Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Jeg er trygg på at førerløse fly kommer. Mer usikker på om det er noe jeg får oppleve. Derimot er jeg mye tryggere på at jeg skal få oppleve førerløse biler. Her er spenningen mer hvor fort det skjer, hvordan reguleringen blir samt om det blir fortsatt individuelt bileierskap eller om vi går over til bilflåter.

Førerløse biler er allerede antageligvis tryggere enn gjennomsnitts sjåføren, og i bil er det jo heldigvis mye lettere for systemet bare å stoppe hvis det ikke vet hva det skal gjøre.
Så vidt eg veit er det å sjå vegmarkering viktig for slike bilar (no). Så korleis dette skal gå halve året i Noreg, slit eg litt med å forstå.

Så vidt eg veit er det å sjå vegmarkering viktig for slike bilar (no). Så korleis dette skal gå halve året i Noreg, slit eg litt med å forstå.

Elektronisk avgrensing - tilsvarede det man bruker for elektroniske gjerder for å holde dyr innenfor et gitt område. Kursen korrigeres automatisk hvis man treffer disse signalene. Veiskilt sender også elektroniske signaler så fart og andre kommandoer justeres etter dette.

Det er mye lettere å stoppe, i hvert fall i mange sammenhenger, men også biler må uansett forholde seg til is, snø, vannplaning, underkjølt regn, sandstormer og regn. I tillegg skal de kjøre i et miljø der det er mange ting som kan forstyrre kjøringa: Fotgjengere, utrykningskjøretøy, skrot i vegbanen, syklister, jernbaneoverganger, motorsyklister, vegarbeid osv...

Det er mange utfordringer på veien, ingen tvil om det. Men nå begynner google å få ganske mye erfaring med dette. Så dette fikser de. Men jeg tror også at vi mennesker opererer med mye større risiko i trafikken en det en autonom bil vil gjøre. Vi kjører f.eks fortere på vinterføre enn en autonombil vil gjøre.

Jeg er ikke sikker på om biler egentlig er noen veldig relevant sammenligning. Begge deler er vanskelig, men på forskjellige måter. Og selvkjørende tog er jo allerede i ferd med å bli normalt på nye metrolinjer.
Her er jeg helt enig med deg, utfordringene er forskjellige. Og ikke minst konsekvensene.

Det er mye lettere å stoppe, i hvert fall i mange sammenhenger, men også biler må uansett forholde seg til is, snø, vannplaning, underkjølt regn, sandstormer og regn. I tillegg skal de kjøre i et miljø der det er mange ting som kan forstyrre kjøringa: Fotgjengere, utrykningskjøretøy, skrot i vegbanen, syklister, jernbaneoverganger, motorsyklister, vegarbeid osv...

Jeg er ikke sikker på om biler egentlig er noen veldig relevant sammenligning. Begge deler er vanskelig, men på forskjellige måter. Og selvkjørende tog er jo allerede i ferd med å bli normalt på nye metrolinjer.
Har allerede sittet på selvkjørende bil helt uten utstyr for sjåfør. Utfordringen er at den bare kunne bevege seg når den var helt alene på et kontrollert område. For kjøring på lukkede veier som kun tillates for selvkjørende biler er man antagelig klar til å begynne allerede idag. Utfordringen er alt som du nevner ovenfor, men ikke minst menneskelige sjåfører om de blander seg inn i trafikken. Ser man for eksempel på en vei i India er det ikke enkelt ved bare å observere trafikken å finne ut om det er venstre- eller høyrekjøring der. I India har de også gjort det klart at førerløse bilder ikke skal tillates.

Med fly har man ikke alle disse utfordringene. Fugler kan man vel stort sett bare fly gjennom og da har man ikke annet av andre eksterne objekter enn godt kontrollerte fly å bekymre seg om. Og flyene vil man se i god tid og man kan bruke 3 dimensjoner for å unngå det. Mye enklere for fly enn biler altså.

Er det da igjen noe mer enn å håndtere vær og vind som en utfordring for automatiserte fly? Dette er naturlige systemer så de burde være greie å forutse.

Last edited:

. Er det da igjen noe mer enn å håndtere vær og vind som en utfordring for automatiserte fly? Dette er naturlige systemer så de burde være greie å forutse.

