Bonuspoeng innenlands

Fristet til å si at de reisende LO-pampene tjener på det, mens medlemmene betaler. ;) Men nå er vel LO og andre yrkesorganisasjoner (dessverre) også tungt inne på "bonusmarkedet" når de forsøker å selge sine medlemskap, så de kan vel ikke si noe annet, for å unngå å få søkelyset på deres egne medlemsfordler. For øvrig en av de prinsipielle og personglige grunnene til at at jeg helst unngår å være medlem av en fagforening.....

Er vel mer at LO har noen "overbetalte" medlemmer i flybransjen som ønsker å fortsatt ha fast ansettelse og en pensjonsavtale.
 
Men nå er vel LO og andre yrkesorganisasjoner (dessverre) også tungt inne på "bonusmarkedet" når de forsøker å selge sine medlemskap, så de kan vel ikke si noe annet, for å unngå å få søkelyset på deres egne medlemsfordler.

Nå er det ganske stor forskjell på et produkt som bundler medlemskap og forsikringer fra bonuspoeng. Kan ikke se at dette er relevant på noen måte i denne sammenheng, og har ikke sett at noen har hatt et kritisk søkelys på denne praksisen. Hvis dette er et problem er det uansett bare å melde seg inn i et forbund som ikke bundler på denne måten.
 
Snu litt på problemstillingen;

Hvorfor tror dere det selskapet med høyest (snitt) priser og høyest kostnader og høyest underskudd ønsker å innføre bonus?

Svaret er opplagt;
- De klarer ikke konkurrere godt nok på hverken pris eller produkt idag.
- Man vil derfor "konstruere" ett nytt produkt kalt "bonus" som tåkelegger punktet over.

Man gjør dette ved å tilføre reisen en ekstra verdi;
1. Denne verdien er vanskelig å måle verdien av eksakt for kunden da alle bonussystemer er ulike.
2. Utbetales i framtiden, noe som skaper en kunstig lojalitet da nesten uansett hva kunden
blir tilbudt i mellomtiden ikke vil bytte selskap for å få "premien" sin.

Altså vil innføring av bonussystem føre til mindre konkurranse, og dette vil merkes best på tynne ruter
der det dominerende selskap vil vinne i lengden uten nødvendigvis å ha lavest priser eller best tilbud.
Altså risikerer man nedleggelse av ruter og hindrer oppstart av nye selskaper.
Redusert konkurranse vil ALLTID også føre til relativt sett økte priser.

At mange ønsker å "redde" SAS her kan jo være ett gyldig argument for bedret konkurranse - men da får man si det da.
De fleste her inne reiser jo også betydlig mer enn gjennomsnittet så at mange ønsker en bonus og bli "gullkunder" er jo
forståelig men er bare en egoistisk motivasjon og ikke ett argument da man må se totalbildet her.
 
Last edited:
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Jeg har ikke veldig sansen for den typen propaganda.
Dessuten var vel forslaget å innføre poeng på ruter som ikke DY nevner står i fare for nedleggelse.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Jeg har ikke veldig sansen for den typen propaganda.
Dessuten var vel forslaget å innføre poeng på ruter som ikke DY nevner står i fare for nedleggelse.

Enig at det er propoganda fra Kjos.

Men Departementet skal vel vurdere bonusforbudet på hele norsk innenriks? Det er vel en innstilling fra Konkurannsetilsynet som foreslår oppheving av bonusforbudet på de 3 største rutene i landet. Men det er jo flere instanser som også har uttalt seg. Så forhåpentligvis så letter de på bonusforbudet i hele landet.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Jeg har ikke veldig sansen for den typen propaganda.
Dessuten var vel forslaget å innføre poeng på ruter som ikke DY nevner står i fare for nedleggelse.

Dette må jo selvsagt oppfattes som et partsinnlegg fra Norwegian, og som HenrikP skriver så er det ikke bare de tre rutene som KT foreslo at det åpnes opp for bonus på som vurderes. At DY skriver at det er en fare for at man må legge ned ruter/avganger på tynne ruter er helt naturlig, og er til og med en reell mulighet hvis bonus vrir passasjervolumene tilstrekkelig i DYs disfavør.

