Boeing vurderer ny 757/767? -> NMA/MoM

Re: Boeing vurderer ny 757??

Er ikke B787 ganske lik B767 sånn størrelsemessig? Hva ville en forskjell da vært?

Tja, den mest populære 787 modellen, ble jo 787-9, som i størrelse er mer som en 777-200

Problemet med 787 er at den er dyr (å produsere), samt er bygget for langdistanse og er alt for tung for ideelt og kunne fly kort- og mellomdistanse
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Lite konkret og spikret i stein, men har vært noen kommentarer fra ymse toppsjefer i de amerikanske selskapene i det siste, og disse sitter nok relativt tett på prosessen hos Boeing. Uansett virker det bli mer og mer klart at det vel er mer snakk om en 767-erstatter enn en 757-erstatter, og at hvis dette middle-of-market fly blir en realitet så snakker vi en liten widebody, så billig så mulig og med vesentlig kortere rekkevidde (og dermed langt letter) enn 787. For ikke snakke om noe som er langt billigere å produsere. Kort sagt en widebody med en narrowbodys kostnadsnivå.

https://twitter.com/jonostrower/status/839206508046897153
Alaska’s fleet chief Kirby officially joined the Boeing NMA chorus. Wants 190-210 seats 4000-4500nm. #ISTATAmericas

https://twitter.com/jonostrower/status/839206893629411328
And he confirms the Boeing NMA concept is a twin aisle. Boeing hasn’t officially said either way. #ISTATAmericas

https://twitter.com/e_russell/status/839206558156341249
"It has a lot of merit and, if they decide to launch it, we’d be very interested," says United CFO Levy on Boeing MOM concept #ISTATAmericas

https://twitter.com/e_russell/status/839207500511657985
"What we don’t want to see is an aircraft built with too much range. We don’t want a 787-3," says Delta's Pietrzak on a 757 replacement

Nå komme det riktignok mye rart på Twitter fra USA om dagen, så får man se om det er noe hold i noe av dette
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Da har Boeing lettet litt på sløret om en ny B797 i Paris.

https://www.nbr.co.nz/article/carry...-unveiled-skytrax-awards-and-more-ng-p-204436

Og Kjos er selvsagt interessert;

"Yes, we definitely want to be first in line," said Bjørn Kjos, Norwegian Air Shuttle CEO in Seattle."

http://money.cnn.com/2017/06/29/news/companies/norwegian-boeing-797-kjos-interview/index.html

W

First in line (dog ikke helt) kostet jo Kjos relativt dyrt når det gjaldt introduksjonen av B787. Dårlig PR har det jo også blitt ifm first in line med B737MAX8. Men offensiv satsning, det skal han ha kreditt for:D

Espen
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Denne gangen vil han ha backup - det hadde han jo ikke da 787 ble innført. Med MAX i bakhånd og litt forsiktig innfasing bør det gå temmeig sømløst. Som det går med MAX nå. Med unntak av payload-reduksjon, går det jo smertefritt.
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Denne gangen vil han ha backup - det hadde han jo ikke da 787 ble innført. Med MAX i bakhånd og litt forsiktig innfasing bør det gå temmeig sømløst. Som det går med MAX nå. Med unntak av payload-reduksjon, går det jo smertefritt.



DY planlegger vel aldri back up samme hvor mange fly de bestiller. Har de fly i back up, så har de ikke piloter [emoji849]...
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Denne gangen vil han ha backup - det hadde han jo ikke da 787 ble innført. Med MAX i bakhånd og litt forsiktig innfasing bør det gå temmeig sømløst. Som det går med MAX nå. Med unntak av payload-reduksjon, går det jo smertefritt.

Jeg tenkte mer på Kjos sine uttalelser om å være tidlig ute som kunde ifm en fremtidig 757-etterfølger.

Espen
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Kunne man ikke bare justere litt på 757, med de tingene man ser trenger oppdatering.

- Nye Motorer
- Ny innmat i cockpit
- Annet

Da vil jo Boeing ha et 757Evo i luften om kort tid, og ikke tape det segmentet.
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

757'n trenger en ny vinge, denne er snart 40 år gammel. Dette koster flesk både i utvikling og investeringer, og da kan man like gjerne tenke helt nytt.
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Kunne man ikke bare justere litt på 757, med de tingene man ser trenger oppdatering.

