Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Har en bekjent (ex-ATA pilot) som flyr A320-serien hos Spirit, og han beskriver (på Facebook) forskjellene å fly A320 vs B737-757. Noen som kjenner seg igjen? LOL



Dude, I hate the Airbus so much, you have no idea.

Bottom line is I have flown late generation Boeing for many years and it is more superior in just about every way. I find Airbus to be cheap plastic garbage. A throw away airplane that was poorly designed, poorly engineered, and very poorly implemented. The best way I can put it without a long explanation is, if you haven't flown late generation Boeing, then you have no idea how deficient the Airbus is.

Having flown both, it is a night and day difference. Boeing is basically designed by pilots for pilots. Airbus is designed by non pilot engineers telling pilots what the should have. They took something that Boeing already easy and complicated it to do the same thing. I could go on for hours.
 
Re: Boeing vs Airbus

Men han klarer ikke å beskrive hvorfor Airbus er så dårlig. Skulle gjerne vist hva han mener er bedre på Boeing.
 
Re: Boeing vs Airbus

Har sett og hørt slike argumenter i åresvis.
Selv har jeg aldri jobbet på Buss men er litt "open minded" siden det er mange gamle kusker som sier det motsatte.
Det er vel som Ford og Checy, eller Cessna og Piper.
Harley og Honda, etc.
(Som en gammel Harley biker sa: Rather my sister in a whore house than my brother riding a Honda)

Ta alt med en klype salt.
 
Re: Boeing vs Airbus

Ingen liker vel at automasjonen passer på, og tyster på en. Alle disse folka som syter og klager over Airbus ønsker seg vel helst tilbake til de dager de kunne slippe unna med mye tull, med runde instrumenter, wire til rorene og hjelpemidler som slo seg helt av når de ble satt til «off»?
 
Re: Boeing vs Airbus

Kommer nok litt an på de individuelle typene også. Såvidt jeg vet har f.eks. 737 ikke autothrottle når man flyr den på bare én motor? En av forumets mange piloter kan sikkert svare på det. Vil vel tro at 777 og 787 er mer avansert i så henseende. På Airbus sliter man med at det er umulig å se/føle hva den andre piloten gir av rorutslag, det er vel det største problemet med styrings-konseptet på Airbus'ene. (Ref AF447) Dette siste er noe Airbus burde ta tak i og få gjort noe ordentlig med.
 
Re: Boeing vs Airbus

Det er v/lower deck at ulempen v/73X vs A32X slär ut kraftigst. Lasting og lossing av bagasje/frakt medförer MSD (musculo-skeletal disorders) og stress blant airport dockers, ligger rekurrent som critical path item v/airport turn-arounds, og förer igjen og igjen til late push-back og missed take-off timeslot = lavere dispatch reliabilty. Dette medförer ofte at man lar ligge igjen noe av lasten, tilovers til neste frekvens ? Ombord A32x operer man CLS (cargo loading system), payfreight AKH LD3-45 containerene ligger klare för flyet lander, og blir satt ombord i god tid för CIL (checked-in luggage) containerene sendes over fra check-in terminalen.
 
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Dette kommer til å være et tema sålenge det finnes fly fra begge produsentene i lufta. Etter å ha fløyet både Boeing og Airbus vil jeg si at begge har sine ting de er gode på og begge har ting som kunne vært bedre. Og beskrive flyene fra den ene eller andre som skrot kan vel trygt kalles en overdrivelse siden begge lager bra fly.
 
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Prøv å fly en Airbus uten strøm og hydraulikk..

W
 
Last edited:
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Prøv å fly en Airbus uten strøm og hydraulikk..

W

Det skal vel utrolig mye til før de mangler bade strøm og hydraulikk ? Vil tro at du da har en situasjon kun en økonom kan fly ut av:p
 
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Som arbeidsplass er ihvertfall A320-serien himmel og hav foran 737, rent komfortmessig. Lavere støynivå, bedre plass, bord, elektrisk setejustering osv. Teknisk og flymessig er det som CFM sier, fordeler og ulemper med begge. Når det gjelder våre hjemlige operasjoner, har jeg derimot hørt fra såpass mange som har fløyet begge deler, at Airbus egner seg dårlig i nord. Også der har jeg hørt flere si at det ikke har noe å si, men det at såpass mange erfarne folk, deriblant folk som har fløyet 737 fra -200 til -800, A320, 330 og 340, iblandet Mustang og Spitfire og diverse andre skikkelige flymaskiner, gjør at jeg nærer en viss skepsis til en eventuell avgjørelse om en all-Airbus-flåte i SAS, for eksempel.
 
Re: Boeing vs Airbus

Det er v/lower deck at ulempen v/73X vs A32X slär ut kraftigst. Lasting og lossing av bagasje/frakt medförer MSD (musculo-skeletal disorders) og stress blant airport dockers, ligger rekurrent som critical path item v/airport turn-arounds, og förer igjen og igjen til late push-back og missed take-off timeslot = lavere dispatch reliabilty. Dette medförer ofte at man lar ligge igjen noe av lasten, tilovers til neste frekvens ? Ombord A32x operer man CLS (cargo loading system), payfreight AKH LD3-45 containerene ligger klare för flyet lander, og blir satt ombord i god tid för CIL (checked-in luggage) containerene sendes over fra check-in terminalen.

Sorry, men denne følger jeg ikke helt. Er vel ikke helt riktig, har ikke sett at der ligger mye ( noe ) igjen ved normal ops fordi det er 73x som flyr.
Hos oss av vi mix av belly og container på a32x uten at det ser ut til å ha så mye å si.
Skjønt container fly laste/lossemessig er mindre fysisk krevende antar jeg
 
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

Prøv å fly en Airbus uten strøm og hydraulikk..

W

Med dagens fly blir det som å si "prøv å fly uten en vinge". Det frister ikke å fly 777 en uten strøm og hydraulikk heller ...
 
Re: Forskjellene på å fly Boeing vs Airbus (som flyger)

. .. eller en eks-kollega av meg fra Andøya ..

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=23503

Kjenner han ganske godt.
Har ikke sett han på en stund, har gått stille i dørene i flere år.
Bodde i Oklahoma tror jeg.
Intresant å gå ut å drikke med den kroppen, han inviterer rødnakkene til slåssing, det har vært
Spennende noen ganger, huttetu:)
 
Back
Top