Dette er jo like lite eller like mye propaganda som når SAS går ut og forteller om hvor flott det vil være med bonus innenlands. Ingen av delene bør vel oppfattes som den hele og fulle sannheten, men som partsinnlegg i forhold til høringsprosessen som har vært.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Jeg ville ikke per se si at dette er propaganda. Det er selvsagt en intervju som skal stötte hans posisjon.

Men, dersom man kikker nöktern pa saken, sa er noen ting sole-klart:

* Bonus kommer ikke for fritt, en bonus-reise koster penger
* Dersom det skal deles ut bonus-reiser, sa vil man vaere i nöd a öke billett-priser for a kunne kompensere for den inntekt-bortfall (displacement-costs) som kommer som en fölge av gjeninföring av bonus

Etter at jeg selv kunne/matte regne ut dette for en annen selskap, sa kan jeg forsikre alle her inne, at de kostnader som kommer pa NAX og SAS er betydelige 3-sifred million belöp. Eller omvendt, SAS har spart flere milliarder bare pga av bonus-forbud som medförte at de ikke matte dele ut flere reiser gratis. Jeg for min del er derfor mildt sagt irritert at en SK presser na sa heftig pa gjeninföring. Dersom man betrakter SK sitt finansielle situasjon, sa er det egentlig ikke önskelig. Fra Marketing sikt er ville det har vaert en fin ting, men fra Revenue sikt sa er dette mild sagt en katastrofe, fordi alle som vil fly innen Norge na, betaler for sitt billett.

For K-Tilsynet er likevel en annen vurdering litt mer interessant. Funker konkurransen i marked, vil dette öke konkurranse, hvilked innslag har dette pa konkurransen og - dersom man önsker a heve konkurranse-grad - finns det seg andre rammebetingelser som bör forandres.

Dersom en aktör truer med a legge ned halvdelen av alle innenriks-ruter, sa ville jeg i vaert fall kalle dette en markant konsekvens...
 
Snu litt på problemstillingen;

Hvorfor tror dere det selskapet med høyest (snitt) priser og høyest kostnader og høyest underskudd ønsker å innføre bonus?

Svaret er opplagt;
- De klarer ikke konkurrere godt nok på hverken pris eller produkt idag.
- Man vil derfor "konstruere" ett nytt produkt kalt "bonus" som tåkelegger punktet over.

Jeg er helt enig i det du skriver, og SAS har jo også selv uttalt at de ønsker å fokusere på andre ting enn pris i konkurransen. Årsaken til det er naturligvis at de ikke har en kostnadsbase som gjør dem i stand til å konkurrere på pris i det lange løp. Når fokuset går bort fra priskonkuranse så er en naturlig konsekvens at prisene går opp. Noen svarer så "hva så", men ser da bort fra hva som er hensikten med økt konkurranse (lavere priser og bedre produkter). Noen nyter godt av "verdien" av bonus, men primært de som blir statuskunder, mens de fleste vil få et og annet poeng som de kanskje kan sette sammen til en bonusreise hvis de samler det meste av reiser i et selskap.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Dersom Kjos virkelig mente at de ville tape kampen mot SAS om det blir bonuspoeng vil han jo si at LCC modellen ikke er levedyktig uten regulering.

Alt maset om at prisene vil gå opp vil jo kun gjelde for SAS. Prisforskjellen mellom SAS og DY vil jo bli større, og om LCC modellen er god vil tvert om DY tjene på gjeninnføring. Sånn satt helt på spissen.

