Boeing vurderer å heve snuten på B737
Som de fleste muligens har fått med seg planlegger nå både Airbus og Boeing å utstyre hhv. A320- og B737NG-familiene med nye og mer effektive motorer. Så vidt jeg har fått med meg er det vel i utgangspunktet Airbus som kom først med disse planene(?).
Boeing på sin side ser nå på mulighetene for å heve nesen på B737 for å kunne få plass til en ny motor med større "viftediameter".
Ganske fantastiske tall de ser for seg bare ved å øke diameteren:
SINGAPORE 2010: Boeing examines extending 737 nosegear to accommodate new engine
Som de fleste muligens har fått med seg planlegger nå både Airbus og Boeing å utstyre hhv. A320- og B737NG-familiene med nye og mer effektive motorer. Så vidt jeg har fått med meg er det vel i utgangspunktet Airbus som kom først med disse planene(?).
Boeing på sin side ser nå på mulighetene for å heve nesen på B737 for å kunne få plass til en ny motor med større "viftediameter".
Ganske fantastiske tall de ser for seg bare ved å øke diameteren:
To provide additional clearance under the wing to accommodate a larger engine nacelle, Boeing is examining the feasibility of raising the 737's nose landing gear, say industry sources. According to those familiar with the plan, an extension of the nose landing gear of 15cm (6in) would yield an estimated 5cm of additional diameter in the fan.
(...)
A new engine with a 1.6m fan would yield an approximate 12% improvement in specific fuel consumption, before any other airframe modifications are incorporated says the assessment.
SINGAPORE 2010: Boeing examines extending 737 nosegear to accommodate new engine