Bonuspoeng innenlands

Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Først, fri konkurranse er ikke alltid ønskelig. Det er derfor vi har Konkurransetilsyn og konkurranselove.

Så er det nok vanskelig å se for seg hvordan DY skal kunne tjene på dette. Prisforskjellene som er i dag er nok satt slik fordi man tror at det er den beste løsningen totalt sett. Prisforskjellene blir kun større dersom et selskap øker sine priser, og den økningen kommer hvis selskapet tror at økt lojalitet bidrar til økt betalingsvilje. Dette styrker ikke DY, fordi kundene vil velge SAS selv om prisforskjellene øker. For å kapre tilbake noen kunder så må kanskje DY heller redusere sine priser (dvs prise inn "verdien" av den økte lojaliteten i sine egne priser). Det er ikke en fordel for DY.

LCC modellen er levedyktig med bonus. Det har man sett i mange ande markeder. De situasjnen modellen kanskje ikke er levedyktig er kanskje der hvor det er begrenset konkurranse.

Helt enig i argumentene dine, men synes ikke de er særlig gode argumenter for å nekte bonuspoeng. Konkurranseregulering er en ting, men her brukes den jo faktisk for å påvirke markedet i retning av en forretningsmodell på bekostning av en annen.

Det mener jeg er feil.

Det er rett at noen vil velge å betale mer for et sett av tjenester (inkl bonus, som også er en ok måte å skille ut de flittigste brukerne). Det vil nok, som du påpeker tvinge frem en større prisforskjell. SK må opp og DY ned. Noen vil derfor flytte den andre veien fra SK til DY for å spare penger.

Selskaper vil lage reisepolicy som ivaretar hva de mener er hensiktsmessig og staten vil gjøre det samme. Jeg og du får anledning til å velge hva slags tjenester vi vil kjøpe.

Konkurranseregulering skal ikke brukes til å hindre oss i å velge. Selv om det kan bli en rute mindre til Alta (noe jeg uansett ikke tror det blir. Han må holde presset på SK og ikke tillate at de tjener masse penger på enkelte ruter).

Du melder dette inn på selvangivelsen, på samme måte som jeg må rapportere inn eventuelle private reiser på TPI. Og akkurat det samme som man må gjøre med eventuelle Cashpoints som er opparbeidet på jobbreiser, så det blir litt stein i glasshus her...

Ah okay. Då fell jo argumentet til Kjos bort. Som realist er eg relativt lite interessert i jus, så mine kunnskaper innan feltet er begrensa ;)

Etter eit raskt google-søk ser eg forøvrig at det er slik at i offentleg sektor, så får ein ikkje lov til å bruke bonuspoeng opparbeidd i jobbsamanheng til private reiser.

”Når det gjelder bonusordninger ved tjenestereiser gjelder samme regler for politisk ledelse som for statstjenestemenn. Bonus- eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser kan ikke benyttes i privat sammenheng. Halebilletter opparbeidet i tjenestesammenheng tilfaller arbeidsgiver og kan ikke benyttes privat.”

Helt enig i argumentene dine, men synes ikke de er særlig gode argumenter for å nekte bonuspoeng. Konkurranseregulering er en ting, men her brukes den jo faktisk for å påvirke markedet i retning av en forretningsmodell på bekostning av en annen.

Selv om jeg ser hvor du vil, så er jeg ikke enig i dette. Konkurranselovgivingen har som formål å sikre effektiv konkurranse. Prisreduksjon som følge av økt konkurranse, som er et nokså utvetydig resultat, gir en fordel for alle kundene. "Verdien" av bonus er noe som kun noen får full verdi av. Hvis man tror at prisene går opp så er det en ulempe for alle. Hvis prisene presses ned for et selskap, så er det en fordel for de som flyr med det selskapet på kort sikt. Om prisreduksjonen er tilstrekkelig stor så kan dette ha en negativ effekt på konkurransen på lengre sikt (gjennom kutt i rutetilbudet), som er en ulempe for alle.