Men DY har fått vokse opp i et paradis der hovedkonkurrentens forretningsmodell er regulert delvis bort. Nå vurderer man å åpne for fri konkurranse igjen og det vil selvfølgelig Kjos'ern kjempe med nebb og klør for å unngå. Fair nok det.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

BU662, nå har man alltid kunne ta ut bonusreiser på SAS sine innenriks flighter i Norge. Så således er det ikke alle som betaler (direkte) for sin billett i dag. Så ser ikke helt det argumentet. Dessuten vil man gjennom godt revenue management uansett blokkere for bonusuttak på populære avganger
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Truleg litt OT, men eit interessant poeng Kjos tek opp er jo skattefordel av bonuspoeng. Er det nokon form for skatt på bonuspoeng? For nokon som reiser ofte i jobb, vil ein jo truleg få dekka alle private feriereiser i eit år gjennom bonuspoeng, så dette er vel prinsipielt sett ein skattefordel?
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Truleg litt OT, men eit interessant poeng Kjos tek opp er jo skattefordel av bonuspoeng. Er det nokon form for skatt på bonuspoeng? For nokon som reiser ofte i jobb, vil ein jo truleg få dekka alle private feriereiser i eit år gjennom bonuspoeng, så dette er vel prinsipielt sett ein skattefordel?

I forhold til loven skal man da skatte av dette.

Praksis er muligens noe annerledes.....
 
Noen nyter godt av "verdien" av bonus, men primært de som blir statuskunder, mens de fleste vil få et og annet poeng som de kanskje kan sette sammen til en bonusreise hvis de samler det meste av reiser i et selskap.

Det er hvis du bare ser på poeng opptjent på flyreiser. Idag så får man jo poeng på alt mulig rart, og således er ikke argumentet ditt relevant lenger. Dama har f.eks ikke fløyet på en betalt flybillet siden før jul, men har for det dratt inn nok poeng gjennom shopping og lignende til en billett til London.

Så det er rett og slett tull og tøys at man må være statuskunde/frequent flyer for å nyte godt av bonuspoeng
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

BU662, nå har man alltid kunne ta ut bonusreiser på SAS sine innenriks flighter i Norge. Så således er det ikke alle som betaler (direkte) for sin billett i dag. Så ser ikke helt det argumentet. Dessuten vil man gjennom godt revenue management uansett blokkere for bonusuttak på populære avganger


Pröv a blokkere seter pa de populaere avganger! Dine gold og pandion kunder vil kalle deg "Cheaters & Baiters". Det er den ene siden. Du lover noe som du ma holde en dag. Og dersom du blokkerer alle populaere avganger, sa vil folk ikke benytte seg av bonus, fordi de ikke önsker a reise pa de upopulaere avganger. Det er absolutt viktig a forsta at Bonus er egentlig ikke noe annen enn en annen betalingsform.

Du kan rett og slett ikke si til en kunde "Reis pa Lördag, fordi fredag-flygninger er populaer." Eller "Reis etter paske, fordi flygninger rundt paske er populaert". Du ma apne disse flygninger til en visst grad, og du vil tape inntekter pa disse flygninger. Gjör du det ikke, skaper du en enormt badwill iblant dine status-kunder. Og dersom du kikkert med nöye, sa vil du finne ut at de vil ha sine bonus-turer pa flygninger hvor du har XXX antall seter og kunne lett har solgt dobbelt sa mye... Ingen kommer a bruke bonus pa en 22.00 avgang OSL-SVG hvor du uansett selger alt til blodspris og har ingen etterspörelse.

Men na tenker vi videre. För man kan ta ut en bonus-reise ma man ha bonus-poenger. Her ligger nemelig pepper for SAS. Alle disse bonus-poenger koster penger, dersom man deler disse ut. De er en fremtidlig forpliktelse overfor kunden, blir regnskapsfört. Og dersom du deler ut innenlands i Norge, sa blir det fort massevis av poenger, som i konsekvens betyr massevis av penger som ma avsettes i balansen. Ingen smapenger er dette...

Disse avsetninger er de direkte kostnader som Bonus medförer, og som vil i siste konsekvens fordyre flyreiser. Fordi dersom du deler ut poenger for 100 NOK eller mere pa en flyging, sa ma du hente disse NOK'kis ett sted fra.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Dersom Kjos virkelig mente at de ville tape kampen mot SAS om det blir bonuspoeng vil han jo si at LCC modellen ikke er levedyktig uten regulering.

Alt maset om at prisene vil gå opp vil jo kun gjelde for SAS. Prisforskjellen mellom SAS og DY vil jo bli større, og om LCC modellen er god vil tvert om DY tjene på gjeninnføring. Sånn satt helt på spissen.

