Boeing vurderer ny 757/767? -> NMA/MoM

Re: Boeing vurderer ny 757??

I internbladet til GKN Aerospace skriver Markedsdirektør (?) Robert Grepperud følgende i artikkelen Nytt fra marked: "I tillegg til dagens definerte programmer og flytyper, jobbes det iherdig med både planer for en erstatning av Boeings B757, i tillegg til løsninger innen forsvarssektoren som USAF-programmet på et nytt LRS bombefly. Disse skal ha motorer og et alternativ som vurderes er en videreutvikling av PW1000G til en PW9000, basert på dagens løsninger."

Så det ser absolutt ut som det arbeides med en "757 X". Fingers crossed!
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Herlig, hvilke forbedringer tror kloke forumhoder at Boeing kan gjøre med en 757 X/NG?
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Herlig, hvilke forbedringer tror kloke forumhoder at Boeing kan gjøre med en 757 X/NG?


Akkurat nå er Boeing selv i "villrede", men det blir ikke en 757NG i den forstand, men et nytt fly. Utfordringer er vel hvor bredt flyet skal bli
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Skal de lage helt nytt fly med 1 midtgang bør de lage en som erstatter både 737 og 757.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Akkurat nå er Boeing selv i "villrede", men det blir ikke en 757NG i den forstand, men et nytt fly. Utfordringer er vel hvor bredt flyet skal bli

Skal de lage helt nytt fly med 1 midtgang bør de lage en som erstatter både 737 og 757.

Så da ligger det eventuelt ann til en 7X7!

Spennende uansett, men som det vel er diskutert opp og ned flere ganger, det er et tynt marked som skal dekkes, med en 757 etterfølger.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Spennende uansett, men som det vel er diskutert opp og ned flere ganger, det er et tynt marked som skal dekkes, med en 757 etterfølger.


Det er derfor en etterfølger egentlig trenger og være mye mer enn bare en 757 etterfølger. 737 og A32x seriene har i stor grad allerede blitt dette og når A321neoLR nå kommer er det ikke mange ruter igjen man "må" ha en 757.

Samtidig så er det ikke helt frakoblet hva Boeing med gjøre for og erstatte 737, som etter MAX'en trolig ikke kan forbedres mer. Man ser jo allerede nå med NEO vs MAX at Airbus nå har et overtak (ref salgstallene) mens de tidligere omtrent har vært jevne her
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Sitter inne med en følelse at Boeing henger litt etter og har de hvilt på laurbærene i for mange år?
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Har nok mer med ressurser å gjøre. 787 har gitt dem mye hodebry og tatt mye tid. I tillegg er både 737MAX og 777X kommet til.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Hadde ikke Airbus kommet med den forb..... NEO oppgraderingen, som selger så bra, så hadde Boeing gitt seg når 737PIP og Dreamliner interiøret var utviklet og kanskje vært godt i gang med konstruksjonen av den nye 797, men som MOW skriver så er det ikke mer ingeniør resurser igjen, når de holder på med 777X, 737MAX, 787-10 og 767 tanker.
Det største problemet med 737 er lengden på understellet. Den nye 737/757 erstatteren skal jo dekke et ganske stort felt, fra 150 til 280 seter. Dermed blir det en utfordring å konstruere et fly som fungerer som en 737-700 erstatter med 150 seter på korte strekninger og en 753 erstatter med 250 seter med langdistanse kapasiteter. På toppen av det hele skal det meste lages i kompositt, så det knapt er en eneste del fra de gamle flyene som kan brukes på nytt.

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller......
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Skal de lage helt nytt fly med 1 midtgang bør de lage en som erstatter både 737 og 757.

I følge Flight International jobber Boeing med et bredbuksprosjekt når det gjelder 757-etterfølger. Dette av driftsøkonomiske årsaker (for kundene).

Espen
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

B783 var jo planlagt å dekke B753 og B762, så Boeing har vært inne på dette før. Selv om det var planlagt litt kortere range enn B752, så var setekapasiteten ca samme som B753 og B762.

Skal neppe mye til å øke range på en B783, da B788 har mer enn dobbelt så stor range som B783 var beregnet til å ha.

Skal Boeing komme med en ny modell, 7E7, så bør denne kunne dekke hele området til 737MAX, og nesten opp til B787. Med tanke på at Boeing har brukt en del penger på MAX, så spørs det om blir lansert noe 7E7 dette tiåret.
Sannsynligvis billigere å relansere en modifisert B783.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

787-3 var jo egentlig bare en dårligere versjon av 787-8. Og var jo bare Japanske selskaper som ble fristet, før prosjektet ble skrinlagt
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

787-3 var jo egentlig bare en dårligere versjon av 787-8. Og var jo bare Japanske selskaper som ble fristet, før prosjektet ble skrinlagt
Stemmer det.
Poenget var at Boeing har vært borti dette området før.

Tror Boeing har "låst" seg litt fast med tanke på at de har kommet med 737MAX i stedet for en ny modell, som hadde vært smartere og sannsynligvis mer attraktivt for kunder i det lange løp. Men det er ikke det som er grunnlaget for denne tråden.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Boeing lager det kundene vil ha. Og de ville heller ha MAX enn å vente på et nytt fly. En ny 7x7 vil bli laget etter de spesifikasjonene som de store kundene ønsker. Vil tro at United, BA og AA vil være tungt inne i diskusjonene her ..
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Boeing lager det kundene vil ha. Og de ville heller ha MAX enn å vente på et nytt fly. En ny 7x7 vil bli laget etter de spesifikasjonene som de store kundene ønsker. Vil tro at United, BA og AA vil være tungt inne i diskusjonene her ..
Og du som har litt kjenskap til disse selskapene, hva tror du de store kundene ønsker?
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

200-220 seter med rekkevidde Europa-Vestkysten. Utfordringen her blir kombinasjonen vekt, lasteromsplass og fuelkapasitet.
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Drev ikke Boeing og lekte med planer om en ny 737 (Y1/797?) i fire størrelser, hvorav de to minste ville dekke fremtidens behov for 737/A320-type fly, mens de to største (lengste) ville få litt andre vinger og dekke behovet for 757/762/A321-type fly?
 
Re: Boeing vurderer ny 757??

Scott Hamilton hos Leeham har noen interessante tanker rundt dette, og mener at det både Boeing og kundene kanskje heller mot er noe som mer kan kalles en 767-erstatter, men hvor det viktigste er og få et fly til lav pris og lave operasjonelle kostnader.

https://leehamnews.com/2016/07/04/pontifications-boeing-back/#more-20175
Boeing is now focusing on an airplane that is seven abreast, two aisles and a range of roughly 4,500nm to 5,000nm. It will seat 220-260 or 270 passengers. This is remarkably like the original 767-200 and 767-300. (The 767-300ER has considerably more range.)
 
Back
Top