- Nye Motorer
- Ny innmat i cockpit
- Annet

Da vil jo Boeing ha et 757Evo i luften om kort tid, og ikke tape det segmentet.

Er vel ikke bare å trykke på Power på en produksjonslinje som har vært stoppet i 12 år..
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Er vel ikke bare å trykke på Power på en produksjonslinje som har vært stoppet i 12 år..

Nei, det er ikke mulig. Det blir å begynne helt fra scratch, med alt det innebærer - bl.a. byråkratiet.
 
Re: Boeing vurderer ny 757?

Er vel ikke bare å trykke på Power på en produksjonslinje som har vært stoppet i 12 år..



Jepp, tror endel debattanter på ymse forum ikle ser den. Verktøyene og produksjonslinjene til 757 er skrotet for lengst. Så blir som jeg skulle opplivet oldemor som døde for 15 år siden
 
Re: Boeing vurderer ny 757? -> NMA/MoM

Et av dilemmaene Boeing nå har er balansen mellom andelen passasjerer, frakt og formen på flyet (aerodynamikken), som jo påvirker hverandre. Her spriker behovene til selskapene såpass mye at de sliter litt lande en løsning

https://www.bloomberg.com/news/arti...u-s-asia-cargo-clash-in-design-of-new-797-jet

The big three U.S. carriers and their counterparts across the Pacific have very different views on how much baggage and freight the airliners should haul, with Asian airlines pressing for greater below-deck capacity, Slattery said. The disagreement potentially calls into question the distinctive oval-shaped fuselage that Boeing is planning for the 797, which sacrifices space for goods in favor of improved aerodynamics and passenger comfort.
 
Re: Boeing vurderer ny 757? -> NMA/MoM

Mulig det, men prosessen går sin gang. Jon Ostrower har laget en slags status ..

https://jonostrower.com/2018/03/the-boeing-797-of-2025-is-this-2018-conceptual-nma-rendering/

This is Boeing’s New Middle-Market Airplane.

Or at least this is what its concept looks like in 2018.

The artistic conception made by Boeing, revealed below, is the first complete look at the company’s NMA. The rendering gives an insight into how Boeing – which has shared few details about the jet – is thinking about its first all-new airliner since the 787 Dreamliner.

At first glance, the NMA resembles the familiar form of the modern airliner for the last 65 years, building on the generational evolution in subsonic aircraft design since Boeing’s 707.
 
Re: Boeing vurderer ny 757? -> NMA/MoM

Mulig det, men prosessen går sin gang. Jon Ostrower har laget en slags status ..

https://jonostrower.com/2018/03/the-boeing-797-of-2025-is-this-2018-conceptual-nma-rendering/

Ja, men en utfordring her er jo på motorsiden og det er høyst usikkert om noen av motorprodusentene klarer å komme opp med en god nok motor raskt nok.

Og da har jeg ikke nevnt det at utvikling av nye flytyper jo har en tendens til å bli forsinket, spesielt når det er snakk om noe helt nytt og ikke bare en "NEO"
 
Foreslåtte konseptnavn som er ute er 797-6X og 797-7X, hvor førstnevnte ligner 767-200 i størrelse og sistnevnte 767-300. Dog så pleier X'n å forsvinne når navnet blir endelig
 
Alle motorprodusentenes problemer den siste tiden gjør at de trolig er såpass opptatt fikse eksisterende problemer at en nye motor som kan brukes her vil bli forsinket og det betyr at "NMA" kommer senere enn tidligere antydet

https://leehamnews.com/2018/05/15/e...ng-nma-says-top-industry-official/#more-27179

Boeing for more than two years targeted an NMA EIS, if the program is launched, for 2024-25 EIS. On the most recent earnings call, CEO Dennis Muilenburg dropped the reference to 2024.

Last year, LNC reported that privately Boeing salesmen were telling customers 2027 was a more likely EIS. The supply chain was also being told 2027, LNC reported. Boeing denied this.
 
Back
Top