Bonuspoeng viktig for valg av flyselskap

• Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Jeg skal være ærlig å si at jeg velger allianse jeg flyr med i jobbsammenheng utifra hvor jeg har status. Ihvertfall på korte ruter, der man alltid fly economy.

Dette er en avtale med arbeidsgiver. Jeg flyr f.eks med Star fordi jeg får prioritet ved forsinkelser, fast-track, hurtig innsjekk, lounger også videre. Poengene er også fine, men det er jo pent lite man tjener opp når sannheten skal sies.

Så kan man si at; "hah, Fnate din fleskete slask. Mesker deg rundt med champis og presser flyprisene i taket for arbeidsgivers regning"

Men er det så enkelt? NIKS

Om ordningen med statuskort (med oven nevnte fordeler) ikke hadde eksistert ville følgende skjedd:

1) Arbeidsgiver måtte kjøpt business billett. Eller
2) Betalt mer for å få de flinkeste til å utføre jobben, samt å få mer dødtid mens den ansatte reiser. På lounge sitter de fleste og arbeider.

Når man sitter hjemme, eller reiser 5 ganger i året er det umulig å se påkjenningen. Det er som folk som sier at det vet hvordan det vil bli å få barn. Man er ikke på veien for å kose seg, men fordi det er lønnsomt for arbeidsgiver at man er der.

At en ansatt får "gratis" tilgang til den ekstra bakketjenesten gjør at de faktisk sparer penger. Den ansatte blir mindre sliten, kan arbeide mer og krever mindre smusstillegg.

Poengene man tjener opp på å fly er uansett mikroskopisk i den store sammenheng. Ivhertfall på kortruter.

Fnate Out

Last edited:
Jeg er meget bonuspoeng-bevisst:p

Jeg kjøper aldri vanlige billetter i SAS Group, men overfører Trumfbonus til Eurobonus og kjøper BONUSBILLETTER som er meget fordelaktige, f.eks. på lange innenlandsreiser.

Hos Norwegian kjøper jeg billetter en sjelden gang. Cashpoints derfra og fra annen bruk av Norwegiankortet har jeg brukt etterhvert ved kjøp av nye billetter (og ved betaling av callnorwegian, som ikke fins mer)

Mener å huske at jeg fikk metallkort som ga prioritert innsjekk og mer bagasje, samt oppgraderinger på poeng, mens jeg var student og betalte alle reiser selv. Jeg syntes det var et gode, men tar tydeligvis feil.

Jeg, som student og boende i Soer-Afrika velger og utifra allianse/selskap for aa faa disse godene Dag Viking nevner. Vi er 3 i familien (barn paa 3 aar) og har mye eiendeler som skal frem og tilbake naar vi reiser. Da vi reiste ned foerste gang i 2007 var jeg ikke bevisst paa dette i det hele tatt, valgte pris fremfor alt annet og tjente saaledes ingen poeng. Siden januar 2011 har vi samlet poeng i baade *A ved aa finne meget rimelige C-klassebilleter med MS og SA fra Europa (LHR og AMS) til JNB. Vi flyr utelukkende SA innenlands (ogsaa grunnet sikkerhet) og har saaledes opparbeidet oss *Gold begge to med de goder dette gir. I aar har jeg hatt 8 sektorer (2*t/r JNB-OSL) med QR, og er allerede PCSilver og har 6 sektorer igjen i aar (JNB-OSL, OSL-PVG), noe som gir meg PCGold (samboer blir Silver) innen desember, og dette kommer til aa bli gull verdt naar vi skal reise hjem med en 3-aaring neste aar mtp oekt tillatt innsjekket vekt, loungetilgang (fantastisk aa stelle kidden ordentlig foer en nattflygning, foer stelte vi han i vasken paa badet), poeng vi kan bruke paa ferier, muligens upgrade (vet QR er kjipe paa dette) etc. etc. etc.

Saa, ja, for oss er det et gode som vi virkelig benytter oss av. Det kommer vi til aa gjoere i fremtiden og, og jeg forteller andre folk om det men de skjoenner ikke vitsen, for de kommer jo like langt selv om de velger BA fremfor LH. Og disse (les: pensjonistpappa) flyr ofte, de kunne hatt en veldig mye mer komfortabel reise hadde de valgt utifra allianse/selskap, men nei, de sitter paa benkene utenfor gaten mens jeg kan, som Fnate sier, slurpe champis i loungen fordi jeg er gullmedlem.

Jo da, bonuspoeng er viktig for valg av flyselskap.

Har ingen problemer med å se fordelen av bonusprogrammer og gullkort om man reiser mye i jobbsammenheng. Og det var vel primært dette ordningen ble opprettet for i sin tid.

