Boeing vs. Airbus?

• Thread starter Thread starter 77W
  • Start date Start date
Tally-Ho; Airbus' sidestick der PM ikke ser hva PF gjør av kontollinputs vertikalt og horisontalt spesielt i krevende forhold, hvordan oppleves det? Det satt en franskmann for noen år siden og presset..

Tally-Ho; Airbus' sidestick der PM ikke ser hva PF gjør av kontollinputs vertikalt og horisontalt spesielt i krevende forhold, hvordan oppleves det? Det satt en franskmann for noen år siden og presset..

--
Det er nok en tilvenningssak, men føles helt naturlig når man er vant med det. Systemet er logiritmisk, og den siste som gir inputs på sidestick har "control". Man har også en "take over" / override-push-button på side stick som gjør at man låser ut den andre - om man må. Captain, siden det er han/hun som normalt vil "ta over" har da prioritet gjennom systemet.

Tally-Ho

Når man er inne på arbeidsmiljøet til pilotene så har vel også "bussen" bedre plass enn "grisene" der fremme:) Og personlig hadde jeg nok kost meg mer med bord og plass til å bevege beina, enn å ha en stang mellom beina (ikke tenk gris nå da;).

Kjetil

Var jeg bakke-mannskap v/f.eks. Bamako tror jeg at jeg ville foretrekke ä trykke pä en push-button for ä hente ut bagasjen i kontainere (A320) fra lukene, bedre enn ä mätte klatre inn og löfte/sparke dem ut, liggende pä ryggen (738) ?

Kjenner ett par piloter som har gått fra Boeing til Airbus, og det de sier de har størst
problemer med er FBW systemet. I visse situasjoner vil den den oppfattes å "leve sitt eget liv"
eller "motarbeide" piloten. Litt som å ha 2 personer som prøver å ha kontroll samtidig.
Mye henger sammen med at Airbus FBW ofte vil forsøke å oppnå "1G" tillstand og det er det ikke alltid
piloten ønsker.

En annen klassisk kommentar i airbus cockpit er visstnok "ok, what the hell is it doing now.."
når den av og til gjør ting de ikke helt forstår hvorfor.
Men jeg får vel legge til at disse pilotene var veldig glade i Boeingene sine :p

W

Nå har jeg ikke så mange timer på Airbus ennå, men generelt vil jeg vel si det er et fly og flyr som et fly i likhet med alle andre. Har inntrykk av at de fleste som klager på Airbus systemene ikke har fløyet den selv.
Vi har mange i selskapet som fløy Boeing i 15-20 år før de havnet på Airbus uten å ha stort å klage på.
Man kan forøvrig kikke bort for å se hvordan sidesticken holdes på andre siden og, selv om det er mere intuitivt med en stikke som beveger seg. Som Tally-Ho sier har man jo og muligheten til å ta kontroll og tilogmed deaktivere den andre sidesticken ved behov.
Det var heller ingen Airbus som gikk i bakken før banen i Amsterdam eller San Francisco. Lack of situational awareness er et problem samme hva slags produsent flyet har.
Ang. FMGC er det endel som kom fra Boeing som mener at B737 NG på endel områder ligger foran A320 serien der.

Re: SAS Airbus innenlands i Norge

Har selv flydd SAS A321 TOS-OSL for noen år tilbake :)

Hadde ikke vært meg imot å flydd Airbus på Norsk Innenriks, mye mer behagelig enn Boeing :)

Hva mener du er mye mer behagelig?

Dette er vel smak og behag.

Det har du helt rett i. Kan til en viss grad se argumentene om litt mindre støy hos europeerne, men at det er et -mye- mer behagelig fly er jeg ikke enig i. Men som du påpeker er det jo smak og behag.

Hva mener du er mye mer behagelig?

Flykroppen er bredere enn Boeing så man får en mer romlig følelse.
Bedre plass til håndbagasje i hattehyllene, og alt i alt er det en mye bedre maskin å jobbe på enn en Boeing 737 (kabinansatt)

Bedre komfort, mye mer stille, vinduene er høyere, rett og slett ett mye mer behagelig fly en Boeing 737 :)

Stemmer det at en del sas 737 maskiner har litt høyere gulv for at de skal være lettere å gjøre om til cargo senere i livet? Og at vinduene derfor er lavere hos dem ift sittehøyde? Jeg har merket meg at de sitter svært lavt på noen maskiner, men er dette fakta eller bare føles det sånn?

