Selv de nyeste Boeing'er ligger etter Airbus-familien når det gjelder FMGC og sofware.
Selv de nyeste Boeing'er ligger etter Airbus-familien når det gjelder FMGC og sofware
Kan du utdype dette litt, f.eks 787 og 777 vs 330 og 340?
og tilbyr da et system som gjør at flyet er sikret mot f.eks G-belastning (load), overspeed, underspeed, pitch control (min /max alpha), max bank
Man valgte en fly-by-wire /fly-trough-computer-løsning som har vist seg å være en suksess. Mens man selv i moderne Boeing'er finner konvensjonelle forbindelser til flight control's, valgte Airbus utelukkende en vektbesparende computerløsning, koplet opp mot et FMGC-system som enda er laaaangt overlegent Boeing.
![]()
Sikkert denne du tenker på.
Tittet litt inn i bokverket til SAS. Det er bare Grisene som klarer/er godkjent en RNP på 0,3.
RNP= required navigational performance. Enkelt sagt; hvor nøyaktig flyet følger streken/innflygningssektoren ol.
Det er mulig Luftbussen også klarer dette, men de er ikke godkjent til det.
Grisen er gammel og har mange knapper, men den flyr nøyaktig!
Boeing 777 har mye av dette faktisk. Har en Video der noen av dette blir demostrert i en B777 simulator, og systemet tok umedlebart kontrol og overstyrte piloten slik at han aldri fikk stall warning blant annet.
Jeg tror man må prøve dette i real life, for å se hvor utrolig bra dette virker, både for arbeidsmiljøet til piloten, nøyaktigheten i navigation performance, pax'ens komfort, støy etc.
Heisann!
Denne debatten kunne vi holde paa i evigheter og mange filosofiske design forskjeller er allerede beskrevet. Jeg tror som Tally-Ho beskriver at Airbus sin filosofi er at fabrikanten vet mer enn de fleste pilotene om hvordan flyet skal opereres og setter funksjoner og begrensinger i FMS, og dette er sikkert riktig i mange tilfelle.
Boeing har samme begrensinger paa nye fly slik B777, B787, men de lar piloten overstyre systemene... Force feedback systemene i flyet kjemper mot piloten i disse tilfellene og det tar krefter for aa overstyre disse begrensingene med bells and warnings i bakgrunn... :lol:
Det som forundrer meg med Airbus sin filosofi er i autoflight saa er det ingen foelelse feedback fra auto throttle og joy stick og det virker som piloten er tatt ut av bildet...? Naa har jeg rigtignok ikke floeyet Airbus fly og min Boeing erfarign er kun fra Boeing simulatorer, men jeg syntes det er greit aa legge haanden paa throttle i auto mode og "kjenne" hvor den staar og hva den gjoer, samme med yoken, naar du gaar fra auto flight til manuel flight. Kan dere Airbus piloter beskrive hvordan dette virker paa Airbus?
Til slutt saa er det en interessant, men selfoelgelig subjektiv artikkel om B737NG vs. A320neo; http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/boeing-asserts-current-model-737ng-more-cost-efficient-a320neo-0329?cid=nl_atw_dn&YM_RID=#email?cid=nl_atw_dn&YM_RID=email
Dag
Tally-Ho said:For piloten oppleves det som uhyre lettflydd. Lar man flyet bli liggender i en config. (f.eks. bank til venstre, med climb), så blir det liggende der til man kommer med en annen input.
Angående trådens formål, så er vel det eneste fornuftige en poll, slik at vi slipper enda en jamretråd som vi har sett så ...
----
Andre spesielle ting; man bruker ikke rudder med føttene ved turn, men side stick input, som gjennom en turn coordinator /yaw damper beveger rudder/aileron. Unntak er ved engine failure.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.