Men alle tullete småting som noen få EB-poeng, Trumf, kredittkortbonus og bleieavtale på Kiwi synes jeg personlig er noe forbasket tull som jeg ikke gidder på bruke fritida mi på å regne på. Selv "3 for 2" er nok til å få meg irritert. ^_^

Problemet er jo at det er diskriminerende ved at de som faktisk gjør det tjener på det, mens vi late må betale. Men vi har jo den fordelen at vi i større grad kan prøve flere selskaper og ha glede av variasjonen. :)

Prinsipielt synes jeg også det blir uheldig, uoversiktlig og lite samfunnsøkonomisk smart (det er jo nødvendigvis en del som må ha som jobb å lage og følge opp disse avtalene osv) at andre bedrifter skal "sponse" flyselskaper på denne måten, som det blir påstått at de gjør.

Problemet er jo at det er diskriminerende ved at de som faktisk gjør det tjener på det, mens vi late må betale.

Det blir som med reklame, det koster penger, det er t.o.m. en pest og en plage, men de fleste bedrifter regner med at de tjener inn kostnaden. Tviler på at bedrifter kommer til å gi rabatt til folk som ikke ser på reklame. ;)

Men alle tullete småting som noen få EB-poeng, Trumf, kredittkortbonus og bleieavtale på Kiwi synes jeg personlig er noe forbasket tull som jeg ikke gidder på bruke fritida mi på å regne på. Selv "3 for 2" er nok til å få meg irritert. ^_^

Dette "tullet" har gitt meg 75 000 poeng hittil i år. ^_^

Da jeg hadde 150 reiser i Norge pr år sørget jeg for å ha gullkort "finansiert" med privatreiser internasjonalt, så arbeidsgiver bidro ikke mye der.

Men alle tullete småting som noen få EB-poeng, Trumf, kredittkortbonus og bleieavtale på Kiwi synes jeg personlig er noe forbasket tull ........

Problemet er jo at det er diskriminerende ved at de som faktisk gjør det tjener på det, mens vi late må betale. .

undskyld hvor er det diskriminerede? Du vælger (siger du jo selv) ikke at bruge det tilbud der er - så kan det da på ingen måde være diskriminerede at andre gør.

Men en lille smule opmærksomhed på hvilke valg man tager, kan man tjene gode "point-penge". Eksempelvis ved at holde så mange indkøb som muligt på eks Diners giver det masser af SK point - til brug ved upgrades. Ved at betale sine flybilleter + hotel + evt bil med Diners får man reelt dobbelt point (point fra betalingen og point fra selve flyvningen +hotel/bil) og med konsekvent konvertering at div hotel point til airline miles løber alt dette "tull" hurtigt op - men hvis du ikke gider så la' være, men det gør det ikke til diskrimination at vi andre udnytter det tilbud der er.

mht til misundelsen på at "job rejsende " får bunker af point til privat brug: Ja det gør vi - men det er reelt også den eneste kompensation man får for fravær fra familie/venner etc. egentlig en ganske lille (men meget påskønnet betaling) - familien får som regel også udbytte af den ekstra luggageallowance som status giver - der falder jo en gave eller to af ind i mellem - alt i alt en win-win for alle involverede (der vel at mærke gider investere lidt tid i det)

Hadde ikke tilbudet vært der, ville det sannsynligvis blitt likere priser for alle, ikke bare de som benytter seg av tilbudet.

At man kan bruke poengene man tjener på jobbreiser privat synes jeg også er prinsipielt feil, det handler ikke om "misunnelse". Jeg kan vanskelig se at det er flyselskapenes oppgave å belønne familien. Kompensasjonen bør arbeidsgiver står for - og ingen kaller det "misunnelse" om man har gode ordninger for kompensasjon for ubekvem arbeidstid.

Hadde ikke tilbudet vært der, ville det sannsynligvis blitt likere priser for alle, ikke bare de som benytter seg av tilbudet. .
Sludder og vrøvl - som virksomhed vil du altid forsøge at knytte kunder til dig. Der er et (tillempet) frit marked i Vesten - sådanne ordninger er helt fine i min optik. Eller er du også modstander af mængderabat? Igen tilbuddet er der - du vælger ikke at benytte det - det er dit valg. Du kan vitterligt ikke bebrejde andre at de gør det.
At man kan bruke poengene man tjener på jobbreiser privat synes jeg også er prinsipielt feil, det handler ikke om "misunnelse". .
Hvorfor er det "pricipielt feil"?

