• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens Fokker F.28 på Hanover Air Show

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Braathens Fokker F.28 på Hanover Air Show

I 1970 var Fokker (eller VFW-Fokker var det vel på den tida) på Hanover Air Show i 1970. Er det noen som vet hvilket individ det var?

Re: Braathens Fokker F.28 på Hanover Air Show

Sansynligvis LN-SUO som ble levert til Braathens SAFE 1970. ( Reg. 31-7-1970)
De fire andre F.28 levert 69

Sansynligvis LN-SUO som ble levert til Braathens SAFE 1970. ( Reg. 31-7-1970)
De fire andre F.28 levert 69
Det er jo en mulighet, men jeg vil også kaste inn muligheten for at det var c/n 11003 LN-SUM (PH-MOL), som fløy for BU i periodene 17/12-69 til 24/4-70 og 28/6-70 til 3/8-70. Hvis den var lakkert i BU-farger, da. Det er jeg ikke sikker på.
Mer enn det vet jeg ikke.

Edit: I denne tråden:http://guybrush.sin-hq.org/apcf/read.php?TID=27182&page=3 står det en del om dette fra autoritativt hold, det hevdes at SUM hadde BU-farger i disse to periodene. Mellom disse het den PH-MOL og fløy demo for Fokker, i BU-farger. Kanskje datoen for Hannover Air Show passer inn her?
Samme fly var tilbake en tid senere, da i Fokker-farger.

Last edited:

Det diskuteres i airpics-tråden over hvorvidt SUM hadde komplett BU-skjema med flagg på halen. Jeg fant endelig et bilde av den med flagg, i Braathen-boka "Mot alle odds", side 179, tatt på FBU.

Attachments

• skann0001.jpg
    skann0001.jpg
    99.6 KB · Views: 869

Datoene passer og på bildet jeg har av maskinen er det ikke påmalt noe kongenavn. Hadde LN-SUM det?

LN-SUM (cn 11003) hadde fullt BU skjema da den kom til BU første gang i 1969, men der de andre hadde røde linjer rundt dører og vinduer, hadde -SUM grå eller svarte linjer.

Den fikk aldri noe kongenavn, disse komm ikke på flyene før i 1972.

Da ser det ut til at Fellowship har slått fast at det er LN-SUM! Det er tydelig forskjell på linjene på disse to bildene.

03299.jpg

00483.jpg

Det kan jeg definitivt støtte. Legger også merke til to forskjeller:

1: SUM har ikke registreringsbokstav på nesehjulsdøren, det hadde de andre.
2: SUM har HF-antenne (strekkantenne). Ingen av BU's fem hadde noensinne HF installert.

Det viser seg at det hverken var SUM eller SUO, men PH-MOL
PH-MOL.jpg

Det kan jeg definitivt støtte. Legger også merke til to forskjeller:

1: SUM har ikke registreringsbokstav på nesehjulsdøren, det hadde de andre.
2: SUM har HF-antenne (strekkantenne). Ingen av BU's fem hadde noensinne HF installert.

Men har ikke LN-SUC HF-antenne her?

00483.jpg

Men har ikke LN-SUC HF-antenne her?
Selv med oppblåst bilde og mine sterkeste briller kan jeg ikke se noen HF-antenne mellom vertical fin og taket. Og selv om det i år var 30 år siden de forsvant fra BU (og jeg hadde fingrene i dem - kvitterte siste Service check i september '86..) er jeg 100% sikker på at de ikke hadde HF.

For noen fine fly dette er/var.
Enig. Estetisk sett har alltid F.28 og de senere F100/F70 vært en favoritt for meg. Jeg forstår også at de aller fleste flygere var veldig glad i handlingegenskapene; svært balanserte og "direkte" på kontrollene og masse krefter.
På den annen side var vel ikke alltid "Technical Reliability Rate" helt på topp, de ga oss nok å henge fingrene i til tider...

F.28 har jeg kun fløyet i simulator, men jeg kan ihvertfall bekrefte at F70/100 er fin å fly. De flyr seg egentlig veldig enkelte. Passasjerflyenes C172.

Back