• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Dagens Avro-maskiner har en gjennomsnittsalder på 23.6 år. Skal bli interessant å se om BRA heller går for flere ATR-maskiner.
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Dagens Avro-maskiner har en gjennomsnittsalder på 23.6 år. Skal bli interessant å se om BRA heller går for flere ATR-maskiner.

Selv om de flyr til Bromma, så flyr de jo i praksis vinge mot vinge med SAS og Norwegian. Tror derfor ikke det er noe bra case å erstatte Avro med propell. Da taper de fort i konkurransen.
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Ch-Aviation melder: Sweden's BRA confirms plans to scrub A220 order
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

BRA har vel ikke penger til disse flyene...
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

BRA har vel ikke penger til disse flyene...



Ja og nei. Fly er veldig enkelt å finansiere, men utfordringen er å operere dem lønnsomt i Sverige når markedet faller
 
Ja og nei. Fly er veldig enkelt å finansiere, men utfordringen er å operere dem lønnsomt i Sverige når markedet faller

Fast sedan BRA (eller Malmö Aviation som det hette på den tiden) beställde de här planen har antalet som flyger inrikes i Sverige ökat, d.v.s över en längre tidsperiod har marknaden snarare vuxit. Även med en tillbakagång under 2018 och 2019 är det fler idag som flyger inrikes än det var 2011 när ordern lades. Säga upp beställningen och ange vikande efterfrågan som orsak haltar en aning i mina öron.
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Den eneste løsningen er kanskje om de kunne wet-leaset de til noen andre. 738 er jo veldig stort på flere av rutene DY opererer, spesielt innenriks og diverse tynne Europaruter. Tror nok de kanskje savner -300 litt sånn kapasitetsmesig, men at de ikke valgte å gå for -700 også fordi det ikke ville lønne seg med to «nesten» like modeller. Hadde jo vært nostalgisk, braathens for norwegian...
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Denne ordren er nå offisielt strøket fra Airbus sine ordrebøker
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Synd at det gikk slik. Når fases siste Avro ut og de sitter kun igjen med ATR?
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Denne ordren er nå offisielt strøket fra Airbus sine ordrebøker

Triste greier! Og med denne ordren borte...blir det vel neppe særlig utsikter for ekspansjon for BRA i nær fremtid. Synd! Hadde håpet de kunne vokse litt.
 
Re: Braathens Aviation kjøper CSeries (A220)

Vel, BRA er jo mer eller mindre på slankekurs og i transformasjon til en rent turboprop operatør.

Da man valgte å inngå den wetlease med WDL aka German Aviation, så blir det vel siste spiker for A220 ordre. Rammebetingelser i hjemmemarket har tvunget BRA å konstatere at man ikke kan refinansere så dyre investments over en mangeårig livstid.

Jeg også lurer litt på hva er langtids-perspektiven for BRA som selskap...
 
Back
Top