Bonuspoeng viktig for valg av flyselskap

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
I høyeste grad enig i at bonuspoeng har noe å si.
Siden pris er viktig, så vil jeg mye heller ha de kronene jeg bruker, som blir bonuspoeng; igjen som direkte rabatt på billetten jeg betaler for!

Hva koster bonusprogrammet å administrere? Er det ikke bedre å gi kundene billigere billett, heller? Enn å måtte bruke diffuse bonusordninger, for å låse kundene til sitt selskap.

Men, jeg er kanskje atypisk, som heller fokuserer på pris og kostnader, enn å få med unødvendige ekstrapoeng, som jeg ikke har bedt om?

Hva koster bonusprogrammet å administrere? Er det ikke bedre å gi kundene billigere billett, heller? Enn å måtte bruke diffuse bonusordninger, for å låse kundene til sitt selskap.

Bonusprogram er et plussforetak, fra linken til OP:
Lojalitetsprogrammer er en stor direkte pengemaskin for de store flyselskapene gjennom partnerskap med kredittkortselskaper, hoteller og andre partnere.

Kommer vel helt an på typen passasjer.

Jeg selv er av den typen som bruker minst mulig på billetten, og føler at jeg ikke går glipp av noe. Hadde jeg bestillt reiser for å sanke bonuspoeng hadde jeg nok gått i minus.

DY og SK har veldig ofte ganske like priser om man velger sete og innsjekket bagasje hos DY.
Kommer de likt ut i pris velger jeg DY pga nyere materiell, og større sjangs for Wi-Fi. Er derimot SK mot formodning billigere velger jeg dem.

Tror folk blir mektig lurt av disse bonuspoengene, uten at jeg har orket å begynne med noen kalkulasjoner. Hvis noen har gjort det, kom gjerne med noen tall.

Har forresten spart opp 9 cashpoints hos DY, Blir knall å reservere sete til 40 kroner på neste reise. :p

Last edited:
Går selv meget efter bonuspoint, ofte kan der være ganske lille forskel på en 50%bonuspoint billet og en 100% (flyver samler LH point så der er der stadig 50/100% på Y-klasse)

bruger point på upgrades - og ja jeg føler det er en rigtig god deal.

Spesielt for folk som ikke betaler billetten selv er det vel viktig. Har man statuskort er det nok ogsaa lett aa fly med selskaper innen samme allianse.

Skal man virkelig finne ut hva som er billigst, så må man begynne å regne ut verdien på poengene man får. For så å trekke av det på billettprisen.

Hva poengene er verdt er vel litt individuelt. For min egen del så bruker jeg vekslingskursen til trumf som verdiene på poeng. Det er fordi jeg har familie som jobber i Norgesgruppen, og de får personalrabatt i trumfpoeng. Dermed har jeg grei tilgang på trumf-poeng. Så da deler jeg poeng jeg oppnår på 14, for å finne ut hva poengene jeg tjener er verdt. Så er det bare å trekke fra det beløpet på billettprisen.

F.eks: OLS-EWR kan man få til ca 4000 kr t/r. Poengen man tjener t/r er 8 200. Det tilsvarer i mine øyne 585 kr. Plutselig var billetten nede i 3400.

Men som sagt så er jo verdien på poengene helt individuell.

For min del er det ikke bonuspoengene i seg selv, men statusen med prio check in og lounge-tilgang som holder meg lojal. Blir i tillegg ofte oppgradert på IC.

Last edited:
Spesielt for folk som ikke betaler billetten selv er det vel viktig. Har man statuskort er det nok ogsaa lett aa fly med selskaper innen samme allianse.

Det er egentlig å sette det på hodet. Hvis du reiser mye, blir det viktigere med mer komfort, og man ser egentlig ikke verdien av dette før man har vært i den situasjonen selv. Jeg bodde omtrent på veien i halvannet år, og de fordelene man kunne tuske til seg ble veldig betydningsfulle etterhvert som reisinga begynte å ta på. Og for de som er skikkelig frequent travellers er det dette som er verdien med bonuskort og status.

Å være mye på veien høres ut som et luksusliv og masse moro, men etterhvert blir det bare slitsomt. Og da fortjener man de fordelene man kan få.