Også slikt som en flokk med fugler som kan unngås i siste øyeblikk av en oppegående flyger, samt droner og micro fly uten transponder. Dette har vel alle ekspertene tenkt på og har vel løsning på tegnebrettet?

Noen som tror auto-fly kommer snart:

http://www.aircargonews.net/news/te...ss-freighters-by-early-2020s-says-report.html

Også slikt som en flokk med fugler som kan unngås i siste øyeblikk av en oppegående flyger, samt droner og micro fly uten transponder. Dette har vel alle ekspertene tenkt på og har vel løsning på tegnebrettet?

Noen som tror auto-fly kommer snart:

http://www.aircargonews.net/news/te...ss-freighters-by-early-2020s-says-report.html
Mitt stalltips er at det vil komme "automat-veier" tilsvarende motorveier idag hvor man vil kjøre raskere, men mindre avstand mellom kjøretøyene og hvor manuell kjøring ikke vil bli tillatt. Men som idag vil de fleste veiene bli av lavere standard, lavere hastighet og hvor man vil kunne treffe andre typer fartøyer. Man vil merke at det er mye mer effektivt og sikrere når man kun har selvkjørende fartøyer.

Tilsvarende med fly vil det være bli et press for å få ut av luften alle personflydde småfly, microfly, hangglidere, paraglidere og små droner. Disse vil antagelig begrenses til veldig klart definerte områder.

Med fly har man ikke alle disse utfordringene. Fugler kan man vel stort sett bare fly gjennom

Jeg beklager, eller det gjør jeg vel egentlig ikke, men en sånn uttalelse kan man rett og slett ikke la stå uten å kommentere den. Fly rett gjennom fugler? Dette blir så hårreisende dumt at jeg ikke har ord! Du kan umulig ha unngått å få med deg hvor mange ulykker og uhell, diversions og return to lands som er forsårsaket av fugler opp gjennom årene?! Det er jo til og med laget spillefilm om den mest kjente!

Her er en fin video av et fly som "bare flyr gjennom" noen fugler.

https://youtu.be/9KhZwsYtNDE

Jeg beklager, eller det gjør jeg vel egentlig ikke, men en sånn uttalelse kan man rett og slett ikke la stå uten å kommentere den. Fly rett gjennom fugler? Dette blir så hårreisende dumt at jeg ikke har ord! Du kan umulig ha unngått å få med deg hvor mange ulykker og uhell, diversions og return to lands som er forsårsaket av fugler opp gjennom årene?! Det er jo til og med laget spillefilm om den mest kjente!
Større fugler som canada-gjess vil man nok merke ja, men her vil man ikke merke noe forskjell om det er med pilot eller ikke.

Bra du fant noe konkret. Klarer du svare på det forrige innlegget som du angrep?

. Tilsvarende med fly vil det være bli et press for å få ut av luften alle personflydde småfly, microfly, hangglidere, paraglidere og små droner. Disse vil antagelig begrenses til veldig klart definerte områder.

Det er idag også ulovlig å fly i kontrollert luftrom uten klarering, men av og til roter det seg
Farkoster inn som ikke skulle vært der.
Husker en gang da jeg var på vei inn til LAX med en jumbo. Vi var langt ute på ILS mens et småfly klatret opp samme ILS i motsatt retning. Vi fikk varsel fra flygeleder på radar og måtte dra godt i stikka i siste liten for å unngå å komme på TV den kvelden.
Flygeledern var ikke blid og vi ringte etter landing og fylte ut rapporter senere.
Dem fikk aldri tak i småflyet.
Det blir bare flere og større droner så det er bare tidsspørsmål om når det skjer en kollisjon med alvorlige følger, kanskje med hensikt også, mange som bare fintenker på faenskap og en drone med TNT hadde vært perfekt for å gjøre skade, enten flyet er pilotløst eller ikke.

Mitt stalltips er at det vil komme "automat-veier" tilsvarende motorveier idag hvor man vil kjøre raskere, men mindre avstand mellom kjøretøyene og hvor manuell kjøring ikke vil bli tillatt. Men som idag vil de fleste veiene bli av lavere standard, lavere hastighet og hvor man vil kunne treffe andre typer fartøyer. Man vil merke at det er mye mer effektivt og sikrere når man kun har selvkjørende fartøyer.

