Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet

Pressemelding fra NF

Leder av foreningen for flygere som tidligere var ansatt i Braathens SAFE (SBF), Jan Levi Skogvang, har gått ut i VG og forteller at SBF forlater Norsk Flygerforbund (NF). SBF sendte inn sitt utmeldingsvarsel allerede i fjor sommer, men kunne pga NFs statutter ikke forlate NF før ved utløpet av 2005. NFs arbeidsutvalg, ledet av Norsk Flygerforbunds daværende leder og SBF-medlem Petter Førde, har arbeidet iherdig for å opprettholde kommunikasjon mellom de to foreningene NSF og SBF. Førde var leder for Norsk Flygerforbund frem til slutten av desember måned, og ville fremdeles vært leder dersom foreningen hans ikke hadde meldt seg ut.

Dette muliggjorde at de to foreningene og SAS Braathens’ ledelse tok imot den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA og den europeiske cockpitføderasjonen ECAs tilbud om meklingssamtaler med hver av de to foreningene, samt ledelsen representert ved Terje Mo Gustavsen og Dag Falk-Petersen. NFs styre, som består av lederne fra samtlige 14 NF-organiserte flygerforeninger i Norge, vedtok i desember å gi SBF to måneders utvidelse av medlemskapet slik at diskusjonene kunne fortsette i en periode over nyttår, med målsetning å legge grunnen for felles forening et sted i fremtiden, samt å sikre fortsatt medlemskap.

SBFs styre representert av Jan Levi Skogvang og daværende nestleder Jan Thompson, har både på AU-møte og ovenfor et styremøte i NF stått fast på at de ikke ønsker å melde seg ut av NF, ikke har noe uoppgjort med NF, men er blitt rådet av sine advokater til utmeldelse for å kunne ha mulighet til å forhandle sin egen kollektivavtale.

Den som har fulgt den siste ukes begivenheter rundt ansettelsesforhold på konsernplan i SAS forstår hvorfor en av partene i en fase der saker må prioriteres, har hatt vanskeligheter for å prioritere denne meklingsprosessen akkurat nå, men det er over en måned igjen til medlemskapet utløper. I følge NSFs leder Jack Netskar er SBF informert om dette og at samtalene må utsettes. I følge SBFs leder Jan Levi Skogvang har NSF avsluttet samtalene. Det er ikke kjent om det er tatt initiativ partene imellom til å oppklare den eventuelle misforståelsen, som Jan Levi Skogvang viderebringer i media.

IFALPA ønsker å fortsette meklingsprosessen utover slutten av februar, og NF vil oppfordre de to partene til å søke denne muligheten, samt å oppklare eventuelle misforståelser som kan ha oppstått i en presset situasjon. Dette forutsetter at SBF søker om en videre forlengelse av sitt medlemskap som ellers automatisk opphører ved utløpet av februar.

Norsk Flygerforbund organiserer piloter fra de aller fleste norske flyselskap, og har aktive tillitsvalgte og medlemmer fra alle størrelser flytyper og typer flyoperatører.

To av Norsk Flygerforbunds fire siste ledere har kommet fra tidligere Braathens SAFE, og mange Braathens-flygere har og har hatt viktige internasjonale tillitsverv i den internasjonale flygerføderasjonen IFALPA. Påstander og oppfatninger om A-lag og B-lag kan ikke Norsk Flygerforbund kjenne seg igjen i, og denne oppfatningen er heller ikke gjengs med oppfatningene i noen av medlemsforeningene pilotkorps. Påstanden om å tilhøre et B-lag må stå for Jan Levi Skogvangs egen regning. For Norsk Flygerforbund er alle kolleger og deres industrielle og flysikkerhetmessige rettigheter like viktige.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Hvorfor ikke la Braathens gjensoppstå, og få en ordnings på dette, for dette er helt uholdbart for oss som jobber i selskapet, både i lufta og på bakken. Vi skal jo ikke gjøre kundene våre forbannede å sure, vi skal få selskapet til å gå rundt å tjene penger slik at vi kan ha trygge arbeidsplasser, og at kundene syns det er hyggelig å fly med oss. Kan vel ikke annet å si at jeg savner faktisk det gamle Braathens, slik at vi dro lasset sammen og ikke kriget innbørdes.....
Der stod vi sammen cockpit, cabin, trafikk, og resten av selskapet.... Nå er det bare tull og rot overalt..... sukk.... Gi oss tilbake litt av arbeidsgleden, og ikke bare det negative, hvor ille det er osv. Sammen får man det til !!!!!!:nor
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Ikke mange ukene siden jeg fikk følgende slengt til meg på radio, da jeg desverre brukte feil callsign på SK394 en dag. (Den kom som CNO og skulle da dra som SAS, men det glemte hjernen min ett sekund)

