konflikten mener jeg. Virker jo som at det har blusset litt opp igjen i disse dager.

det at fagforeningspampene ikke vil innse at de ikke lenger kan diktere selskapet

Har du noen eksempler på dette? Om du vet noe om denne aktuelle konflikten mener jeg. Virker jo som at det har blusset litt opp igjen i disse dager.

NKF har for tiden flere saker mot ledelsen gående i rettsapparatet. Det er vel det at begge parter står steilt på sitt som gjør at det er vanskelig å få til rimelige løsninger. Men skal man se på utfallet av feks den siste avgjorte saken, pensjonsstriden, så har vel NKF mest "rett".

Baksaas i Telenor får jo æren for den eventyrlige fremgangen i Telenor, og det får han godt betalt for.
Da må vel ledelsen få på pukkelen hvis det går dårlig også?

Problemene i BUSK er flersidige. De startet med en Herr P J som lovet og forlovet seg bort til eks BU ansatte. (Les SBK). Det finnes "skuffe avtaler" som kompilserer implementeringen av NKF sin kollektivavtale fra april.

Ta prinsippet om lik lønn for likt arbeid: Avtalen P J gjorde har den konsekvens at enkelte eks BU vil komme til å tjene 70 000 kroner mer enn en eks SK med samme fartstid. Dette fordi man ble kabinsjef i BU tidligere enn purser i SK.

PROBLEM?--YES!

NKF fikkgjennomslag for et likestillingsprinsipp: piloter (95% menn ) har 5/4 (arbeid/fritid) med 100% lønn. kabinen fikk i vårens avtale det samme prinsipp lagt til grunn. SASBraathens ledelse bryter denne avtalen ved å gi kun 93,7% lønn for 5/4 til kabinansatte. (90% kvinner)
620 av dem , både eks BU og eks SK, går nå til privat søksmål, via NKF, mot SASBraathen.

PROBLEM?--YES!

NKF fikk en tillitsmannsavtale i boks i vårens kollektivavtale. den ble skrevet med en varighet på 2 år. den ble sagt opp 4 (?) uker senere. Dette for å lamme NKF --En forening som ledelsen ser på som en stri motpart med kompetanse. NKF måtte gå til arbeidsretten--skulle vært oppe nå på torsdag--det ble et forlik sist mandag --etter mange og lange forhandlinger.

Et eksempel på fagforeningsknusing?--Et forsøk på det i alle fall!

SASBraathen ledelsen har et stort problem i sitt forhold til sine ansatte---

TILLITEN til ledelsen er borte

Problemene er mange --Alt startet med en planløs sammenslåing i regi av Herr P J

Ønskes flere eksempler --bare :clap

Takk for det!

Ser ut som at utfordringene for samarbeid mellom ansatte og ledelsen står i kø fremover.
Det er jo selvsagt et spørsmål om å gi og ta, men mitt inntrykk er helt klart at det er ledelsen som "tar" mest. Og fenomenet med avtalebrudd fra ledelsens side er jo blitt mer en regel enn unntak. Dette gjelder jo for både piloter og kabin.

Bare den ene tingen du nevner med purser/kabinsjef er jo et ganske sårt punkt har jeg forstått. I SAS har jo det å bli purser ikke vært en selvfølge, med seleksjon/intervju og litt av hvert, mens det vel var mer en ansiennitetsgreie i gamle Braathens. Så ble plutselig Braathens kabinsjefer automatisk pursere i SAS. Ikke alle som likte det vet jeg. Småplukk, men sånn blir det konflikter av.

Sånn er det, ikke bare i SASBU, når man har med hele foreninger og arbeidsgivere å gjøre. (Dette er måten å organisere arbeidslivet på).
Hvordan skal det da bli hvis Frp's modell får gjennomslag: overføre forhandlinger til lokalt plan, og la hver ansatt forhandle med arbeidsgiver fordi vi alle er forskjellige og har individuelle behov....?

Den modellen for organisering av arbeidslivet kan umulig funke i andre firma enn de som toppen har et par-tre ansatte.

(Men nå driver jeg og roter i partipolitikk, og det skal vi jo ikke ha her..., sorry!)

Nå skal jeg ikke gå direkte inn på denne debatten i SASBraathens. Det jeg derimot vil rette fokuset litt mot er at flere av medlemmene her på forumet tydeligvis er imot at arbeidstakere kjemper for en bedre arbeidssituasjon. Dette synes jeg er en skremmende utvikling. Vet dere det gjelder hvorfor vi i Norge har fem ukers ferie, folketrygdlov og 7,5 timers arbeidsdag? Vet dere hvorfor ansatte har medbestemmelsesrett på arbeidsplassen? Dette er bare noe av det vi kan takke arbeidstakerorganisasjonene for. I over 100 år har de kjempet for en bedre arbeidshverdag, og en økning i levestandarden. Jeg skulle likt å sett hvilket nivå vi i dag hadde hatt i dette landet hvis denne kampen ikke hadde blitt kjempet, og fortsatt kjempes for.

Det skulle bare mangle at ikke de ansatte skulle få være med å bestemme sin egen arbeidshverdag.

Kanskje noen av dere som alltid synes det er et unødvendig mas med arbeidstakerorganisasjoner har det for bra i egen arbeidshverdag? Og dermed tror at det er fryd og gammen rundt om kring på alle arbeidsplassene i landet?

edit: tilføyning

Amen!

Tendensen er jo lik for det meste av samfunnet: arbeidstakere presses mer og mer i forhold til arbeidstid og lønn.
Men dette fenomenet synes ekstra tydelig i flybransjen (er nå min mening).
Sjenerelt lite støtte å få fra folk utenfor bransjen hver gang flygende kjemper for bedre rettigheter eller for å beholde de som allerede er etablert. Tror mange tenker kun én ting om bransjen: billigere flybilletter.
Å jobbe som pilot eller kabinansatt i flyselskaper i dag er langt fra noen dans på roser etter den utviklingen som har vært siden 9/11. At ansatte kjemper med nebb og klør for sine rettigheter er bare bra. Så får andre som står utenfor synes hva de vil om det.

Joda, men det finnes også eksempler på at fagforeninger omtrent har ødelagt selskaper, ja sågar nasjoners økonomi - ref Storbritannia på 70-tallet.

Originally posted by AirbusTero

Joda, men det finnes også eksempler på at fagforeninger omtrent har ødelagt selskaper, ja sågar nasjoners økonomi - ref Storbritannia på 70-tallet.

Er det kullstreiken du tenker på?

Dessuten er det som oftest andre underliggende problemer som er årsaken til at selskapet sliter i utgangspunktet jf. Sabena, Alitalia, Northwest..

edit: tilføyning

Det er vel liiitt igjen til en sånn situasjon da:)

Back