Bonuspoeng innenlands

Nei, men det er behandlet av riktig "departement" hvor TINEs handlinger er blitt fordømt og Tine er bedt om å ordne opp, og det er påpekt at dette ikke er i henhold til TINEs rolle som markedsregulator. Hva kan man ellers gjøre per idag? Det er vel heller ikke opplagt at denne saken ikke kommer på KTs bord på et eller annet tidspunkt.

Så lenge landbruket er i den særstillingen det er i store deler av Europa så er ikke dette noe godt argument mot inngrep i andre bransjer.

Igjen jeg argumenterer ikke for at ikke skal gripe inn i andre bransjer - men at vi ikke har et fungerende markedsbasert konkuranse når andre store aktører (jeg ser på konkuransen om våre penger - så når Tine bruker sin makt på å mangedoble prisen på min Gruyere - blir det mindre igjen for meg å handle flybilletter hos Norwegian) og ikke engang snakk om bokbransjen som også er en hellig ku i Norge - slik de bruker sin maktposisjon på å forhindre nye forfattere, ny teknologi og ikke minst i noen år prise bøker helt ut av perspektiv! Det spiser av de pengene Kjos vil fra oss.....og er dermed endel av markedet.....;)

Men unge mann: Hva er da poenget med å trekke frem Tine og bokbransjen når vi diskuterer inngrep i forhold til bonus innen luftfarten? Det forstår jeg ikke. Det er ingen, og heller ikke KT, som tror at alle andre bransjer er bransjer med perfekt konkurranse. Man griper inn i mange ulike bransjer, herunder luftfarten, mens andre styres dels av andre, overordnede politiske prioriteringer som KT sliter med å trenge gjennom.

Det er opplagt slik at det som skjer i et marked påvirker hva man sitter igjen med til å bruke i et annet marked, men inngrep i et marked har ingenting å si i forhold til hvor godt eller dårlig konkurransen i det andre markedet fungerer.

Forøvrig er det vel også slik at det er Stortinget som fastsetter tollsatser for import av både ost og annet, og ikke Tine.

Last edited:
<mod>
Bøker og melk kan tas andre steder (eks. NFZ), la oss komme oss tilbake til fly før dere sporer helt av!
</mod>

Noen som kan si noe om hvordan prosessen går videre? Når kan vi eventuelt vente oss en avklaring på om bonusopptjening på innenlands blir godkjent? Er det samferdselsdepartementet som skal godkjenne dette til slutt?

Noen som kan si noe om hvordan prosessen går videre? Når kan vi eventuelt vente oss en avklaring på om bonusopptjening på innenlands blir godkjent? Er det samferdselsdepartementet som skal godkjenne dette til slutt?

Det var snakk om til/etter sommeren, om jeg husker rett. Det er Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet som skal avgjøre saken.

Likte spesielt godt denne :
– Som å sponse forretningsreisende
Forbrukerrådet mener bonusordninger tillatt på innenlandsflygninger vil føre til at vanlige folk sponser de som reiser ofte.

Så jeg betaler 1800,- til Stavanger, og skal takke de som betalte 599,- ?

Likte spesielt godt denne :

Så jeg betaler 1800,- til Stavanger, og skal takke de som betalte 599,- ?
Bare for å se saken fra en annen side: De FLESTE forretningsreisende betaler heller ikke en sh*t for sine billetter. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.

Ganske motstridende mot en del av påstandene som har blitt fremlagt på dette forumet.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2397797.ece

En av Norges fremste konkurranseøkonomer, professor Nils-Henrik von der Fehr ved Universitetet i Oslo, har gjennomgått materialet som Konkurransetilsynet legger til grunn:

- Det er ikke påvist noen årsakssammenheng mellom forbudet mot bonusprogrammer og etableringen av konkurranse på norske innenriksruter, sier von der Fehr i en kommentar.

I von der Fehrs rapport heter det videre: "Konkurransetilsynet har fått utført en rekke empiriske undersøkelser for å avdekke bonusprogrammenes innvirkning på de reisende, flyselskapene og konkurransen dem imellom. Til tross for at undersøkelsene er både omfattende og grundige, er de stort sett resultatløse".

Og: "Når Konkurransetilsynet velger å holde fast ved nødvendigheten av et forbud mot bonusprogrammer i norsk innenriks luftfart, er det derfor på tross av, og ikke på grunn av, de undersøkelsene tilsynet har fått utført".

SAS har sendt ut følgende propaganda til mediene i dag. Skal bli spennende å lese de ulike høringsuttalelsene - de legges fortløpende ut på Samferdselsdepartementets nettsider. Selv om jeg er tilhenger av bonuspoeng på innenriks, tror jeg effekten av det vil være mye mindre sammenliknet med tidligere.

Hele Norge må få de samme fordeler

SAS gir i morgen sitt høringssvar til Fornyings- og administrasjonsdepartementet i spørsmålet om det igjen skal bli mulig å nyte godt av et fordelsprogram når man flyr innenriks i Norge.

Forbudet mot fordelsprogram i Norge er unikt. Ikke i noe annet land finnes et slikt forbud. Siden forbudet ble innført, så har også konkurransesituasjonen i norsk luftfart endret seg betydelig. Konkurransetilsynet har anbefalt at man tillater fordelsprogram på flyruter mellom Oslo Gardermoen og til/fra byene Trondheim, Bergen og Stavanger. Forslaget ligger nå hos departementet til vurdering. SAS mener forbudet må avskaffes i sin helhet, og finner anbefalingen om kun tre flystrekninger som lite gjennomtenkt. Det fører til diskriminering av de som bor i store deler av Norge, fremfor alt i nord, der man er svært avhengig av fly som en sentral del av infrastrukturen.