.....du skal ha helt klart for deg at jeg ikke flyr for det jævla selskapet......

Ok.......om man sier slik til en fremmed over åpen VHF, hva snakker dere om i cockpit da karer? :spin:
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Hurum

Man gjør seg jo noen tanker:
Hadde det vært bedre om Braathens hadde gått konkurs?
Burde SAS integrert Braathens-ansatte fra dag 1, og kuttet ut Braathens-navnet bla?

Første spørsmål: Tja... Tror vel egentlig ikke at det hadde løst de problemene man nå sliter med.
Andre spørsmålet: Definitivt JA.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Å sette to erkefiender under samme tak var vel ikke særlig glupt i utgangspunktet. Da Linjeflyg skulle inn var det også bråk om ansiennitet, men å lære noe, neida.

Ser ut til at "de store gutta i glasspalasset" kjører ufortrødent videre med "integreringen". Synergieffekt - vinninga opp i spinninga?

Interessant å se at den gode gamle Braathens-ånden ikke lar seg undertrykke. :nor
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by M609


Ikke mange ukene siden jeg fikk følgende slengt til meg på radio, da jeg desverre brukte feil callsign på SK394 en dag. (Den kom som CNO og skulle da dra som SAS, men det glemte hjernen min ett sekund)

.....du skal ha helt klart for deg at jeg ikke flyr for det jævla selskapet......

Ok.......om man sier slik til en fremmed over åpen VHF, hva snakker dere om i cockpit da karer? :spin:

CNO?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Hurum


Originally posted by M609


Ikke mange ukene siden jeg fikk følgende slengt til meg på radio, da jeg desverre brukte feil callsign på SK394 en dag. (Den kom som CNO og skulle da dra som SAS, men det glemte hjernen min ett sekund)

.....du skal ha helt klart for deg at jeg ikke flyr for det jævla selskapet......

Ok.......om man sier slik til en fremmed over åpen VHF, hva snakker dere om i cockpit da karer? :spin:

CNO?

Hehe,

Det er Scanor.

:biggrin
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by ANX



Interessant å se at den gode gamle Braathens-ånden ikke lar seg undertrykke. :nor

Det er vel nettopp det som er problemet. Hverken den gode gamle Braathens-ånden eller SAS-ånden lar seg undertrykke og konfliktene er dømt til å oppstå så lenge man har en inkompetent ledelse i selskapet. Her har begge parter like stort ansvar, ikke kun den ene som media og den ene parten liker å fremstille det som.

Originally posted by M609


Ikke mange ukene siden jeg fikk følgende slengt til meg på radio, da jeg desverre brukte feil callsign på SK394 en dag. (Den kom som CNO og skulle da dra som SAS, men det glemte hjernen min ett sekund)

.....du skal ha helt klart for deg at jeg ikke flyr for det jævla selskapet......

Ok.......om man sier slik til en fremmed over åpen VHF, hva snakker dere om i cockpit da karer? :spin:

Det er vel et uttrykk for hvor elendig arbeidsmiljøet i cockpit er for tiden og et veldig sterkt signal til ledelsen om at man ikke kan fortsette slik. Man får jo håpe LT ser på saken ettersom ledelsen i SAS ikke kan overse dem slik de overser sine egne piloter.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Farmer
Hvordan er EX Linjeflyg pilotene organisert nå ? Er de i samme forening som SK pilotene i Sverige ?

