Boeing vurderer å heve snuten på B737

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Boeing vurderer å heve snuten på B737

Som de fleste muligens har fått med seg planlegger nå både Airbus og Boeing å utstyre hhv. A320- og B737NG-familiene med nye og mer effektive motorer. Så vidt jeg har fått med meg er det vel i utgangspunktet Airbus som kom først med disse planene(?).

Boeing på sin side ser nå på mulighetene for å heve nesen på B737 for å kunne få plass til en ny motor med større "viftediameter".

Ganske fantastiske tall de ser for seg bare ved å øke diameteren:

To provide additional clearance under the wing to accommodate a larger engine nacelle, Boeing is examining the feasibility of raising the 737's nose landing gear, say industry sources. According to those familiar with the plan, an extension of the nose landing gear of 15cm (6in) would yield an estimated 5cm of additional diameter in the fan.

(...)

A new engine with a 1.6m fan would yield an approximate 12% improvement in specific fuel consumption, before any other airframe modifications are incorporated says the assessment.


SINGAPORE 2010: Boeing examines extending 737 nosegear to accommodate new engine
 
Re: Boeing vurderer å heve snuten på B737

Vil det kreves mye omgjøring av hjulbrønnen for å få til dette, eller har de litt å gå på med dagens design?
 
Re: Boeing vurderer å heve snuten på B737

Antar at nye motorer med understellsmodifikasjon også vil kunne bli tilbudt eksisterende operatører. Dersom en 12% forbedring av fuelforbruk holder vann antar jeg at oppgradering vil kunne bli interessant for de fleste med en viss flåtestørrelse.
 
Re: Boeing vurderer å heve snuten på B737

Vil det kreves mye omgjøring av hjulbrønnen for å få til dette, eller har de litt å gå på med dagens design?
Fra artikkelen:
Any increase in the length of the nosegear is likely to require a larger wheel well, and by extension would reduce space available in the aircraft's forward avionics bay.
Mao, ja det vil kreve ombygging av nose wheel well (NWW). Men det er en ganske grei plass over hjulbrønnen som de kan forsyne seg av...

Får håpe at Boeing ikke velger samme metode som Airbus valgte på A330F...

Antar at nye motorer med understellsmodifikasjon også vil kunne bli tilbudt eksisterende operatører. Dersom en 12% forbedring av fuelforbruk holder vann antar jeg at oppgradering vil kunne bli interessant for de fleste med en viss flåtestørrelse.
Ja det vil det nok, men det vil ta tid før denne oppgraderingen vil komme, og eksisterende operatører med fly uten større hjulbrønn vil tenke seg godt om før de begir seg ut på en så omfattende modifikasjon. Så dette blir nok kun for nyproduksjon.

EDIT: Så gjenstår det å se hva slags påvirkning denne ombyggingen vil ha for resten av maskinen... Det er ikke bare å bygge om NWW og slenge på nytt nosegear og 2 nye motorer heller.

Men så er spørsmålet om de 12 prosentene er inkludert den ene prosenten som skal komme eller ikke.

Calling Houston... Any insight?
 
Last edited:
Back
Top