- Vi tror at konkurransen om kundene kommer til å øke om forbudet oppheves, sier Eivind Roald, konserndirektør for salg- og marked i SAS. - Det vil da gi oss anledning til å konkurrere mer på kvalitet, service og reiseprodukter i Norge, som flyreisende ellers i verden også kan nyte godt av.

Når det gjelder Konkurransetilsynets anbefaling om fortsatt forbud på de øvrige flystrekningene i Norge, så begrunnes dette med at et fordelsprogram er til hinder for konkurransen. Dette til tross for at verken Konkurransetilsynet eller andre har kunnet dokumentere en slik effekt.

En av Norges fremste konkurranseøkonomer, professor Nils-Henrik von der Fehr ved Universitetet i Oslo, har gjennomgått materialet som Konkurransetilsynet legger til grunn:

- Det er ikke påvist noen årsakssammenheng mellom forbudet mot bonusprogrammer og etableringen av konkurranse på norske innenriksruter, sier von der Fehr, som hevder at Konkurransetilsynets utsagn om at "det er vanskelig å trekke klare konklusjoner" dermed blir helt misvisende.

I von der Fehrs rapport heter det videre: "Konkurransetilsynet har fått utført en rekke empiriske undersøkelser for å avdekke bonusprogrammenes innvirkning på de reisende, flyselskapene og konkurransen dem imellom. Til tross for at undersøkelsene er både omfattende og grundige, er de stort sett resultatløse". Og, "Når Konkurransetilsynet velger å holde fast ved nødvendigheten av et forbud mot bonusprogrammer i norsk innenriks luftfart, er det derfor på tross av, og ikke på grunn av, de undersøkelsene tilsynet har fått utført".

Konkurransetilsynet har heller ikke funnet overbevisende belegg for at en opphevelse av forbudet vil føre til dyrere flybilletter. Det kan derfor synes som at man vil forsvare innføringen av det norske bonusforbudet gjennom bevisst å utelate det faktum at den samme prisutviklingen på flybilletter som man har sett i Norge, har skjedd overalt hvor EuroBonus, og alle andre fordelsprogram, får være en del av de normale konkurransevirkemidlene selskapene i mellom.

- Det er billige billetter å få tak i overalt også hvor det er fordelsprogram, sier Eivind Roald. - Hver mann og kvinne får dette bevist når de surfer rundt på nettet etter billige billetter, sier salgs- og markedsdirektøren, som mener det særnorske bonusforbudet ikke hører hjemme i en fri konkurranse i 2012.

EU-regler som Norge er forpliktet til å følge gjennom EØS er tydelig på at det ikke er lov til å ha et forbud mot fordelsprogram i norsk innenriks luftfart.

Basert på den økonomiske forskning som foreligger, og de juridiske utfordringer bonusforbudet innebærer, bør departementet nå oppheve forbudet i sin helhet og gi resten av Norge tilgang til de samme service- og produktfordelene som Konkurransetilsynet ønsker å nekte et flertall av norske flypassasjerer tilgang til.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Knut Morten Johansen, informasjonssjef for SAS i Norge

Tlf +47 957 19 211 eller e-mail: knut-morten.johansen@sas.no

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige flyreiser (http://www.sas.no/) til destinasjoner i Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance og kan sammen med 26 partnere tilby over 1000 reisemål (http://www.sas.no/reise/) i over 175 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no.

Ganske motstridende mot en del av påstandene som har blitt fremlagt på dette forumet.

Nja, jeg har vel flere ganger fremhevet at spørsmålet om effekten av bonusprogrammet er et empirisk spørsmål, for det vil i siste instans være et spørsmål om effekten av dette på konkurranse og priser (lojalitetsprogrammer vil ha en prisdrivende effekt hvis graden av konkurranse er liten, men denne prisdrivende effekten motvirkes av tilstedeværelsen av konkurranse).

Konkurransetilsynet har fått gjort en grundig empirisk analyse, hvor de konkluderer med sitt forslag. Det er gjort av to meget anerkjente konkurranseøkonomer. Så hyrer SAS inn en annen meget anerkjent konkurranseøkonom, som mener at konklusjonene til KT ikke henger sammen med de resultatene de har funnet. Slik er det ofte i denne typen saker. Begge parter har hyret inn flinke folk.

Leser at LO i deres innspill til høringen går inn for å tillate bonuspoeng på alle innenlandsrutene

Leser at LO i deres innspill til høringen går inn for å tillate bonuspoeng på alle innenlandsrutene

Det stemmer. LO har vært mot forbudet hele tiden, også da det ble innført. I sitt høringssvar argumenterer de også ganske bra for at dette ikke vil ha noe å si for norske arbeidsplasser, som Norwegian hinter om.

Det stemmer. LO har vært mot forbudet hele tiden, også da det ble innført. I sitt høringssvar argumenterer de også ganske bra for at dette ikke vil ha noe å si for norske arbeidsplasser, som Norwegian hinter om.

Hvor finner man denne høringsuttalelsen? Jeg fant den ikke på FADs hjemmeside for høringen, eller på LOs hjemmeside.

Fristet til å si at de reisende LO-pampene tjener på det, mens medlemmene betaler. ;) Men nå er vel LO og andre yrkesorganisasjoner (dessverre) også tungt inne på "bonusmarkedet" når de forsøker å selge sine medlemskap, så de kan vel ikke si noe annet, for å unngå å få søkelyset på deres egne medlemsfordler. For øvrig en av de prinsipielle og personglige grunnene til at at jeg helst unngår å være medlem av en fagforening.....

Back