Det er egentlig å sette det på hodet. Hvis du reiser mye, blir det viktigere med mer komfort, og man ser egentlig ikke verdien av dette før man har vært i den situasjonen selv. Jeg bodde omtrent på veien i halvannet år, og de fordelene man kunne tuske til seg ble veldig betydningsfulle etterhvert som reisinga begynte å ta på. Og for de som er skikkelig frequent travellers er det dette som er verdien med bonuskort og status.

Å være mye på veien høres ut som et luksusliv og masse moro, men etterhvert blir det bare slitsomt. Og da fortjener man de fordelene man kan få.

Ja, da er vi jo enige. Jeg mener at det blir viktig å ha fordelene bonuspoengene gir når man reiser mye i jobb.

Disse fordelene?
Er ikke dette noe man har uansett om man er såpass mye "på veien"?

Bonuspoeng er kun noe du nyter godt av så lenge arbeidsgiver betaler dine flyreiser i ditt navn. End of discussion.

Disse fordelene?
Er ikke dette noe man har uansett om man er såpass mye "på veien"?

Bonuspoeng er kun noe du nyter godt av så lenge arbeidsgiver betaler dine flyreiser i ditt navn. End of discussion.

Javel? Hva da hvis en reiser mye i jobben, men kun i Norge, men samtidig reiser nok privat til å opptjene seg poeng. Da blir jo det du her sier direkte feil. Du får overhodet ingen bonuspoeng, og heller ingen status eller fordeler, av reisingen i jobben, kun av det du gjør privat.

Er ikke så svart/hvitt som du vil ha det til skjønner du.

Med unntak av en og annen bonus-reise har bonusprogram ingenting å si for min del i alle fall. Stort sett er det en avveining mellom pris og tid. Er tiden (tidspunkt og/eller reisetid) viktig er jeg selvsagt villig til å betale mer, og visa versa. Om valgte flyreise ut fra nevnte kriterier gir bonuspoeng er det nettopp det; en bonus...

FamilyGuy: Du skriver: "Bonuspoeng er kun noe du nyter godt av så lenge arbeidsgiver betaler dine flyreiser i ditt navn." Det er mulig noen har arbeidsgivere som betaler for private reiser. I mitt tilfelle er det slik at arbeidsgiver har bruk for at noen reiser hit&dit for å få gjort den jobben arbeidsgiver har påtatt seg. Når "noen" blir meg, så settes mitt navn på den billetten som arbeidsgiver kjøper for at arbeidsgiver skal få jobben gjort. Du snur det litt på hodet etter min mening. Det er ikke mine reiser, det er jeg som reiser for arbeidsgiver.

Mener å huske at jeg fikk metallkort som ga prioritert innsjekk og mer bagasje, samt oppgraderinger på poeng, mens jeg var student og betalte alle reiser selv. Jeg syntes det var et gode, men tar tydeligvis feil.

VRØVL - jeg rejser mere privat end jeg gør i arbejdsmæssig sammenhæng - og stadigvæk tæller point højt. Desuden er muligheden for at samle point også til stede andre steder end på flyrejser - kom ud i den virkelige verden.

Fordelen med bonus ligger hos flyselskapene.

Kundene får ikke somlet seg til å ta ut sine bonusreiser.

Så kan flyselskapet pynte på sitt resultat som SAS gjorde for kort tid siden ved å nedskrive gjeld til bonuskundene ved å legge til grunn at et visst anntall bonuspoeng aldri blir avkrevd.

:stir

Fordelen med bonus ligger hos flyselskapene.

Kundene får ikke somlet seg til å ta ut sine bonusreiser.

Så kan flyselskapet pynte på sitt resultat som SAS gjorde for kort tid siden ved å nedskrive gjeld til bonuskundene ved å legge til grunn at et visst anntall bonuspoeng aldri blir avkrevd.

:stir

Klart selskap kan nedskrive deler av en slik gjeld. Det skal ikke rare excelarket til for å få en oversikt over hvor mange poeng som forfaller og brukes årlig.

Jeg tipper at mange som tjener mye poeng stort sett bruker de før forfall, mens de med laber inntjening og halvtomme kontoer oftere lar poengene forfalle. Det er vanskelig å bruke 40 000 poeng på noe fornuftig, men 400 000 kan brukes til en respektabel tur med både kone og barn.

Det er jo helt standard i mange mange bransjer. Kommer vel en sak om feks hvor mye kroner nordmenn har i ubrukte gavekort i januar/februar hvert år. Slike avskrivninger skjer over alt. Har feks selv 8kr i norwegian reward jeg nok ikke kommer til å bruke med det første ;)

Back