Boeing vurderer ny 757/767? -> NMA/MoM

Re: Boeing vurderer ny 757??

Om noen år = 10 år
Akkurat ... dvs EIS rundt 2025-28, noe som gir Airbus ätte ärs' forsprang med A321 NEO (mer med A321 CEO) eller seks är med A321LR ... som innen 2025 vil ha sopet opp markedet underifra (mens 788, A332 gjör det samme ovenifra) ... hva er igjen til overs for Boeings' hypotetiske 757R-skapning ?

PEANUTS !

De hadde sjansen i August 2011 men gikk glipp av den När de tok sin MAX-bestemmelse.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Njaa .. markedet går ingen steder, og selv om noen nå bestiller Airbus, vil det fortsatt være behov for nye fly av denne størrelsen om 10 år. Med committments fra noen av storkundene, blir dette en slam dunk for Boeing likevel.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Hehe. Dette utspillet fra Boeing er ihvertfall ikke tilfeldig at kommer nå. Må vel ses på som ett forsøk på å dempe entusiasmen rundt A321NEO-LR
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Synd at Boeing har sovet i timen og brukt for mye tid og ressurser på 747-8. Men det er enda ikke forsent for en 757 arvtaker.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Ikke for å spore av debatten her og mulig jeg har oppfattet situasjonen forskjellig fra andre her inne; men det ble sagt for en del år siden at kanskje spesielt Airbus valgte en "strategi" der de mente det kom til å bli behov for vesentlig større maskiner som fraktet pax mellom store hub'er for så å feede de i begge ender, der resultatet ble 380. Dette har mye blitt drevet av MEB3 og spesielt EK. Og så "svarte" Boeing med sin 748.

Alternativet ville i utgangspunktet vært utvikling av mindre IC maskiner (ala 757) som ikke nødvendigvis fly fra hub til hub men på tynnere ruter og høyere frekvens samtidig som pax fløy mer direkte og ikke via. Pr nå så er det vel ikke feil å si at begge prosjektene ikke har svart til forventningene Airbus og Boeing.

Ser vi bort i fra behovet for en 757 erstatter, er det en tendens mot at markedet (selskapene og pax) heller ønsker flere ruter mellom flere (nye) destinasjoner i motsetning til hva vi har sett ifm med 380 og 748?

Innspill? Tanker?
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Hehe. Dette utspillet fra Boeing er ihvertfall ikke tilfeldig at kommer nå. Må vel ses på som ett forsøk på å dempe entusiasmen rundt A321NEO-LR


Tja, det er da heller ikke første gang det utspillet kommer

Synd at Boeing har sovet i timen og brukt for mye tid og ressurser på 747-8. Men det er enda ikke forsent for en 757 arvtaker.


Det er mulig, men det er nødvendigvis heller ikke et must for Boeing og komme med en 1:1 erstatning for 757.
Med unntak av av noen ruter finnes det i dag fly som helt eller delvis kan erstatte 757, selv om størrelsen eller performance ikke er den samme
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Det som er 'drepen' for små fly i 'store' markeder, er jo for det meste drivstoffprisen. Hvis den holder seg lav, vil markedet for en 757-size se langt gunstigere ut nå enn da prisen var $100 ...
Selv om man analyserer langt frem i tid, er det vanskelig å spå hvor prisene er om 10 år, men hvis Boeing ser at kundene nå er klare for å gjøre en handel, er det jo bare for dem å hive seg rundt så fort som mulig. Da er det kundene som bærer mesteparten av risken .. ;)
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Steven Udvar-Hazy har tydelighvis dikutert en 757 erstatter med Boeing:
http://www.flightglobal.com/news/articles/udvar-hazy-reveals-preferences-for-boeing39s-next-409999/

Hva er det igjen av marked mellom 787 og 737-9? Vil det være rom for en widebody alla 767?
vil en 767 erstatter spise av markedet til 787? Vil det være plass for både en 757 og en 767 erstater med felles typerating?
Selv innbiller jeg meg at 767 er erstattet av 787, og 757 vil erstattes av en lang 737 erstatter.
Nå driver Boeing å utvikler både 787-10, 777x8 og x9 og 737max, så utviklingsavdelingen har vel ikke så mye kapasitet igjenn. Dermed er det vel ikke mulig å starte med utvikling av noe ny narowbody.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

United har en av de største 757 flåtene men er ikke sikker på om de kan vente på Boeing sitt alternativ

United Airlines (Chicago) is now considering the new Airbus A321LR (Longer Range) as a thin route replacement aircraft to its large and aging Boeing 757 fleet according to Reuters.

