TOS-OSL
SK 4425
B737-800W LN-RRF
Sete 16 F
Flytid ca 1:30 min
Siden Svalbard er tollfri sone må vi alle man og kvinner gjennom passkontroll, og med det ny security check. Litt tungvint men sånn er det. Nå ga jeg vel kanskje svar til meg selv ang. hvorfor vi måtte ut og inn den andre veien tidligere på dagen.
Så var det å bevise for vekterne at jeg faktisk skulle videre sørover. Jeg ga han kortet, men det ville ikke vise noe. Men nå hadde jeg papirbilletten lett tilgjengelig! La så EB/Amex kortet i plastkassen og sendte den igjennom. Men da jeg skulle passere detektoren, var så heldig å bli plukket ut i en ”tilfeldig” sjekk, bare fordi jeg var hyggelig å lot en annen gå før meg. Det innebar å ta av et par trange Converse sko som tar tid å krefter å ta av og på. Sjekken gikk greit, hun fant ingenting av interesse. Endelig klar til å pakke sammen sakene fra båndet, så jeg at EB/Amex kortet var borte. Det skulle bare mangle.. Spurte irritert om vekterne i det hele tatt følger med på verdisakene som blir sendt igjennom. Svaret jeg fikk tilbake var ”innimellom når vi har tid”. Er det sånn det skal være? Ble litt overrasket over hvor lite de faktisk brydde seg om våres verdisaker. Men heldigvis fant de det liggende på bakken under maskinen, og jeg kom meg videre.
Ble middag på Narvesen, baconpølse i brød, før på nytt gå om bord i LN-RRF.
Udramatisk tur mot OSL, men med mye fine skyer og blå himmel.
Crewet var veldig hyggelige, og jeg vet ikke om man kan forvente mer en hva de ga denne dagen. Og den søte flyvertinnen husket hva jeg ville ha varme drikker
Mye vær inn mot OSL
Landing på tid, på en alt for kjent og kjedelig flyplass.
Takket for meg og gikk glad og fornøyd av flyet for siste gang, for nå.
OSL-KRS
SK223
B737-800 LN- RCY (SAS sin halehelt)
Sete 17 F
Flytid ca 40 min
Nå merker jeg at Norge på langs turen min begynner å dra mot slutten. OSL-KRS har man fløyet utallige ganger mens man har bodd her nede.
Jeg rusler fra gate 20 til gate 29 der sjette og siste tur for dagen står for tur. Det er med halehelt flyet til SAS. Et fresht og fint fly som ikke var møkkete verken utvendig eller innvendig. Ble boarding ca 10-15 min etter ankomst, så paset veldig bra. Ble første man ut til flyet, og denne gangen fungerte kortet som det skulle, bare at jeg ikke fikk setelapp..
Push på tid og rett til bane 19L for en rakettstart!
Skippet drikketralla denne gangen, det får være grense på hvor mye man skal bli tilbydt gratis kaffe eller te på en dag ☺
Hyggelig crew som smilte stort sett hele turen. Atmosfæren på denne flighten var rolig med kveldssolen lyse inn i vinduet mitt. En fin fin tur enkelt og greit.
Turen gikk fort, nesten for fort. Er vant til å bruke 40-45 min men nå gikk det på 35 min.
Overhørte personalet at det var ca 150-160 personer om bord, så en grei fyllingsgrad det.
Så like plutselig som turen startet i KRS, er den omsider avsluttet, på samme sted.
Etter litt rask regning av km har jeg flyet ca 4721 km på ca 13 timer. Er fornøyd med det ☺
Da var det bare å betale for parkering og kjøre den siste biten hjem til Grimstad.
Konklusjon
Vell hjemme igjen etter en veldig intensiv men spennende tur sitter jeg igjen med mange inntrykk.
Når det kommer til selve transporten så leverer SAS varene med god margin jevnt over hele fjøla. Eneste jeg kan sette fingeren min på er at det ble noe kluss med å reise papirløst. Er så greit når man bare trenger å dra kortet og stige om bord. Vi reiste alltid på/før rute og landet da heletiden godt foran oppsatt rutetid. Nå hadde jeg ikke særlig dårlig tid, men det gir et inntrykk av at det hele tiden fokuseres på punktlighet.
Når jeg endelig kom frem til Svalbard og Longyearbyen følte jeg at det var utrolig synd å måtte snu i døra på flyplassen etter en rask fotoseanse utenfor terminalbygget. Svalbard er et sted jeg garantert kommer tilbake til, enten som turist eller i jobbsammenheng. Bare på det lille jeg så av natur under innflygning får meg til å planlegge tur med kamerater for isbjørnsafari og alt det andre Svalbard tilbyr.
Mange lurer sikkert på hvorfor i hule jeg gadd dette her. Men svaret er enkelt; trengte noe å gjøre en hel dag mellom de vanlige arbeidsdagene
Og for de som måtte lure på hva dette kostet meg, så kom det på 10000 EB poeng donert av min bror, pluss ca 750 kr i skatter/avgifter/mat.
Håper ikke bildene var for dårlige, og beklager sterkt for de stygge datostemplene! De er tatt med et 7-8 år gammelt digitalkamera. Gadd ikke å drasse med speilrefleksen.
Og så håper jeg det var underholdende å lese.
God kveld :fly
Og bildene ble ikke i 800x600. Beklager det.