Re: Norwegian truer med å kutte ruter
Helt enig i argumentene dine, men synes ikke de er særlig gode argumenter for å nekte bonuspoeng. Konkurranseregulering er en ting, men her brukes den jo faktisk for å påvirke markedet i retning av en forretningsmodell på bekostning av en annen.
Det mener jeg er feil.
Det er rett at noen vil velge å betale mer for et sett av tjenester (inkl bonus, som også er en ok måte å skille ut de flittigste brukerne). Det vil nok, som du påpeker tvinge frem en større prisforskjell. SK må opp og DY ned. Noen vil derfor flytte den andre veien fra SK til DY for å spare penger.
Selskaper vil lage reisepolicy som ivaretar hva de mener er hensiktsmessig og staten vil gjøre det samme. Jeg og du får anledning til å velge hva slags tjenester vi vil kjøpe.
Konkurranseregulering skal ikke brukes til å hindre oss i å velge. Selv om det kan bli en rute mindre til Alta (noe jeg uansett ikke tror det blir. Han må holde presset på SK og ikke tillate at de tjener masse penger på enkelte ruter).
Først, fri konkurranse er ikke alltid ønskelig. Det er derfor vi har Konkurransetilsyn og konkurranselove.
Så er det nok vanskelig å se for seg hvordan DY skal kunne tjene på dette. Prisforskjellene som er i dag er nok satt slik fordi man tror at det er den beste løsningen totalt sett. Prisforskjellene blir kun større dersom et selskap øker sine priser, og den økningen kommer hvis selskapet tror at økt lojalitet bidrar til økt betalingsvilje. Dette styrker ikke DY, fordi kundene vil velge SAS selv om prisforskjellene øker. For å kapre tilbake noen kunder så må kanskje DY heller redusere sine priser (dvs prise inn "verdien" av den økte lojaliteten i sine egne priser). Det er ikke en fordel for DY.
LCC modellen er levedyktig med bonus. Det har man sett i mange ande markeder. De situasjnen modellen kanskje ikke er levedyktig er kanskje der hvor det er begrenset konkurranse.
Helt enig i argumentene dine, men synes ikke de er særlig gode argumenter for å nekte bonuspoeng. Konkurranseregulering er en ting, men her brukes den jo faktisk for å påvirke markedet i retning av en forretningsmodell på bekostning av en annen.
Det mener jeg er feil.
Det er rett at noen vil velge å betale mer for et sett av tjenester (inkl bonus, som også er en ok måte å skille ut de flittigste brukerne). Det vil nok, som du påpeker tvinge frem en større prisforskjell. SK må opp og DY ned. Noen vil derfor flytte den andre veien fra SK til DY for å spare penger.
Selskaper vil lage reisepolicy som ivaretar hva de mener er hensiktsmessig og staten vil gjøre det samme. Jeg og du får anledning til å velge hva slags tjenester vi vil kjøpe.
Konkurranseregulering skal ikke brukes til å hindre oss i å velge. Selv om det kan bli en rute mindre til Alta (noe jeg uansett ikke tror det blir. Han må holde presset på SK og ikke tillate at de tjener masse penger på enkelte ruter).