Bedre komfort, mye mer stille, vinduene er høyere, rett og slett ett mye mer behagelig fly en Boeing 737 :)

Personlig betaler jeg ekstra for å ikke fly Airbus som pax. Hvordan den er mer stille og behagelig høres helt merkelig ut, Airbusene bråker noe forskrekkelig og flap mekanisme lyden på disse har et eget navn for da bråker de helt vanvittig. Komforten svært mye dårligere enn det som etterhvert er standard hos Boeing, men har jeg som sagt styrt unna de siste 2 år så det kan jo ha skjedd et mirakel i mellomtiden, selv om jeg tviler litt på det. Men som sagt, mye forskjellig smak ute å går, men jeg tror en god del er ønsketenkning. Ellers er det jo svært fornøyelig å være på jobb i en Boeing og bevitne den skrekkelig dårlige performance/climb rate m.v. som alle Airbusene er så kjent for.

Jeg personlig er mest fornøyd med Airbus, ja jeg ser den at det muligens er mer plass til beina fremme på sas 737-600/700 (som er de jeg har fløyet) enn det er på a321 (satt langt bak) men har hatt noen turer med TCAS A321 og er veldig fornøy med plassen, særlig nødutgang finnes ikke bedre følelse enn å strekke ut beina (er 183) og ikke ha noe i veien:P Flymessig syns jeg også Airbusen slår "Boingen" mye mer komfortabelt, mulig jeg har hatt uflaks med boeing turene mine men synes at det er mye mer brå bevegelser i de flya.

Kjetil

Jeg reiser mye med både A320-serien og 737-serien, og jeg synes uten tvil at A32x er veldig mye mer komfortabel en 737. Bråker mindre, mer luftig kabin, og rett og slett bedre plass. Men jeg synes fortsatt at ATR er best, men så er jo både ATR og Airbus under samme tak, kan forklare hvorfor jeg synes Airbus lager de mest komfortable jetflyene, og ATR de mest komfortable regional/turboproppene

Jeg reiser mye med både A320-serien og 737-serien, og jeg synes uten tvil at A32x er veldig mye mer komfortabel en 737. Bråker mindre, mer luftig kabin, og rett og slett bedre plass.

Second that. For meg oppleves reisen mer komfortabel på Airbus.

Tror dette har mye med personlige preferanser å gjøre, akkurat som med biler - noen elsker og noen hater den samme bilen, og oppfatter den vidt forskjellig. Hva vi vektlegger, og hvordan vi opplever situasjoner forskjellig, er ganske interessant, men det er en annen diskusjon.. :-)

Som passasjer, har jeg problemer med å synes den ene er bedre enn den andre. Jeg har ingen tro på at den ene fabrikantens fly flyr bråere enn den andre ihvertfall :D, men det kan sikkert en flykyndig si noe om. Trangt og bråkete er det uansett i fly. Aller best har jeg nok hatt det i DYs 73H med Sky, da de oppleves som lyse og luftige. Værst har vært i en full SAS 73H i midtsete langt bak, mens den fulle 738ern jeg fløy en måned etter (SAS det også), ga av en eller annen grunn en veldig god opplevelse. Favoritt er selvsagt MD-80 langt fram til venstre, mens en toseter på 330 eller 340 heller ikke er å forakte. Hadde en kongetur med en 320 for noen år siden også, men ser ikke noe annet mønster enn at det føles bedre jo færre passasjerer som er ombord, og stort sett stillere foran enn bak. Og at hyggelig personale både foran og bak kan redde den potensielt værste flyturen.

Selskapets beslutning om interiør har nok mer innvirkning på komfort enn fabrikantens løsninger ... Du vil ha to helt forskjellige opplevelser om du flyr i LN-TUA eller HB-IIQ - som begge i utgangspunktet er 737-700'er .. ;)

Selskapets beslutning om interiør har nok mer innvirkning på komfort enn fabrikantens løsninger ... Du vil ha to helt forskjellige opplevelser om du flyr i LN-TUA eller HB-IIQ - som begge i utgangspunktet er 737-700'er .. ;)

Makes sense :)

Last edited:
Back