Konkurranseregulering skal ikke brukes til å hindre oss i å velge. Selv om det kan bli en rute mindre til Alta (noe jeg uansett ikke tror det blir. Han må holde presset på SK og ikke tillate at de tjener masse penger på enkelte ruter).

Det er ingenting i forbudet som hindrer deg i å velge mellom selskaper i dag. Hvis innføringen av bonus påvirker rutetilbudet negativt så kan det derimot ha denne effekten. DY tjener ikke så mye penger at man ikke kan se for seg at noen flere ruter blir tapsprosjekter ved en eventuell innføring av bonus.

Dette gjør alle, og sikkert BU's arbeidsgiver også.

Det betyr likevel ikke at BU662 sine argumenter ikke er gyldige. At man styrer mulighetene for uttak er klart, men hvis man ikke legger ut noen bonusseter på attraktive tider så vil verdien av poengene bli mindre og lojalitetseffekten deretter. Så da spørs det hva som er poenget med bonusprogrammet.

Det er hvis du bare ser på poeng opptjent på flyreiser. Idag så får man jo poeng på alt mulig rart, og således er ikke argumentet ditt relevant lenger. Dama har f.eks ikke fløyet på en betalt flybillet siden før jul, men har for det dratt inn nok poeng gjennom shopping og lignende til en billett til London.

Så det er rett og slett tull og tøys at man må være statuskunde/frequent flyer for å nyte godt av bonuspoeng

Verdien av bonus opptjent på flyreiser er det som gir status. Det er dette jeg mener gir mest verdi for kundene, eller det er iallefall det statuskunder sier (poengene er i seg selv ikke så viktig, men status er det). Det er dette jeg tenker på når jeg snakker om verdien av bonuspoeng.

Hva angår at man får bonus på alt mulig annet så er det selvsagt riktig. Jeg er imidlertid litt usikker på hvor mange som rent faktisk bruker denne mulighetene, utover de som er godt orienterte om ordningene som finnes (og blant de som reiser bare litt så tror jeg kunnskapen om dette er betydelig lavere enn her på forumet). Jeg tror derfor svært få ser dette i sammenheng.

Så det er rett og slett tull og tøys at man må være statuskunde/frequent flyer for å nyte godt av bonuspoeng

Enig. Selv kan jeg ikke mindes hvornår jeg sidst har fløjet på en billet, der optjener bonus, men jeg har da alligevel 50.000+ point stående på min EB-konto - nogenlunde det samme gælder min kone.

Bonus-produktet idag er et helt andet produkt end tidligere.

At skylde SAS for at ville "oprette et nyt produkt" for at kunne konkurere er langt ude. Bonus har i 20 år været en del af SAS' (og langt de fleste andre flyselskabers) produkt, men i Norge har man så valgt at myndighederne skal bestemme hvilket produkt SAS må tilbyde. Flyselskaber og kunder verden over må jo ryste på hovedet over de norske myndigheders holdning. :headbang

På tide, at dette tåbelige forbud bliver afskaffet, så SAS igen selv kan bestemme hvilket produkt de vil tilbyde deres kunder. Hvis konkurrenterne føler det er svært at konkurrere med, så står det jo heldigvis dem frit at sammensætte et tilsvarende produkt.

Tror dere virkelig at bonusreiser er gratis? He, he, he. Tror dere at alle flyselskapene er så snille at de gir bort gratisreiser? Tror dere på julenissen også?

Oppgir f.eks SK bonusuttak til skatteetaten? Eller hvordan disse bonuspoengene er opptjent?

Vidar

Utrolig lavmålt uttalelse av Kjos dette! Er bare å starte å kutte ruter.. Det finnes heldigvis andre alternativer. Jo flere som velger SK og WF, jo mer grunnlag er det for økt antall flygninger på deres eksisterende rutenett :)

Litt morsomt å lese at Kjos nevner undragelse av skatt i denne sammenhengen, når han strengt tatt ønsker det samme gjennom å bruke kontraktapiloter

Om ikke bonusforbudet hindrer fri konkurranse, så vet ikke jeg. Synes det burde få være opp til flyselskaper å bestemme om de vil gi bonus poeng eller ikke.
Om prisen går opp på selskap som har bonus poeng og de som ikke har, kjører lavere priser, så er det opp til forbrukere å bestemme hva de vil ha. Lav pris, eller bonus poeng.
Markedsføringen vil uansett bli sett på, og kan ikke tro at det blir noe større problem enn det dagligvarebutikker kjører av bonus /tilbud etc.

