Bonuspoeng innenlands

Har Eurobonus lov til å gi status basert på innenlandsk omsetning? De gir vel gullkort hvis man kjøper årskort? Hvorfor har de ikke åpnet opp for at man kan tjene status på omsetning??

Mener dette er blokkert av lovforbudet. Mener at årskortet er en mulige måte sk har lov til å gi fordeler.

Ett dokument som hevder å bevise at prisene har økt i USA der selskapene
har sine "hubs"
http://www.rotman.utoronto.ca/newthinking/lederman.pdf

Lederman M. (2008),
“Are Frequent-*‐Flyer Programs a Cause of the Hub Premium”,
Journal of Economics and Management Strategy

De priser seg vel etter hva markedet er villig til å betale. Og er an aktør dominerende på en hub, vil han sansynligvis ta seg så godt betalt han kan. Er vel ganske normal startegi.

Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Det at serveren ligger i utlandet er det minste problemet. Man flytter bare byrden over til arbeidsgiver og gir de ansvar for å rapportere. Men som du skriver det fører bare til et byråkrati uten sidestykke. Og da vil de fleste bedrifter heller velge å nekte de ansatte å opptjene poeng på arbeidsreiser.

Man er allerede i dag pliktig til å oppgi private reiser betalt med bonuspoeng betalt av arbeidsgiver. Skal man ha en arbeidsgiver til å innberette dette må arbeidsgiveren ha full kontroll over bonuspoeng som opptjenes på arbeidsgiver. Det vil de vel aldri få. Likevel har ikke skattemyndighetene gitt arbeidsgiver ansvar for å rapportere poengene.

Ifølge denne artikkelen fra 2005, http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article428034.ece, ser SK på bonusprogrammet som et forhold mellom SK og passasjeren, mens skatt er en sak mellom den ansatte og arbeidsgiver. Da vil selvfølgelig heller ikke arbeidsgiver få oppgitt poeng opptjent på arbeidsreiser.
Jeg tror ingen andre flyselskap har annen holdning til dette og vil begynne å oppgi poengene til skattemyndighetene.

En annen sak er at flere arbeidsgivere, og også offentlige arbeidsgivere i stadig større grad utstyrer sine ansatte med kredittkort for reiser. Reisen blir altså i større grad en sak mellom flyselskapet og den reisende. Arbeidsgiver får i mindre grad en faktura fra flyselskapet som gir arbeidsgiver mulighet til å føre kontroll med opptjente bonuspoeng.

Vidar

Mens vi er på skattesporet: en veldig god grunn til at selskapene absolutt ikke vil dette er pris. Skal de skattes for må de ha en fast verdi, og det er vel noe av dt siste selskapene vil ha synlig. Sånn det er i dag ligger en del av profitten på differensen hva du betaler pr poeng i hvordan du foretar opptjeningen og uttaket, noe som i dag i beste fall er et veldig diffust regnestykke, med vilje.

-A

De priser seg vel etter hva markedet er villig til å betale. Og er an aktør dominerende på en hub, vil han sansynligvis ta seg så godt betalt han kan. Er vel ganske normal startegi.

Riktig, men hvis du leser rapporten vil du se at en stor del av økningen skyldes bonusordningene.

Det er ingenting i forbudet som hindrer deg i å velge mellom selskaper i dag. Hvis innføringen av bonus påvirker rutetilbudet negativt så kan det derimot ha denne effekten. DY tjener ikke så mye penger at man ikke kan se for seg at noen flere ruter blir tapsprosjekter ved en eventuell innføring av bonus.

Hvorfor ikke spørre seg om forbudet mot bonuspoeng påvirker rutetilbudet negativt? Dagens forhold gjør det svært vanskelig for fullserviceselskaper å diversifisere tilbudet sitt, spesielt mot de best betalende kundene. Eventuelle faktorer som innenrikslounge og fast-track har ikke latt seg gjennomføre til nå. Man kan spørre seg hvem som har størst egeninteresse av dette? Neppe OSL.

Tilbake fra sidesporet.. Markedet består av flere kundegrupper og ikke kun de prisbevisste. Ved en evt. innføring av bonus, ville man kunne forvente ett sterkere SAS som har mulighet til å øke sitt tilbud gjennom økte frekvenser eller nye ruter.