Boeing is now finally agreeing to look at this noticeable gap in its line-up between the Boeing 737-900ER and the 787-8 Dreamliner. Boeing stated on Monday is was discussing studies of a model slightly larger than the 757 with greater range.

United has also said it will look at what Boeing comes up with but it could be too late as Airbus is making inroads in this niche airplane market.

http://worldairlinenews.com/2015/03...he-airbus-a321lr-as-a-boeing-757-replacement/
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

United har en av de største 757 flåtene men er ikke sikker på om de kan vente på Boeing sitt alternativ

http://worldairlinenews.com/2015/03...he-airbus-a321lr-as-a-boeing-757-replacement/

I tillegg vil en tenkt 737-8MaxLR bety en vesentlig reduksjon i kapasitet. Hvis man leser Leeham artikkelen så vil en slik en med samme konfigurasjon som dagens 757ere, bare ha +-136 seter, mot 169 i de 757ene de bruker transatlantisk idag. Det vil være en stor utfordringen for lønnsomheten da det begynner bli få seter og fordelene kostnadene på.

For lavprisselskaper vil riktignok kunne ha flere seter, men her vil både manglende yield og at da økt payload vil gå utover range.

Problemet med 737 er at det er vanskelig og utvide dagens fly veldig mye mer, og det ser man blant annet nå med -MAX serien. Kampen mellom -8MAX og 320neo er jevn, men mens A321neo og den LR versjon så klarer man ta en solid jafs (ikke 100% men nært opptill) av dagens 757 marked, så klarer ikke man det med -9MAX da flyet har tatt ut maks av sitt potensiale allerede og derfor så knuser A321neo den på salgsstatistikken.

Boeing er jo selvsagt positive til sine produkter, men det finnes en grense på hvor mange ganger man kan sminke en gris (pun intended) og kalle det noe annet, denne gangen "the new 757"
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Boeing er jo selvsagt positive til sine produkter, men det finnes en grense på hvor mange ganger man kan sminke en gris (pun intended) og kalle det noe annet, denne gangen "the new 757"

Det har da funket med 737 i snart 50 år .... ;)
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

"Grisen" - egentlig fly-kroppen til 707 - daterer seg opprinnelig tilbake til sent i '50-ärene, dvs naermere 60 är tilbake eller hele TRE menneske-generasjoner ! First flight 20 desember 1957 deretter EIS m/PanAm 26 oktober 1958. Maken til livs-Historie ! Boeing har brukt og misbrukt sitt trick med ä varme opp gammelt hvetebröd for ä gjöre det smakelig !
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

"Grisen" - egentlig fly-kroppen til 707 - daterer seg opprinnelig tilbake til sent i '50-ärene, dvs naermere 60 är tilbake eller hele TRE menneske-generasjoner ! First flight 20 desember 1957 deretter EIS m/PanAm 26 oktober 1958. Maken til livs-Historie ! Boeing har brukt og misbrukt sitt trick med ä varme opp gammelt hvetebröd for ä gjöre det smakelig !

Det er ett aluminiumsrør vi snakker om her hvor både halepartiet og wing box som er de sentrale
partiene med mest drag og andre effekter på aerodynamik har blitt oppgradert flere ganger.
Så de som kaller 737 for "gammel" vet nok ikke helt hva de snakker om..

W
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

... de som kaller 737 for "gammel" vet nok ikke helt hva de snakker om ...
Jeg inntar kundeperspektivet, fordi det jeg kjöper med flybilletten senest og sist er ganske enkelt adgang til flykabinen, dvs til mitt sete samt min reise-APEX ... og her ser jeg samme 17" setebredde over de siste naermere 60 är. At teknologi-forandringer innebaerer kostnadsforbedringer er jeg enig med, men passasjerene fär ikke föle kostnadsniväet pä fingertuppene, kostnader er heller noe for Operatörenes Regnskaps-sjefer, pä lang avstand fra passasjerenes verden hvor nettopp i de seksti siste ärene menneske-kroppen har (i gjennomsnitts-höyde/vekt og -bredde) vokset fra 737-setedimensjonene ...
 
Last edited:
Back
Top