Ett mycket stort antal lämnade Svensk Pilotförening och är medlemmar i en annan förening. Och som någon sa så är det märkligt att varken SAS pilotföreningar eller SAS ledning lärt sig något.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

men Group Air France har laert, derfor er det baade KLM og Air France i dag...
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Det er nok best å gå tilbake til et delt SK/BU. Braathens var flinkere til å tjene penger når de var operert som et eget selskap i SAS konsernet.

Braathens er et merkenavn i Norge som folk setter pris på. Selv om Braathens navnet består hjelper det jo fint lite at det står SAS foran Braathens. Skal SAS klare å konkurere mot Norwegian er det nok Braathens som må trå til med god gammel Braathens ånd ( dog med litt lavere utgifter da :) )
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Har nettopp kommet hjem fra STO.Seneste samtaleemnet der borte er Basesjefen Chrisian Nyblom's utsagn om at SAS pilotlønninger skal ned på det som regnes som "benchmark" i SAS-gruppen,nemlig Air Baltic's kapteinslønn på ca 300.000 SKR.Det rimer bra med et krav fra SAS om en lønnsnedgang på ca. 30% i de pågående forhandlingene,samt halvering av dagens pensjon,reduksjon av fridager fra 13/mnd til 9/mnd.I DENNE OMGANGEN! De neste 30% kommer ved forhandlingene for K.Avt. 2007.Med de 10% i snitt vi gikk ned i 2004,så betyr det en nedgang på 70%.Og det aksepterer vi?
Det har i et par år vært kjent at SAS opererer etter en handlingsplan bestilt av et konsulentfirma i 2000.Det heter "Agenda 2000+".

Det lyder som her:(kjernen i planen) "This plan must,for it's sucess,be kept confidential.
In order to achieve an increase in shareholder value,we propose a more aggressive focus on "in- and outsourcing".
The quickest way to achieve this is to plan for massive outsourcing.
It is important to minimize union "strike force critical mass",by establishing new entities with non-union employees (sub companies with new hires,on binding contract (training bond).
Conflict of interest between unions will also help in achieving the target.
SAS wil absorb major part of overhead cost by supplying management,sales organization,technical handling,documentation and the initial supply of personnel required.
SAS to announce extensive cost saving efforts and initially sell part of fleet.
SAS to offer flightdeck personnel substantial salaries on limited contract basis in order to launch new airline operations.Simultaneously SAS should prepare for a pilot surplus.
Plan for SAS withdrawal from Intercont.
A huge pilot surplus within SAS must be anticipated and handled.Extensive Leave-of-Absence should NOT be accepted.
It is of utmost importance to minimize union interference during the implementation period.
Any industrial action shall be used by SAS to publicly justify further,or quicker outsourcing.
Plan for transfer of Intercont. to partners and use union obstruction/strike and high cost level as reason for outsourcing Intercont.
Make employees believe that this (every time) was the "last" transfer,from SAS division,into separate detachable daughter companies.
Invite union leaders to absorb attractive positions within SAS.
"Computerizing" staff will keep them busy and "pro-minded"

Konfrontert med dette for to år siden,sa sjefen (Nominated Post Holder) Lars Mydland for at denne informasjonen ikke hadde noen som helst forbindelse med virkeligheten.

Nå vet vi bedre! Pilotforeningene har fredsplikt frem til 1. april,da går kollektivavtalen ut og vi har legal streikerett.Derfor er det så viktig for SAS å få implementert "bolagiseringen" så fort som mulig før den tid.Noe som presset frem aksjonene vi har sett de siste par dagene.Vi er vitne til en regelrett slakt av SAS-pilotenes,og som en naturlig følge,også ex-BU-pilotenes rettigheter og arbeidsforhold.Men det skjønner de ikke selv!En avtale om å fly på fridager som de sa opp i fjor,har de plutselig funnet O.K. å ta opp igjen!Snakk om å grave sin egen grav på sikt!Sånt blir det gode arbeidsforhold i den korte tiden SAS Airline har igjen å leve!Ikke sant,folkens?