Norwegian har tidligere vært veldig flinke til å tilpasse seg markedsforholdene, og jeg synes det er synd at de her er mest opptatt av å begrense konkurransen. Det er et paradoks at dagens forbud favoriserer et produkt, samtidig som det begrenser et annet. Norwegians har posisjonert seg som enkelt og billig, mens SAS kjører "full pakke" i tråd med Star Alliance-medlemskapet. Er markedet tjent med to selskaper som kun fokuserer på basistjensten og pris?

Myndighetene har tidligere forsøkt å få ut disse opplysningene. Det får de ikke fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er ikke i Norge, og er derfor ikke omfattet av norsk lov.

Vidar

Snakk om å ikke ha orden i eget hus, med tanke på hvem som har de norske eierandeler i SAS...

Snakk om å ikke ha orden i eget hus, med tanke på hvem som har de norske eierandeler i SAS...

Den norske stat har 14,3% av eierandelene i SAS. Like mye av stemmene. Hvordan staten skal være som eier er gjenstand for diskusjon. Hvilke muligheter Norge har til å bruke SAS som instrument for å løse "norske problemer" likeså.
Foreløpig har man vel konkludert at Norge skal være eier, men har samtidig signalisert at SAS kan være til salgs, hvis prisen er riktig. Det er vel en erkjennelse av at SAS er et aksjeselskap og ikke noe annet.

Vidar

Noen kunder vil ha billige billetter, noen vil har direkteruter, noen vil ha kaffe, noen vil ha internett, noen kunder foretrekker fly med røde motorer mens andre kunder foretrekker snuten på flyet rød, noen kunder vil ha flykort knyttet mot bank, noen foretrekker selskaper med lounger, noen kunder foretrekker en billettpris som inkluderer setereservasjon og en innsjekket koffert, andre kunder foretrekker å betale separat for dette. Alt dette er greie faktorer i konkurransen, men så kommer noen kunder og sier at de foretrekker selskaper som gir bonuspoeng innenriks! Huffda!

Myndighetene har tidligere forsøkt å få ut disse opplysningene. Det får de ikke fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er ikke i Norge, og er derfor ikke omfattet av norsk lov.
Desverre så er dette en misoppfattning, og så lenge man ikke har plassert disse serverne i ett eller annet land bortenfor land og fjell (og de står i Danmark..) så er det som regel lite problem å få ut data.
Forøvrig så er det irrelevant så lenge det er ett foretak registrert i Norge man henvender seg til.

Først, fri konkurranse er ikke alltid ønskelig. Det er derfor vi har Konkurransetilsyn og konkurranselove.

Jøss! Dette er ikke det jeg er vant til å lese fra deg. I tidligere poster, spesielt om DAT og WF, har du jo vært svært så tydlig på viktigheten av fri konkurranse.

Si meg en ting. Hvordan er det fri konkurranse når bonusforbudet gjør at det eneste argumentet for å vinne kunder er pris, men ikke også produkt? Nå er det ikke slik lenger at DY kun har noen få fly og risikerer konkurs av store stygge SAS. Nå er Norwegian vel så store at de burde kunne klare å konkurrere med SAS på alt. Et bonusforbud favoriserer fortsatt kun DY siden DYs salgsargument er nettopp pris, og jeg vil nå i en situasjon hvor SAS taper penger si det er på tide å fjerne slike restriksjoner, som hindrer SAS i å utnytte gode produkter som mange vil ha, i kampen om passasjerene.

Kjos er en jævla sutrekopp. Artikkelen er propaganda på høyt plan som mye annet dritt han har sagt, som f.eks at SAS flyr søppel etc. Det er slitsom med ledere som snakker så mye BS som Kjos og MOL. HEL base tvisten, datteren på forsiden i VG. Kontraktpilot tvisten, datteren på forsiden i E24. Piloter i Norwegian tjener 1,5 mill.. bla bla bla! ingenting stemmer! Kjos er en mester i å bruke media til å manipulere. Håper folk er oppegående nok til å ikke bli skremt av trusselene til Kjos om at stakkars DY må kutte ruter hvis bonus blir gjeninnført.

Jøss! Dette er ikke det jeg er vant til å lese fra deg. I tidligere poster, spesielt om DAT og WF, har du jo vært svært så tydlig på viktigheten av fri konkurranse.