Men DY har fått vokse opp i et paradis der hovedkonkurrentens forretningsmodell er regulert delvis bort. Nå vurderer man å åpne for fri konkurranse igjen og det vil selvfølgelig Kjos'ern kjempe med nebb og klør for å unngå. Fair nok det.

Først, fri konkurranse er ikke alltid ønskelig. Det er derfor vi har Konkurransetilsyn og konkurranselove.

Så er det nok vanskelig å se for seg hvordan DY skal kunne tjene på dette. Prisforskjellene som er i dag er nok satt slik fordi man tror at det er den beste løsningen totalt sett. Prisforskjellene blir kun større dersom et selskap øker sine priser, og den økningen kommer hvis selskapet tror at økt lojalitet bidrar til økt betalingsvilje. Dette styrker ikke DY, fordi kundene vil velge SAS selv om prisforskjellene øker. For å kapre tilbake noen kunder så må kanskje DY heller redusere sine priser (dvs prise inn "verdien" av den økte lojaliteten i sine egne priser). Det er ikke en fordel for DY.

LCC modellen er levedyktig med bonus. Det har man sett i mange ande markeder. De situasjonene modellen kanskje ikke er levedyktig er der hvor det er begrenset konkurranse.
 
Last edited:
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Truleg litt OT, men eit interessant poeng Kjos tek opp er jo skattefordel av bonuspoeng. Er det nokon form for skatt på bonuspoeng? For nokon som reiser ofte i jobb, vil ein jo truleg få dekka alle private feriereiser i eit år gjennom bonuspoeng, så dette er vel prinsipielt sett ein skattefordel?

Du melder dette inn på selvangivelsen, på samme måte som jeg må rapportere inn eventuelle private reiser på TPI. Og akkurat det samme som man må gjøre med eventuelle Cashpoints som er opparbeidet på jobbreiser, så det blir litt stein i glasshus her...
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Pröv a blokkere seter pa de populaere avganger! Dine gold og pandion kunder vil kalle deg "Cheaters & Baiters". Det er den ene siden. Du lover noe som du ma holde en dag. Og dersom du blokkerer alle populaere avganger, sa vil folk ikke benytte seg av bonus, fordi de ikke önsker a reise pa de upopulaere avganger. Det er absolutt viktig a forsta at Bonus er egentlig ikke noe annen enn en annen betalingsform.

Prøv å finne en bonusreise CPH-BKK i høysesong, og gjenta den påstanden. Jeg søkte gjennom flere måneder uten å finne en eneste akseptabel reise i C eller Y, og kun ukurante datoer i M.

Dette gjør SK allerede i dag.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Truleg litt OT, men eit interessant poeng Kjos tek opp er jo skattefordel av bonuspoeng. Er det nokon form for skatt på bonuspoeng? For nokon som reiser ofte i jobb, vil ein jo truleg få dekka alle private feriereiser i eit år gjennom bonuspoeng, så dette er vel prinsipielt sett ein skattefordel?

Skatteetaten:
2.2 Bonusytelser fra andre enn arbeidsgiver

Oppnår skattyter bonusytelser fra andre enn arbeidsgiver, f.eks. flyselskap, hotell mv. som følge av reise, overnatting mv. hvor arbeidsgiver eller hans oppdragsgiver har dekket kostnadene, skattlegges verdien av bonusytelsen som lønn dersom ytelsen benyttes privat. Bonusytelsen kan for eksempel gjelde fritt weekendopphold på hotell eller gratis flyreise.
 
Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Prøv å finne en bonusreise CPH-BKK i høysesong, og gjenta den påstanden. Jeg søkte gjennom flere måneder uten å finne en eneste akseptabel reise i C eller Y, og kun ukurante datoer i M.

Dette gjør SK allerede i dag.


Tja, og hva er resultat av dette:

* Unhappy customers
* Ökende Badwill
* Verst av alt: Poenger blir ikke "brennt opp", men avsetninger öker og ligger i balansen.

Dette er den desidert dummeste form a drive en Bonus-Programm, fordi dette er en Frustrasjons-Programm!
 
Back
Top