Den herskende stemningen blant mine danske og norske,og etter 1. april,svenske kolleger er at det er bedre å dø stående en i knestående.
Det kommer til å bli et mareritt med forhandlinger,streiker og konflikter i tiden fremover Meningen er at de tre lands pilotforeninger skal kjempe mot hverandre slik at SAS kan fiske i rørt vann.Dessuten er det ikke sjefene i SASBU,SAS.DK eller SAS.SE som "eier" de flyene de til enhver tid disponerer,men SAS sentralt ipå Frø.vik."Beklager Petter Jansen,men dine piloter er dyrere enn de svenske denne gangen,så vi flytter 10 av flyene dine til ARN.De ordner piloter selv,så du får sparke dine!"!--- "Beklager Anders Ehrling,men i år er det de norske pilotene som er billigst,så du mister 10 av flyene dine!"

Easyjet,Ryanair og Emirates har allerede signalisert at de tar imot alle SAS-flygere som blir sparket i den nærmeste fremtid. Mer interessant er det at ICAO har informert bransjen,og spesielt flyskoler verden over at de må basere seg på en stor pilotmangel i årene fremover.Innen 2010 vil halvparten av alle airlinepiloter som flyr idag,ha gått i pensjon.Det fins pr. idag ingen kapasitet til å utdanne så mange nye flygere på så kort tid.Tilbud og etterspørsel vil få en helt ny betydning om 3-4 år.Etter å ha blitt så til de grader ræv**lt de siste 5 årene er det oppbruddstemning i pilotkorpset vårt.

For de av dere som skal ut å reise de neste månedene,legg alternative planer.Det vi ser nå er en krig mellom Pfor og SAS om hvem som skal sitte igjen med "Svarteper" til slutt.Intet mindre!

:skep
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by FBU 4EVER


Det vi ser nå er en krig mellom Pfor og SAS om hvem som skal sitte igjen med "Svarteper" til slutt.Intet mindre!

:skep

Taberen i den krig bliver i første omgang piloterne og andre personalegrupper i SAS. Vinderne - på sigt - bliver aktionærerne og passagererne. Hvis den ovenstående plan lykkes (forudsat at den virkelig er sand) vil der være skabt mulighed for at SAS gruppen kan levere et flot aktionærudbytte. Der vil være mulighed for at skabe et full service selskab med LCC omkostninger.

Skulle det efterfølgende vise sig at ICAO spådommen er korrektså vil SAS have skabt grobund for at kunne absorbere de stigende lønninger nemmere end de konkurrenter der ikke har formået at reducere udgifterne i tide.

Men hvis det er korrekt at FR, U2 og EK gerne vil ansætte SAS (Strike And Strife) piloter, er alle vel glade.... piloterne får et job der åbenbart er bedre end hvor de kommer fra, SAS får sænket omkostningerne og forbrugerne får lavere prise for samme eller bedre produkt.

Originally posted by FBU 4EVER
Tilbud og etterspørsel vil få en helt ny betydning om 3-4 år
Jamen det er da helt fint, hvis udbud og efterspørgsel fungerer på det tidspunkt til piloternes fordel - men så de jo så også samtidig acceptere at det virker modsat idag.
Udbud og efterspørgsel betyder jo ikke kun at priser (=løn) kan gå op ad.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

FBU 4EVER.

Kjøper du virkelig den?

:devil
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

...etter 15 aar i SAS, og med konsulent firmaet InDevo (Svensk) fremdeles friskt i minne, saa kjoeper allt det FBU4EVER skriver....og det av erfaring!!!
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Innen 2010 vil halvparten av alle airlinepiloter som flyr idag,ha gått i pensjon.Det fins pr. idag ingen kapasitet til å utdanne så mange nye flygere på så kort tid.Tilbud og etterspørsel vil få en helt ny betydning om 3-4 år.Etter å ha blitt så til de grader ræv**lt de siste 5 årene er det oppbruddstemning i pilotkorpset vårt.

