Pressemelding fra NF
Leder av foreningen for flygere som tidligere var ansatt i Braathens SAFE (SBF), Jan Levi Skogvang, har gått ut i VG og forteller at SBF forlater Norsk Flygerforbund (NF). SBF sendte inn sitt utmeldingsvarsel allerede i fjor sommer, men kunne pga NFs statutter ikke forlate NF før ved utløpet av 2005. NFs arbeidsutvalg, ledet av Norsk Flygerforbunds daværende leder og SBF-medlem Petter Førde, har arbeidet iherdig for å opprettholde kommunikasjon mellom de to foreningene NSF og SBF. Førde var leder for Norsk Flygerforbund frem til slutten av desember måned, og ville fremdeles vært leder dersom foreningen hans ikke hadde meldt seg ut.
Dette muliggjorde at de to foreningene og SAS Braathens’ ledelse tok imot den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA og den europeiske cockpitføderasjonen ECAs tilbud om meklingssamtaler med hver av de to foreningene, samt ledelsen representert ved Terje Mo Gustavsen og Dag Falk-Petersen. NFs styre, som består av lederne fra samtlige 14 NF-organiserte flygerforeninger i Norge, vedtok i desember å gi SBF to måneders utvidelse av medlemskapet slik at diskusjonene kunne fortsette i en periode over nyttår, med målsetning å legge grunnen for felles forening et sted i fremtiden, samt å sikre fortsatt medlemskap.
SBFs styre representert av Jan Levi Skogvang og daværende nestleder Jan Thompson, har både på AU-møte og ovenfor et styremøte i NF stått fast på at de ikke ønsker å melde seg ut av NF, ikke har noe uoppgjort med NF, men er blitt rådet av sine advokater til utmeldelse for å kunne ha mulighet til å forhandle sin egen kollektivavtale.
Den som har fulgt den siste ukes begivenheter rundt ansettelsesforhold på konsernplan i SAS forstår hvorfor en av partene i en fase der saker må prioriteres, har hatt vanskeligheter for å prioritere denne meklingsprosessen akkurat nå, men det er over en måned igjen til medlemskapet utløper. I følge NSFs leder Jack Netskar er SBF informert om dette og at samtalene må utsettes. I følge SBFs leder Jan Levi Skogvang har NSF avsluttet samtalene. Det er ikke kjent om det er tatt initiativ partene imellom til å oppklare den eventuelle misforståelsen, som Jan Levi Skogvang viderebringer i media.
IFALPA ønsker å fortsette meklingsprosessen utover slutten av februar, og NF vil oppfordre de to partene til å søke denne muligheten, samt å oppklare eventuelle misforståelser som kan ha oppstått i en presset situasjon. Dette forutsetter at SBF søker om en videre forlengelse av sitt medlemskap som ellers automatisk opphører ved utløpet av februar.
Norsk Flygerforbund organiserer piloter fra de aller fleste norske flyselskap, og har aktive tillitsvalgte og medlemmer fra alle størrelser flytyper og typer flyoperatører.
To av Norsk Flygerforbunds fire siste ledere har kommet fra tidligere Braathens SAFE, og mange Braathens-flygere har og har hatt viktige internasjonale tillitsverv i den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA. Påstander og oppfatninger om A-lag og B-lag kan ikke Norsk Flygerforbund kjenne seg igjen i, og denne oppfatningen er heller ikke gjengs med oppfatningene i noen av medlemsforeningene pilotkorps. Påstanden om å tilhøre et B-lag må stå for Jan Levi Skogvangs egen regning. For Norsk Flygerforbund er alle kolleger og deres industrielle og flysikkerhetmessige rettigheter like viktige.
Leder av foreningen for flygere som tidligere var ansatt i Braathens SAFE (SBF), Jan Levi Skogvang, har gått ut i VG og forteller at SBF forlater Norsk Flygerforbund (NF). SBF sendte inn sitt utmeldingsvarsel allerede i fjor sommer, men kunne pga NFs statutter ikke forlate NF før ved utløpet av 2005. NFs arbeidsutvalg, ledet av Norsk Flygerforbunds daværende leder og SBF-medlem Petter Førde, har arbeidet iherdig for å opprettholde kommunikasjon mellom de to foreningene NSF og SBF. Førde var leder for Norsk Flygerforbund frem til slutten av desember måned, og ville fremdeles vært leder dersom foreningen hans ikke hadde meldt seg ut.
Dette muliggjorde at de to foreningene og SAS Braathens’ ledelse tok imot den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA og den europeiske cockpitføderasjonen ECAs tilbud om meklingssamtaler med hver av de to foreningene, samt ledelsen representert ved Terje Mo Gustavsen og Dag Falk-Petersen. NFs styre, som består av lederne fra samtlige 14 NF-organiserte flygerforeninger i Norge, vedtok i desember å gi SBF to måneders utvidelse av medlemskapet slik at diskusjonene kunne fortsette i en periode over nyttår, med målsetning å legge grunnen for felles forening et sted i fremtiden, samt å sikre fortsatt medlemskap.
SBFs styre representert av Jan Levi Skogvang og daværende nestleder Jan Thompson, har både på AU-møte og ovenfor et styremøte i NF stått fast på at de ikke ønsker å melde seg ut av NF, ikke har noe uoppgjort med NF, men er blitt rådet av sine advokater til utmeldelse for å kunne ha mulighet til å forhandle sin egen kollektivavtale.
Den som har fulgt den siste ukes begivenheter rundt ansettelsesforhold på konsernplan i SAS forstår hvorfor en av partene i en fase der saker må prioriteres, har hatt vanskeligheter for å prioritere denne meklingsprosessen akkurat nå, men det er over en måned igjen til medlemskapet utløper. I følge NSFs leder Jack Netskar er SBF informert om dette og at samtalene må utsettes. I følge SBFs leder Jan Levi Skogvang har NSF avsluttet samtalene. Det er ikke kjent om det er tatt initiativ partene imellom til å oppklare den eventuelle misforståelsen, som Jan Levi Skogvang viderebringer i media.
IFALPA ønsker å fortsette meklingsprosessen utover slutten av februar, og NF vil oppfordre de to partene til å søke denne muligheten, samt å oppklare eventuelle misforståelser som kan ha oppstått i en presset situasjon. Dette forutsetter at SBF søker om en videre forlengelse av sitt medlemskap som ellers automatisk opphører ved utløpet av februar.
Norsk Flygerforbund organiserer piloter fra de aller fleste norske flyselskap, og har aktive tillitsvalgte og medlemmer fra alle størrelser flytyper og typer flyoperatører.
To av Norsk Flygerforbunds fire siste ledere har kommet fra tidligere Braathens SAFE, og mange Braathens-flygere har og har hatt viktige internasjonale tillitsverv i den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA. Påstander og oppfatninger om A-lag og B-lag kan ikke Norsk Flygerforbund kjenne seg igjen i, og denne oppfatningen er heller ikke gjengs med oppfatningene i noen av medlemsforeningene pilotkorps. Påstanden om å tilhøre et B-lag må stå for Jan Levi Skogvangs egen regning. For Norsk Flygerforbund er alle kolleger og deres industrielle og flysikkerhetmessige rettigheter like viktige.