"Throttlene røres ikke mellom at TOGA eller Flex avgangsthrust er satt, og inntil de settes i idle ved landing/touch down. I denne tiden er autothrust koplet automatisk inn."
Eh.. Jo, det gjør de vel..? De settes i CLB gate ved thrust red. alt.
Ellers er jeg enig. Jeg var også skeptisk til både sidestick og thrustlevers som ikke var back driven etter 7000 timer på konvensjonelle fly. Denne skepsisen forsvant etter 15 minutter i simulatoren.. Hvis man vil fly med manuell thrust kan man bare koble ut autothrust og "gasse" selv. Med speedtrend og FBW er dette meget enkelt.
I motsetning til 737 hvor man må trimme for hver forandring i powersetting tar FBW systemet seg av dette og flyet blir meget lettflydd når man fly "manuelt".
Det er ingen forskjell på hvordan thrustlevers virker når man flyr med manuell thrust på en Airbus og en Boeing. Men glemmer man å passe på hastigheten sin, og nærmer seg stallspeed vil den først kalle ut "speed, speed, speed" for deretter å gå i "TOGA LK" hvis man fortsatt ikke reagerer. Thrust går da til TOGA og hastigheten øker (gripende på en 330 med 140 000 pund skyvekraft..

).
Selv om det stemmer at en Airbus i "direct law" er det samme som en 737/767 kontrollmessig, er jeg ikke enig i at den flyr som en 737.. "Direct law" er en degraded mode som den ikke opereres i under normale forhold, og det kreves mer av piloten.
B.la må man jo trimme selv!!!

Den blir ikke vanskelig å fly, men det blir en høyere arbeidsbelasning.
A vs. B blir man aldri enig om. Selv er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker A, men har ikke noe problem med å se at en B pilot fortrekker B. De har begge sine sider.
MVH
Sidestick