Si meg en ting. Hvordan er det fri konkurranse når bonusforbudet gjør at det eneste argumentet for å vinne kunder er pris, men ikke også produkt? Nå er det ikke slik lenger at DY kun har noen få fly og risikerer konkurs av store stygge SAS. Nå er Norwegian vel så store at de burde kunne klare å konkurrere med SAS på alt. Et bonusforbud favoriserer fortsatt kun DY siden DYs salgsargument er nettopp pris, og jeg vil nå i en situasjon hvor SAS taper penger si det er på tide å fjerne slike restriksjoner, som hindrer SAS i å utnytte gode produkter som mange vil ha, i kampen om passasjerene.

Kjos er en jævla sutrekopp. Artikkelen er propaganda på høyt plan som mye annet dritt han har sagt, som f.eks at SAS flyr søppel etc. Det er slitsom med ledere som snakker så mye BS som Kjos og MOL. HEL base tvisten, datteren på forsiden i VG. Kontraktpilot tvisten, datteren på forsiden i E24. Piloter i Norwegian tjener 1,5 mill.. bla bla bla! ingenting stemmer! Kjos er en mester i å bruke media til å manipulere. Håper folk er oppegående nok til å ikke bli skremt av trusselene til Kjos om at stakkars DY må kutte ruter hvis bonus blir gjeninnført.

Word. Dette er vel det mest fornuftige indlæg jeg har læst længe :) Det rammer præcist hovedet på sømmet...

Pröv a blokkere seter pa de populaere avganger! Dine gold og pandion kunder vil kalle deg "Cheaters & Baiters". Det er den ene siden. Du lover noe som du ma holde en dag. Og dersom du blokkerer alle populaere avganger, sa vil folk ikke benytte seg av bonus, fordi de ikke önsker a reise pa de upopulaere avganger. Det er absolutt viktig a forsta at Bonus er egentlig ikke noe annen enn en annen betalingsform.

Du kan rett og slett ikke si til en kunde "Reis pa Lördag, fordi fredag-flygninger er populaer." Eller "Reis etter paske, fordi flygninger rundt paske er populaert". Du ma apne disse flygninger til en visst grad, og du vil tape inntekter pa disse flygninger. Gjör du det ikke, skaper du en enormt badwill iblant dine status-kunder. Og dersom du kikkert med nöye, sa vil du finne ut at de vil ha sine bonus-turer pa flygninger hvor du har XXX antall seter og kunne lett har solgt dobbelt sa mye... Ingen kommer a bruke bonus pa en 22.00 avgang OSL-SVG hvor du uansett selger alt til blodspris og har ingen etterspörelse.

SAS har svært god tilgjengelighet på norsk innenriks. Så å si alle avganger legges ut med bonusseter til ordinære priser.

Da har du åpenbart ikke lest hva jeg har skrevet her på forumet. Fri konkurranse er ikke et mål i seg selv - konkurranse er et virkemiddel for å bidra til blant annet lavere priser som er en fordel for alle som benytter seg av tjenestene.

Jeg tør påstå at om det er noe jeg forstår meg på så er det hvordan markeder fungerer, og når fri konkurranse er bra og når det ikke er det. Dette er noe jeg gjentatte ganger har forsøkt å formidle, men det synes som at dette faller på stengrunn.

Et bonusforbud tjener forbrukernes interesser, noe som er det vesentlige. Hvis du har lest en del av de tidligere diskusjonene om bonus så vil du se hvilke argumenter som kan føres for hvorfor dette er potensielt problematisk. Bonus, i motsetning til pris, låser kundene til et selskap. Hva er det som er fordelen for kundene med bonus? Prisbildet blir mer uoversiktlig, det blir mindre fokus på pris som konkurranseparameter noe som trekker i retning av økt gjennomsnittspris. På den ene siden er det en del som sier at bonus ikke vil påvirke etterspørselen til kundene fordi det ligger så mange føringer på hva kundene kan velge (primært bedriftskundene, som har ulike reisepolicies), mens andre hevder at bonus er sentralt for at SAS skal kunne konkurrere med hele sitt produkt. Disse to tingene henger ikke sammen. Hvis bonus ikke har noen betydning for etterspørselen, så har det heller ingen betydning for hvorvidt SAS klarer å levere et konkurransedyktig produkt.

Hvis bonus har en effekt, så betyr det imidlertid at dette er en ordning som gir ekstraverdi for kundene som betinget på at man konsentrerer sine kjøp av reiser hos et selskap og betinget på at man kjøper et produkt i fremtiden (i motsetning til effekter på prisnivå, som gir en effekt for alle og gir en effekt umiddelbart). Dette kan skape en uheldig konkurransevridning som ikke er til fordel for andre enn de som er/blir statuskunder og for selskapet som klarer å hente ut mer penger fra kundene.

