• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens Braathens International Airways - status og nyheter

Dersom BRA skal ha forskjellig konfigurasjon på nødutgangene håper jeg det ikke blir krøll i safety demo og at cabin crew nevner at flyet har seks nødutganger når det er åtte og vise versa.
 
Dersom BRA skal ha forskjellig konfigurasjon på nødutgangene håper jeg det ikke blir krøll i safety demo og at cabin crew nevner at flyet har seks nødutganger når det er åtte og vise versa.


De kan velge å deaktivere et sett så lenge de har under 150 seter
 
Skal dem ha A320 også? Bestilte OSL-PMI nå med Ving 17 juni, der skal dem visstnok fly med A320. Mulig feil i Ving sine systemer?
 
Dersom BRA skal ha forskjellig konfigurasjon på nødutgangene håper jeg det ikke blir krøll i safety demo og at cabin crew nevner at flyet har seks nødutganger når det er åtte og vise versa.
Det har funkat på Brussels när jag åkt med dem. Sen har de väl ögon?
 
Det har funkat på Brussels när jag åkt med dem. Sen har de väl ögon?

Er vel egen sikkerhetsdemo-mal for hver undertype av flytypene,
og tydelige instrukser i manualen om at man må bruke korrekt sikkerhetsdemo til korrekt undertype. Hvsi jeg ikke tar feil, vil det nok bli sjekket godt av luftfartsmyndigehtene år det tas audith på deres operasjoner.
Men ja, feil kan skje - human error... og så var det denne sveitersosten da.
 
Bildet av SE-RGC (A319 i fulle Braathens-farger) var vist tatt på PAE i Seattle,
vanskelig å finne msn på flyet. Men det kommer nok snart fram..
 
Bildet av SE-RGC (A319 i fulle Braathens-farger) var vist tatt på PAE i Seattle,
vanskelig å finne msn på flyet. Men det kommer nok snart fram..

Da er det en av søstrene til denne .... enten 3417 eller 3445, ex Virgin America/Alaska. Begge står på Everett.

05.jpg
 
Ser ut til at de skal fly charter for Ving KRS-LPA neste vinter med A319.
Dette er trafikk som SAS har hatt i mange år.
 
Klarer en fullastet A319 dette nonstop med snø på rullebanen?
Ja.

Finner også disse hos Ving i vinter:
MOL-LPA
SVG-LPA/TFS
UME-LPA
SFT-LPA
NRK-LPA/TFS
BLE-LPA
ARN-FNC
AAR-LPA

Hos Apollo har det også dukket opp litt til vinteren:
ARN-FUE/HRG/FNC
GOT-FUE/LPA/TFS
 
SE-RGV gikk sin første charter (utenlands) Umeå-Larnaca i går. Fortsatt den eneste som er levert.
 
Synes å huske at fonten ble laget til ombrandingen fra SAFE til Braathens. Da Braathens Sverige ikke ble overtatt av SAS (konkurransehensyn mener jeg huske) beholdt de bruksretten til dette. De rebrandet tilbake til tradisjonelle Malmö Aviation og Transwede — og SAS hadde bruksrett til merkevarenavnet Braathens i 10 år.

Dette er fritt etter minnet så garanterer ikke at alt er helt rett. Men det er ingen tilfeldighet at fonten virker kjent. BRA _er_ Braathens.

Og når Transwede og Malmö Aviation ble (re)rebrandet ble også Braathens-fonten benyttet.
 
Det er to flyselskaper med egne AOC;
Braathens International Airways AB (IATA: TT / ICAO: BIX) - flyr Airbus A319, og snart A320.
Braathens Regional Airways AB (IATA: TF / ICAO: BRX) - flyr ATR72-600.

BRA - Braathens Regional Airlines som vi kjenner som flygBRA er salgsplattformen/brandet som selger billetter for Braathens Regional Airways (+ tidligere Braathens Regional Aviation AB = BAe AVRO).

Mener det skal stemme ganske bra...

-------------------------------------------------------------------------------

Premieren for BIX i Norge blir forøvrig i morgen fra OSL,
og det skal være Widerøe Ground Handling som stakk av med handling.
 
Back
Top