Braathens' tapte uskyld

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
WWW.AFTENPOSTEN.NO

HVA GJØR et selskap som i løpet av få dager blir bøtelagt både av Konkurransetilsynet og Økokrim?

Konsernsjef Petter Jansen i SAS Braathens valgte i går en strategi som ikke kan lykkes selv på solskinnsdager: Han ville overbevise pressen og publikum om at SAS Braathens liker konkurranse.

Ingen selskaper liker konkurranse; den kan være dødelig. Det naturlige instinktet i næringslivet er å forsøke å begrense konkurransen. Det er derfor vi har konkurranselovgivning. Ikke minst retter lovgivningen seg mot en aktør som utnytter en dominerende markedsposisjon til å skvise ut konkurrenter.

Prisbom.

Derfor fikk i går SAS Braathens 20 millioner kroner i bot eller overtredelsesgebyr. I følge Konkurransetilsynet har selskapet dumpet prisene på ruten mellom Oslo og Haugesund for å knekke Coast Air. Jansens foreløpige svar var, i realiteten, at selskapet ikke ville satt prisene så lavt hvis Konkurransetilsynet hadde gitt bedre veiledning om hvor lovens grense går.

Konkurransetilsynet varsler at det kan komme flere bøter på grunn av tilsvarende fremgangsmåte mot andre selskaper på andre ruter. I klartekst: For ulovlig priskrig mot Norwegian (NAS).

Goliat.

Boten SAS Braathens nylig fikk av Økokrim gjelder noe annet. Men det underliggende temaet er det samme: SAS Braathens fremgangsmåte i konkurransen mot mindre selskaper.

Økokrim-boten gjelder misbruk av et konfidensielt referat fra et møte mellom Norwegian og reisebyråene om Norwegians planer og evne til å tåle lave priser. Referatet ble sendt til SAS Braathens fra en venn i reisebyråbransjen, med følgende innledning: "Hei, regner med at du behandler denne forsiktig og at du er sikker på at jeg ikke gir NAS informasjon om dere".

Ifølge Jansen var det var "naturlig" at e-mailen ble spredt videre i SAS Braathens.

Lov og moral.

Kanskje var det ikke ulovlig. Jansen tilbakeviste i går effektivt mange av Økokrims påstander. Men for selskapets troverdighet er det farlig når toppsjefen ikke straks skjønner når man skal legge seg flat og beklage. Særlig overfor kundene.

For de liker konkurranse.

KILDE :
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1054080.ece?rfid=bm
 
Ang. den annonsekampanjen med at man skal også hjem, så må jeg innrømme at den skjønner jeg ikke.
Uansett hvem man flyr med, så skal man da hjem, og hjem kommer man da åkke som (hvis man har bestilt plass)!

Hadde det vært en eller annen gimmick med at man kunne ombooke biletten og reise hjem når svigermor ble for slitsom, hadde det vært greit, men det er vel ikke akkurat slike biletter de ferierende benytter.

:wow: VC-10
 
Men SAS Braathens har flere muligeter enn noe annet selskap for at du skal komme deg hjem...(...når det passer deg!!!)
 
Reklame er reklame og trenger ikke fortelle noe spesielt, bortsett fra å fortelle en morsom historie slik at vi husker selskapet. Synes reklamene til SÆS Bråthens er ganske bra sånn sett.
 
Norwegian har i denne sammenhengen blitt flinke til å slå i riktig retning - nemlig mot FRaudair. Har dere hørt kampanjene de kjører på TV og i radio om dagen? Det er bare en ting å si om dem: :up:
 
"Du skal alltid hjem" minner en del om AY kampanjen som gikk i Finland for noen år siden, "Hem till kvællen". Grafisk ligner den ikke (AY har mye kulere grafisk profil i sin annonsering), men tanken ligner.
 
Originally posted by Trety
Norwegian har i denne sammenhengen blitt flinke til å slå i riktig retning - nemlig mot FRaudair....

Godt poeng, det snakkes alt for mye om DY kontra SAS.

På mange strekninger er det vel flere andre selskaper enn SAS som konkurrerer med Norwegian.
 
Back
Top