Re: Bortvist fra seter ved nødutgang fordi de var for gamle
jeg var borti noe lignede for en stund siden, da jeg oppdaget på Twitter en fyr som skrev i bloggen sin om at han ble nektet å sitte på sitt forhåndsreserverte exit-row sete på SAS fordi han var "a man of some size" - han trengte setebelteforlenger. Jeg sjekket med våre cbin-prosedyrer, og det viser seg i at i SAS er det en liste på 17 passasjerkategorier som ikke kan sitte ved nødutgang av sikkerhetshensyn. Det er jo meningen at de som sitter der skal hjelpe til med å få opp døren og ikke være til hinder for andre passasjerer. Blant de 17 er f.eks. blinde, døve, barn som reiser alene og voksne som reiser med små barn (jeg får ikke sitte der når jeg reiser med familien), personer med handikap kan ikke sitte der, og heller ikke folk som ikke skjønner språket eller f.eks. deportees. Det er alltid crewets plikt å sikre at de som sitter ved exit-row er skikket til oppgaven.
I tilfeller der operatøren tar ekstra betalt for å sitte på disse plassene bør det være en selvfølge at de har en form for disclaimer og refunderer det som er betalt for å sitte der om man blir bortvist.