Jeg kan vanskelig se at det er flyselskapenes oppgave å belønne familien. Kompensasjonen bør arbeidsgiver står for - og ingen kaller det "misunnelse" om man har gode ordninger for kompensasjon for ubekvem arbeidstid.
flyselskaber kompensere IKKE familien. Flyselskaber giver en fordel til deres loyale kunder - om kunden så vælger at lade noget af fordelene gå videre til kundens familie er flyselskaberne ligeglade med. (Jeg har endnu aldrig oplevet, at de sprøger indtil om det der ligger i den extra kuffert - jeg får som følge af status - nu også er til eget brug eller en gave til min mand)
.[/QUOTE]

Ja, jeg er motstander av mengderabatter knyttet til privatpersoner som bare få kan benytte seg av. Poenget er jo at andre må betale for dette. Det er min personlige mening, og det har lite på dette forum å gjøre, innser seg.

Markedet er jo fritt, og man kan jo selv styre unna slike systemer - problemet oppstår først hvis alle leverandørene innfører slike systemer.

Det er prinsipielt feil fordi jeg mener at ytelser for utført arbeid skal komme fra arbeidsgiver, ingen annen. Man har jo strammet kraftig inn på hvilke gaver arbeidstakere kan motta fra leverandører for øvrig.

Ingen stor sak for meg - det er jo fritt frem å velge selskaper uten bonusprogrammer og butikker uten Trumf eller "3 for 2" og i større grad gjør jeg det nå enn tidligere, begrunnet i mitt prinsipielle syn rundt "kupongklippersamfunnet". :)

Det er en gode det skal skattes for på lik linje med firmabil,mobil osv
ja det siger loven jo... :-)
Igen et udslag af misundelsesstaten og et sygt fundamentalt ønske om ligemageri. IMHO

Der er her virkelig tale om insektkorpulering i største stil.

Man kan som rejsede få skattefrie diæter - men skal principielt beskattes bonuspoint. Logikken mangler med mindre man er socialdemokrat eller det der er værre.

Last edited:
Hadde ikke tilbudet vært der, ville det sannsynligvis blitt likere priser for alle, ikke bare de som benytter seg av tilbudet.

At man kan bruke poengene man tjener på jobbreiser privat synes jeg også er prinsipielt feil, det handler ikke om "misunnelse". Jeg kan vanskelig se at det er flyselskapenes oppgave å belønne familien. Kompensasjonen bør arbeidsgiver står for - og ingen kaller det "misunnelse" om man har gode ordninger for kompensasjon for ubekvem arbeidstid.

Ikke alle jobber i staten/statsrelaterte bedrifter som kan sloese med skattepengene dine.

De fleste har fastloenn og mottar ikke noe ekstra overtid, tillegg for aa reise ubekvemt.

For eksempel, reiser jeg paa foerskommende tirsdag ORD-SFO i otta med retur som (forhaapentligvis) har meg innenfor doera hjemme 16 timer etter jeg forlot paa morran. Neste morgen flyr jeg til DCA kl 0600 igjen, hjemme 14 timer senere. Neste dag repeteres samme ritualet, men til NYC.

Dersom du tror at de poengene som tikker inn paa kontoen for disse turene, er noe jeg slaar hjul i glede over, tar du rimelig feil. Jeg foretrekker nemlig aa forlate kontoret i femtiden, vaere hjemme halv seks, kokkelere middag til fruen og tilbringe tid sammen med henne. At jeg sitter igjen med 15K poeng etter neste uke (som er nok til en enveis innenriks USA for en person) er ikke noe jeg har daarlig samvittighet for.

Det er jo helt standard i mange mange bransjer. Kommer vel en sak om feks hvor mye kroner nordmenn har i ubrukte gavekort i januar/februar hvert år. Slike avskrivninger skjer over alt. Har feks selv 8kr i norwegian reward jeg nok ikke kommer til å bruke med det første ;)

Her er faktiks DY flinke, du får tilbud om å delbetale med poeng når du kjøper bilett på norwegian.no. Brukte de få poengene jeg hadde som delbetaling. Smidig løsning, SAS burde hatt det samme.

For de som flyr litt mer komplekse steder enn bare fra hovedstad til hovedstad, blir flight-tilgjengelighet og reisetid mye viktigere enn noen skarve poeng. Man skal fortsatt ikke reise langt utenfor de absolutt mest bereiste strekningene før det begynner å bli veldig lange reisedager, ofte med overnatting underveis. Og om man bor litt utenfor Oslo (spesielt i Torp-retning) blir det på grunn av NSB-ustabiliteten vanskelig å ta tog, man må planlegge inn stor sikkerhetsmargin og at det ikke er mulig å jobbe på veien pga bytter mellom buss og tog, og da fremstår det plutselig mye mer attraktivt å fly fra Torp og Rygge, dermed er man låst til selskapene som flyr derfra (dog kan man jo senere prioritere disse og få mye KLM poeng etc).

Back