Varför är Kjos så rädd för bonusprogram i Norge? I Sverige, Danmark och Finland är bonusprogram tillåtet fullt för flygbolagen. I dessa länder flyger DY också inrikes och konkurrerar mot främst SAS & Finnair. I Sverige var det tidigare så att SAS fick inte ge bonuspoäng på inrikeslinjer där det finns konkurrens ex ARN-LLA som både SK och DY flyger. Detta var för att göra det enklare för nya aktörer att etablera sig. Nu är DY & Malmö Aviation sedan många år etablerad på den svenska inrikesmarknaden och därför är bonus intjäning sedan flera år åter tillåtet på samtliga inrikeslinjer i Sverige. Här i Sverige har Kjos inte gafflat om nya förbud på Eurobonus.

Det finns en del grejer i Norge som verkar konstigt för utlänningar. Flygbonus är en sådan. En annan är ännu mer absurd. De flesta norska affärer accepterar inte utländska betal och kreditkort. Det är svårt för mig som svensk att använda mitt svenska NORDEA VISA kort i Norge...helt bizzart år 2012.
Ytterliggare en sjuk grej är att norrmänn tydligen inte kan betala med sina norska betal/kreditkort i Sverige i butiker och affärer som också har svenska spels speltillstånd. Tydligen verkar norska staten vara rädd för att Norrmänn ska bli spelberoende i Sverige.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd

Last edited:

Varför är Kjos så rädd för bonusprogram i Norge? I Sverige, Danmark och Finland är bonusprogram tillåtet fullt för flygbolagen. I dessa länder flyger DY också inrikes och konkurrerar mot främst SAS & Finnair. I Sverige var det tidigare så att SAS fick inte ge bonuspoäng på inrikeslinjer där det finns konkurrens ex ARN-LLA som både SK och DY flyger. Detta var för att göra det enklare för nya aktörer att etablera sig. Nu är DY & Malmö Aviation sedan många år etablerad på den svenska inrikesmarknaden och därför är bonus intjäning sedan flera år åter tillåtet på samtliga inrikeslinjer i Sverige. Här i Sverige har Kjos inte gafflat om nya förbud på Eurobonus.
Som du selv sier, så hadde Sverige lignende forbud lenge før Norge, så du kanskje skal være litt forsiktig med å kalle Norge for merkelig?

Det finns en del grejer i Norge som verkar konstigt för utlänningar. Flygbonus är en sådan. En annan är ännu mer absurd. De flesta norska affärer accepterar inte utländska betal och kreditkort. Det är svårt för mig som svensk att använda mitt svenska NORDEA VISA kort i Norge...helt bizzart år 2012.
Ytterliggare en sjuk grej är att norrmänn tydligen inte kan betala med sina norska betal/kreditkort i Sverige i butiker och affärer som också har svenska spels speltillstånd. Tydligen verkar norska staten vara rädd för att Norrmänn ska bli spelberoende i Sverige.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd
Fullstendig irrelevant. Det er minst like mye som er "konstigt för utlänningar" i Sverige.

Oppgir f.eks SK bonusuttak til skatteetaten? Eller hvordan disse bonuspoengene er opptjent?

Ved en gjeninnføring av bonus innenlands kan jo myndighetene finne på å innføre krav om innrapportering av bonusuttak til skattemyndighetene...

Har Eurobonus lov til å gi status basert på innenlandsk omsetning? De gir vel gullkort hvis man kjøper årskort? Hvorfor har de ikke åpnet opp for at man kan tjene status på omsetning??