Man trenger bare å gå fra security til enden av terminalen på OSL og se på pilotene for å finne ut at dette stemmer.
SAS gjør seg århundret bjønetjeneste kan det virke som. Det blir spennende å se hva SK gjør den dagen de er langt ned på pilotenes ønskeliste (pga alt tullet som foregår og kommer til å skje), og pilotmangelen er skrikende.

Allerede for 3 år siden var det kapteiner i SAS som sa til meg "søk deg for all del aldri inn i SAS"
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by jens
Men hvis det er korrekt at FR, U2 og EK gerne vil ansætte SAS (Strike And Strife) piloter, er alle vel glade.... piloterne får et job der åbenbart er bedre end hvor de kommer fra, SAS får sænket omkostningerne og forbrugerne får lavere prise for samme eller bedre produkt.

Godt sagt.

SAS-pilotene er uten tvil akterutseilt i forhold til dagens situasjon i bransjen, de har tydeligvis ingen forståelse for at konsernet er nødt til å foreta store kostnadsreduksjoner for å kunne overleve i fremtiden. De stikker kjepper i hjulene til ledelsen som jobber for å sikre arbeidsplassene deres. De forårsaker store ulemper for de reisende fordi de ikke aksepterer at ledelsen er nødt til å redusere million-lønnen deres. De lyver på seg sykdom, fortsatt har 60 av dem ikke etterkommet kravet om legeerklæring. De angriper sine kolleger i tidligere Braathens, som i motsetning til SAS-pilotene har forstått at ledelsen kjemper for å overleve.

Forventer de virkelig sympati?? Jeg er enig i at det beste slik dette utvikler seg er å gi disse urokråkene foten i ræven, for SAS og passasjerenes del. Så får de heller emigrere til Irland og jobbe for Ryanair, der de temmelig sikkert vil få langt bedre lønns- og arbeidsforhold enn de hadde i SAS...å ja selvsagt.

Ingen er uerstattelige, og SAS-pilotene fåfører selskapet store tap i en vanskelig situasjon. De er ikke redde for oppsigelser, neivel. Men om fornuften seirer så vil SAS-ledelsen i så fall ha en meget god sak.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Jumper G5
SBFs styre representert av Jan Levi Skogvang og daværende nestleder Jan Thompson, har både på AU-møte og ovenfor et styremøte i NF stått fast på at de ikke ønsker å melde seg ut av NF, ikke har noe uoppgjort med NF, men er blitt rådet av sine advokater til utmeldelse for å kunne ha mulighet til å forhandle sin egen kollektivavtale.
Men Jumper, er det så rart de ønsker å stå på egne ben når en annen pilotforening i NF, etter sigende, krever at Braathenspilotene skal ned 5 år på ansiennitetslistene pga en virksomhetsoverdragelse?

Edit: callsign confusion
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by LN-ATC
Men Rolf, er det så rart de ønsker å stå på egne ben når en annen pilotforening i NF, etter sigende, krever at Braathenspilotene skal ned 5 år på ansiennitetslistene pga en virksomhetsoverdragelse?

?? Nu förstår jag inte vad du menar. Jag har själv varit utsatt för 5 års ancennitetsförlust, lönefrysning m.m, m.m och en behandling av "kollegor" som inte vet vad ordet folkvett betyder.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Herlov


Originally posted by Hurum


SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.

Hva i all verden er det for en oppførsel? :skep

Denne komentaren viser at man ikke vet hva man snakker om. Ex BU piloter har trent ex SK piloter i lang tid. SK pilotene er selvfølgelig klar over at BU gutta kan 737.
Grunnen til at SK nå plutselig ikke vil trenes av BU instruktører har overhodet ingenting med dyktighet å gjøre.
Grunnen er at ledelsen i SAS ikke overholder avtaler. Sk pilotene bestemmer seg for å følge kollektivavtalen til punkt og prikke, og der står det; SAS pilot skal trenes av SAS instruktører.
 
Back
Top