Det er når man begynner med denne typen utsagn at hele debatten dessverre blir så usedvanlig useriøs. Sutrekopp...? DY, med Kjos, snakker selvsagt sin sak på samme måte som SAS, WF og andre snakker sin sak. Hvorfor er det sutring når DY kommer med sine argumenter, men ikke når SAS "sutrer" om at de ikke får bruke "hele sitt produkt"? SAS snakker for sin sak, og DY snakker for sin sak. Hvis det ene er sutring og propaganda, så er helt opplagt det andre også det. Forøvrig er det meste i avsnittet jeg siterer fullstendig OT i forhold til tema i denne tråden.

Hva vet forøvrig du om lønnsomheten til DYs ruter som gjør deg i stand til å så bastant konkludere med at det er manipulering, sutring osv. å hevde at det kan ha effekter på rutetilbudet? Jeg vet ikke, men jeg ser at det iallefall er aspekter ved argumentene som har noe for seg. Man må selvsagt neddiskontere utsagnene, fordi de er partsinnlegg, men det må man gjøre med motpartenes uttalelser også.

Noen kunder vil ha billige billetter, noen vil har direkteruter, noen vil ha kaffe, noen vil ha internett, noen kunder foretrekker fly med røde motorer mens andre kunder foretrekker snuten på flyet rød, noen kunder vil ha flykort knyttet mot bank, noen foretrekker selskaper med lounger, noen kunder foretrekker en billettpris som inkluderer setereservasjon og en innsjekket koffert, andre kunder foretrekker å betale separat for dette. Alt dette er greie faktorer i konkurransen, men så kommer noen kunder og sier at de foretrekker selskaper som gir bonuspoeng innenriks! Huffda!

Alle de faktorene du trekker frem, bortsett fra bonus, er faktorer som alle som kjøper en billett med et selskap har muligheten til å nyte godt av. Bonuspoeng gir størst verdi når man samler alt eller mye av sitt kjøp hos et selskap/allianse, som du sikkert er kjent med. Hvis bonus utelukkende hadde vært en cash-back løsning, så ville det også vært mindre lojalitetsskapende og mindre problematisk.

Er det virkelig slik at forbrukernes eneste interesse er pris på en vare?

Nei, og som jeg har påpekt gjentatte ganger så er det slik at noen nok nyter godt at bonus, men på langt nær alle. De som nyter godt av dette er primært de som opparbeider seg status. For alle andre er effekten KT og andre ser for seg at gjennomsnittsprisene øker, og som dermed er en negativ effekt for alle som benytter seg av selskapets tjenester. Da er spørsmålet om verdien for de som nyter godt av dette er tilstrekkelig stor til å oppveie ulempene for de som må betale høyere pris.

Jeg hadde tenkt å skrive et innlegg selv om dette, men akkurat dette er essensen i det jeg hadde tenkt å skrive. Hvorfor skal det akkurat i Norge være så forferdelig skadelig å konkurrere med mulighet for å gi bonuspoeng innenlands? DY er seriøst store innen Norge og konkurrerer i både Sverige og Danmark uten tilsvarende forbud? For meg er det ganske enkelt uforståelig. Jeg reiser nesten aldri innenlands, så minimal betydning for meg, men har ingen illusjoner om at forbudet blir opphevet. Dette har blitt politikk i Norge dessverre.:angry:

Jeg hadde tenkt å skrive et innlegg selv om dette, men akkurat dette er essensen i det jeg hadde tenkt å skrive. Hvorfor skal det akkurat i Norge være så forferdelig skadelig å konkurrere med mulighet for å gi bonuspoeng innenlands? DY er seriøst store innen Norge og konkurrerer i både Sverige og Danmark uten tilsvarende forbud? For meg er det ganske enkelt uforståelig. Jeg reiser nesten aldri innenlands, så minimal betydning for meg, men har ingen illusjoner om at forbudet blir opphevet. Dette har blitt politikk i Norge dessverre.:angry:

At det er politikk er helt klart, men så er det også våre politikeres ansvar å fatte vedtak som de mener er i landets og velgernes interesse...;)

For å svare ditt spørsmål med et annet spørsmål: Hvorfor er bonuspoeng innenlands så viktig, og hvem er det viktig for?

Back