Boeing vurderer ny 757/767? -> NMA/MoM

Lufthansasjefen har i et nylig intervju sagt han ikke ser for seg den kommende "797" vil være tilgjengelig før i 2028
 
Definitivt et steg nærmere en nytt fly når motorprodusentene har blitt bedt om å levere sine forslag til Boeing

https://preview.theaircurrent.com/#

CFM International, Pratt & Whitney and Rolls-Royce have homework due this week.

The trio of largest engine makers has a June 27 deadline to respond to Boeing’s formal request for proposals (RFP) to power the aircraft that will eventually become its 797, according to three people familiar with the plans.
 
Bak betalingsmur, men Leehamnews har en artikkel hvor de mistenker at Boeing sliter litt med business caset her. Ikke at flyet ikke kommer, men at det er en større nøtt å knekke enn hva Boeing innrømmer offentlig.

Litt spøkefullt kaller de den The Muddle of the Market


Oppsummering fra artikkelen:

- Boeing’s been talking about the MOM for six years—an extraordinarily long time.
- The aircraft evolved from a 757 replacement to a 767 replacement—something the 787 was billed to be.
- The business case remains unclear.
- The Airplane definition is still a matter of debate.
- The MOM was defined by Boeing as above the 737-9 and below the 787-8—but now there’s the 737-10 at the small end, for capacity, and renewed interest in the 787-8 at the upper end.
- Airbus is pushing the A321LR and nearing a decision whether to proceed with the A321XLR.
- Engine makers remain cool to the NMA.
- The supply chain is unenthused about the NMA because Boeing wants to capture the aftermarket and hold the intellectual property rights.
- The supply chain is in melt-down
 
I følge Airlinerwatch skal Boeing lansere 797 på Paris Airshow 2019.

https://airlinerwatch.com/boeing-to...0LkMidwqhVDv9ZXYDCTff5jUTN36cmuu__eU6X4dpD2p0

Hmmmm, går det mot ennå en utsettelse og vi snakker nå 2020 for offisiell launch?

Ser ut som Boeing fortsatt sliter litt både med konseptet og business caset her

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-buys-time-with-2020-nma-launch-timeline-455456/

But on 30 January Boeing chief executive Dennis Muilenburg reset those expectations. This year's decision will be whether to "offer" the NMA, he specified. That means Boeing can wrangle up launch customers.

The actual launch decision will come in 2020, assuming the company's board of directors approves the offer decision, Muilenburg says.
 
Leehamnews her hakket mer tvilende på om Boeing faktisk ender opp med å lansere flyet

https://leehamnews.com/2019/03/04/pontifications-doubts-continue-over-boeing-nma-launch/#more-29544
Jeg og.
Det verden og Boeing trenger er en 737 erstatter i carbon, som reduserer forbruket med ca20% i forhold til de modellene de erstatter. 757 dekket jo dette MOM. Med en ny 737 erstatter som leveres i varianter opp til tilsvarende 757-300 vil man kunne dekke alt fra 150 til 280 seter. Over 280 seter vil 787-8 dekke markedet
Hvorfor skal Boeing utvikle 2 maskiner, når de kan utvikle 1
 
I siste kvartalspresentasjon, mellom at pratet om MAX og dens problemer, framstod Boeingsjefen langt mer defensiv på tidslinjen for lommene 797/NMA/MoM eller hva nå flyet skal hete. Naturligvis har ikke dette første prioritet om dagen men virker som alt er utsatt, både eventuel lansering og såkalt «authority to offer», det vil si Boeing starter å selge flyet for å samle nok ordre til at de kan lansere modellen

Og jo lenger tid som går jo senere kommer flyet i luften
 
Nå er Delta utålmodige .. de ser vel muligheten til å få en gigantrabatt ... Men Boeing har vel ikke så mye ressurser å sette inn på dette akkurat nå ..

https://liveandletsfly.boardingarea.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Speaking to Bloomberg in New York, Delta CEO Ed Bastian said:

I do anticipate they will do it. I hope they will do it. We have a significant need between the retirements of the 757 and 767 fleets. That’s almost 200 aircraft over the next decade.

Delta-Boeing-797.jpg
 
Nå er Delta utålmodige .. de ser vel muligheten til å få en gigantrabatt ... Men Boeing har vel ikke så mye ressurser å sette inn på dette akkurat nå ..

I følge er artikkel hos Leeham (bak betalingsmur, så ser bare sammendraget) så er det tvilsomt om det blir lansert noen "NMA" i løpet av 2020, om den faktisk blir lansert i det hele tatt, så da hjelper det lite om flyselskapene er utålmodige. Så da må de heller ringe et nummer som begynner på +33 og si bonjour
 
I følge er artikkel hos Leeham (bak betalingsmur, så ser bare sammendraget) så er det tvilsomt om det blir lansert noen "NMA" i løpet av 2020, om den faktisk blir lansert i det hele tatt, så da hjelper det lite om flyselskapene er utålmodige. Så da må de heller ringe et nummer som begynner på +33 og si bonjour

Tror ikke Delta sier neitakk til en 767NG heller ... ;)
 
De trenger jo ikke å finne opp hjulet på nytt, så hvorfor ikke en NG i karbon fiber? De frykter kanskje svint i salget på 787?

Kanskje fordi de har funnet ut at karbonfiber er veldig dyrt å lage fly av og egentlig totalt sett ikke sparer så mye vekt? Tenker da flykroppen og ikke vingene
 
Tilbake til start?

https://www.reuters.com/article/us-...t-potential-mid-market-aircraft-idUSKBN1ZL2RM

Boeing Co’s (BA.N) new chief executive has sent the aerospace giant back to the drawing board on proposals for a new mid-market aircraft, effectively shelving in their current form plans worth $15 billion-$20 billion that had been overtaken by the 737 MAX crisis.

“We’re going to start with a clean sheet of paper again; I’m looking forward to that,” Calhoun said.
 
Boeing bør vel snarest plukke opp NSA (New Small Airplane) planene de holdt på med før panikk-programmet kjent som 737MAX kom...
 
Back
Top