• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BOO-TOS Lufttransport C-class 14 feb 2011

orhel

ScanFlyer Blue
Det var i grunn ikke denne Tripreporten jeg skulle debutere med, men da jeg 22 desember 2010 fikk konstatert kreftdiagnose (ikke akkurat den julen man kan håpe på) hang den planlagte turen til Cape Town i slutten av februar i en tynn trå. Etter operasjon og diverse komplikasjoner i forbindelse av biopsi av lunge (pungtering og kollapsing) fikk jeg flyforbud med vanlig rutefly og måtte benytte ambulansefly opp til Tromsø der jeg skulle ta fatt på hovedbehandlingen(Cellegift). Grunnet min tilstand hold flyet "sea level".

5514354625_e7824b85b0.jpg

Flyet hadde to klasseinndelinger, Biz og First. Sistnente med Lieflat beds. Belegget var 33% i Biz og 50% i First

Jeg fikk plass i Biz og med mine 175 cm er det sjelden noen problemer med plass og knyttnevetest var unødvendig.
5514949464_cfbd2eb4d8.jpg

Flott flyvær oppover og Landegode utenfor Bodø tar seg som valig flott ut!
5514354927_d3faab9fc3.jpg

Selve flyturen startet med noe risting, men ellers var det ingen ting å utsette på hverken flyet som jeg fikk forklart var under året gammelt og være gjorde som sagt sitt til at man fikk knallfine flyforhold helt opp til Tromsø.

5515070162_209b44e512.jpg

Ingen servering ombord, men medbrakt vann holdt lenge på denne korte turen på vel 45 min. Etter landing ble både jeg og First-passasjeren hentet av vip-transport ute ved fjernparkeringen og kjørt til all inclusive resortet UNN.
5514355041_0166cd26f4.jpg

Du har kanskje hørt om forsikringer mot kritisk sykdom, men alltid tenkt at den ikke vil være nødvendig for deg? Du er tross alt enda er så ung - så frisk? Ingen i familien har vært rammet av alvorlig sykdom tidligere, så hvorfor skal du bli utsatt? Kanskje er du student, og føler du har viktigere ting å bruke penger på? Kanskje har du samme, innstilling som så veldig mange andre - alvorlig sykdom rammer andre, men ikke deg selv? Tenk om igjen! Jeg er selv akkurat fyllt 25. 2 av 3 får ikke kreft, men tør du ta sjansen? Sjekk din bank eller ditt forsikringsselskap, det koster ikke mer enn 60-70 kr mnd og kan gi en engangsutbetaling på 3-400.000,- som dekker tapt arbeidesinntekt og andre uforutsette kostnader til både deg selv og pårørende.

Anbefaler de av dere som har muligheten til å delta på P4 Vinterlys og Krafttak mot kreft
http://www.p4.no/story.aspx?id=397188

Kreftforeningen gjør en kjempejobb noe jeg allerede har merket etter bare noen uker med behadling.

Skriver ikke dette for å få noe sympati, da jeg har fått utrolige gode prognoser og behandlignen går fint, men for å sette fokus på noe jeg mener er utrolig viktig og som sagt noe ikke alle tenker på i hverdagen. En dag kan det være deg...

En tripreport å reflektere over her inne hvor folk krangler og syter om at ikke dét flyet kommer dit, og dét flyet hit!
Flott at du tar deg tiden til å knipse bilder og fortelle om turen selvom det ikke er en tur man ønsker ta, forholdene tatt i betrakning! (og en bra dose selvironi og humor innimellom :))

Håper ting går rette veien!

En flott tripreport. Dette er kanskje første tripreport fra Lufttransport her på forumet(?). Det står en ubeskrivelig respekt av deg da du skriver dette i en humoristisk og selvironisk tone når du faktisk har tatt denne turen ene og alene pga en potensielt dødelig sykdom! Jeg ønsker deg uansett lykke til på veien tilbake til ett liv uten kreft, god bedring!

Jeg og ble lettere rørt av denne annerledes trip-rapporten. Jeg takker det for at du ville dele denne opplevelsen med oss. Må være spesielt å fly en lavere flyhøyde uten om det vanlige også.

Som alle andre ønsker jeg deg en fortsatt god bedring og lykke til på veien videre!

Jeg kan bare slutte meg til de andre forumistene i tilbakemeldingen på denne TRen. Fint at du belyser et tema som kanskje ennå er forbundet med litt tabu og skam.
Det er gledelig å høre at prognosene er gode, og jeg håper at veien til å bli kvitt kreften går like greit som flyturen gjorde.

Veldig bra skildring av en tur i luftambulansen. Jeg ønsker deg lykke til videre med behandlingen :)

Flyet hadde to klasseinndelinger, Biz og First. Sistnente med Lieflat beds.

Har selv tatt rutene OSL-VAW og VAW-TOS-VAW. Da fikk jeg reise på First. Fikk plenty med servering på turene :colgate:

Takk for at du delte denne spesielle turen, og for at du i en sånn situasjon klarer å være ironisk. God bedring.

God rapport og en artig analogi til C og F forholdene tatt i betraktning. God bedring!

God bedring! Har selv fått oppleve samme skyss for noen år siden mellom Mosjøen og Tromsø etter at min datter falt og skadet seg stygt.
Et fantastisk godt tilbud vi har her i Kongeriket når det virkelig står om liv !

Helt klart den trip reporten her som har gitt meg mest. Jeg fikk tårer i øynene av lese den. Stor applaus fra meg til deg. Håper det går bra med deg.

Flott rapport. Og takk for du delte denne litt spesielle turen med oss flyfolk her inne på forumet, kjekt og lese og ikke helt normalt og få være med i ambulansen i lufta til vanlig.

Uff dette var virkelig kjipt. Håper du kommer deg tilbake til livet uten den stygge sykdommen som rammer så altfor mange. Man skal aldri tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv skrev Arnulf Øverland. Likevel så er jeg imponert over at du greier å skrive en slik ironisk tripreport ut av det.

Takk for fine tilbakemeldinger! Hadde nesten glemt av denne. Nå nesten ett år i ettertid er jeg så godt som frisk! Men det har vært et tøft år. Testikkelkreft som jeg hadde, er i utgangspunktet en mild krefttype og operasjon er i mange tilfeller nok for å bli frisk, men pga spredning til lungen ble jeg satt på en del cellegift for å prøve å knekke faenskapet (rundt 100 timer med kur). Da dette ikke hjalp helt som planlagt var det ikke noen annen utvei enn lungeoperasjon. Så i juni fikk jeg fjernet en del av lungen ved hjelp av laserkirurgi på Haukeland i Bergen og i juli fikk jeg beskjed om at jeg er frisk.

For dere som syns det er tøft med arr --> http://orhel.com/bilder/operasjon.png

Alt i alt føler jeg at jeg har vært heldig, nå er jeg i 40% jobb og jobber meg sakte, men sikkert opp mot normalen! Skal til kontroll flere ganger i året i de neste 10 årene og har absolutt ingen ting å utsette på det norske helsevesenet...

Jeg hadde ikke sett denne tidligere. Jeg tilslutter meg rosen fra tidligere kommentarer. Det er imponerende at du klarer aa ha en humoristisk vri paa et vanskelig tema.

Og da så jeg også denne posten. Du er modig som skriver en slik trip report, utenom det vanlige. En rapport til refleksjon og ettertanke. Godt nytt år til deg!

Back