Det er da under lavmålet at kritisere bonus rejser og i samme åndedrag nævne skatteundragelse....Det er da lige præcis det Kjos gerne vil have for sine piloter...-
Denne sag har han ikke undersøgt til bunds....istedet kunne han jo så overveje at
lave et tilsvarende produkt for sine kunder...
Nej Kjos,,,forfra
Hilsen Ole

Ved en gjeninnføring av bonus innenlands kan jo myndighetene finne på å innføre krav om innrapportering av bonusuttak til skattemyndighetene...

Myndighetene har tidligere forsøkt å få ut disse opplysningene. Det får de ikke fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er ikke i Norge, og er derfor ikke omfattet av norsk lov.

Skattemyndighetene blir derfor helt avhegig av at den enkelte skatteyter selv oppgir reiser som er opptjent med poeng som er betalt av arbeidsgiver, eller andre.

Men du har helt rett i at de kan finne på å innføre krav om innrapporeting av bonusuttak, og kommer sikkert til å gjøre det også. Men hvem skal rapportere det. Flyselskapene, arbeidsgiver eller arbeidstaker.
Flyselskapene sitter selvfølgelig på detaljkunnskap om poengene. Arbeidsgiver har ingen kunnskap om poeng dersom de tillater arbeidstaker å opptjene poeng på arbeidsreiser. Arbeidsgiver har andre program som er rettet mot bedrifter. Arbeidstakeren/poengeier må altså lage seg et eget system for å holde poenger fra arbeidsgiver og privatreiser adskilt for å kunne oppgi disse til skattemyndighetene.

Nå er jo heller ikke opptjening av bonuspoeng forbudt for nordmenn på reiser til utlandet. De poengene som er opptjent gjennom arbeidsreiser har du vel allerede plikt til å oppgi. Du kan jo stille spørsmålet om det er noen som allerede oppgir slike reiser på egenhånd til skattemyndighetene? Jeg tipper det blir svært få som sier "ja, det har jeg alltid gjort".

Vidar

Myndighetene har tidligere forsøkt å få ut disse opplysningene. Det får de ikke fordi serveren hvor disse opplysningene ligger er ikke i Norge, og er derfor ikke omfattet av norsk lov.

Skattemyndighetene blir derfor helt avhegig av at den enkelte skatteyter selv oppgir reiser som er opptjent med poeng som er betalt av arbeidsgiver, eller andre.

Men du har helt rett i at de kan finne på å innføre krav om innrapporeting av bonusuttak, og kommer sikkert til å gjøre det også. Men hvem skal rapportere det. Flyselskapene, arbeidsgiver eller arbeidstaker.
Flyselskapene sitter selvfølgelig på detaljkunnskap om poengene. Arbeidsgiver har ingen kunnskap om poeng dersom de tillater arbeidstaker å opptjene poeng på arbeidsreiser. Arbeidsgiver har andre program som er rettet mot bedrifter. Arbeidstakeren/poengeier må altså lage seg et eget system for å holde poenger fra arbeidsgiver og privatreiser adskilt for å kunne oppgi disse til skattemyndighetene.

Nå er jo heller ikke opptjening av bonuspoeng forbudt for nordmenn på reiser til utlandet. De poengene som er opptjent gjennom arbeidsreiser har du vel allerede plikt til å oppgi. Du kan jo stille spørsmålet om det er noen som allerede oppgir slike reiser på egenhånd til skattemyndighetene? Jeg tipper det blir svært få som sier "ja, det har jeg alltid gjort".

Vidar

Det at serveren ligger i utlandet er det minste problemet. Man flytter bare byrden over til arbeidsgiver og gir de ansvar for å rapportere. Men som du skriver det fører bare til et byråkrati uten sidestykke. Og da vil de fleste bedrifter heller velge å nekte de ansatte å opptjene poeng på arbeidsreiser.

Är det inte en risk även i Norge att den personliga integriteten för den enskillde kränks om en statlig myndighet vill kontrollera hur människor tar ut sina bonusresor?
Förslag som dessa hade garanterat fort hamnat i soptunnan i Sverige pga integritetskränkningen de innebär.

Last edited:
Back