Tilsvarende med fly vil det være bli et press for å få ut av luften alle personflydde småfly, microfly, hangglidere, paraglidere og små droner. Disse vil antagelig begrenses til veldig klart definerte områder.
Ja, det kan nok kunne funke greitt.

Større fugler som canada-gjess vil man nok merke ja, men her vil man ikke merke noe forskjell om det er med pilot eller ikke.

Hvor tar du dette oppgulpet fra? Vil ikke merke noen forskjell? Tror det var greit at Chesley Sullenberger var på jobb den dagen, for en datamaskin hadde sett hvor nærmeste flyplass lå, funnet ut at ingen lå nærme nok, fått øynene i kryss, og så hadde 155 menneskeliv gått tapt, pluss de på bakken i New York der flyet hadde truffet.
Skal love deg at man merker selv en spurv som treffer flyet hvis den treffer riktig. Har selv truffet en liten svale som tok ut en hydraulikkslange på den ene understellsleggen. Sjelden har vel uttrykket "liten tue kan velte stort lass" vært mer passende enn når det gjelder fugler mot fly.

Når det gjelder den andre posten din holder den samme kvalitet som disse, og jeg orker rett og slett ikke svare. Du burde rett og slett vite bedre enn å skrive det du gjør her. Vi som driver med dette til daglig blir oppgitt av sånt tull som dette.

Captain-Picard-Facepalm.jpg

Elektronisk avgrensing - tilsvarede det man bruker for elektroniske gjerder for å holde dyr innenfor et gitt område. Kursen korrigeres automatisk hvis man treffer disse signalene. Veiskilt sender også elektroniske signaler så fart og andre kommandoer justeres etter dette.
Halvskeptisk. Dette vil måtte ha nær sub-cm nøyaktigheit. Og ein alvorleg detaljert infrastruktur. På gjennomfartsvegar av god standard har eg trua, men mindre på "last mile". Sjøv om det nok det er ein del som ser potentiale der, car-on-demand, som slags kryssing mellom Uber, buss og nabobil. Nydeleg konsept, men rundt snøfonnene i nabolaget....

Halvskeptisk. Dette vil måtte ha nær sub-cm nøyaktigheit. Og ein alvorleg detaljert infrastruktur. På gjennomfartsvegar av god standard har eg trua, men mindre på "last mile". Sjøv om det nok det er ein del som ser potentiale der, car-on-demand, som slags kryssing mellom Uber, buss og nabobil. Nydeleg konsept, men rundt snøfonnene i nabolaget....

Vi er fortsatt på barnestadiet her, men kombinasjon med sensorer i kjøretøyet og optisk AI-intelligens vil være nøkkelen her. Klart det kommer. Det er ikke bare fantasi det vi ser i sci-fi filmene med alle mulige luftfartøyer som surrer rundt.

Hvor lenge må vi egentlig ha disse pilotløse flyene før det har lønnet seg å sparke pilotene ut av cockpit? At flyene i seg selv må redesignes totalt er jo én ting, men her snakker vi om å legge om alt som kommer i berøring med disse nye flyene. Luftrom, småfly, ATC, teknisk, flyplasser osv osv osv. Jeg sliter egentlig ganske mye med å se den økonomiske motivasjonen for å gjøre dette.

Hvor lenge må vi egentlig ha disse pilotløse flyene før det har lønnet seg å sparke pilotene ut av cockpit? At flyene i seg selv må redesignes totalt er jo én ting, men her snakker vi om å legge om alt som kommer i berøring med disse nye flyene. Luftrom, småfly, ATC, teknisk, flyplasser osv osv osv. Jeg sliter egentlig ganske mye med å se den økonomiske motivasjonen for å gjøre dette.

Det kalles 'utvikling'. Men mange føler seg kanskje tryggere hvis man setter en robot i cockpit istedet for kun en chip i panelet .. ? ;)

airplane-auto-pilot.jpg

Det kalles 'utvikling'. Men mange føler seg kanskje tryggere hvis man setter en robot i cockpit istedet for kun en chip i panelet .. ? ;)

airplane-auto-pilot.jpg

"Utvikling" er vel nesten en understatement i den sammenhengen :) Jeg lurer litt på hvor man skal starte. Tiden vil vise.
Han styrmannen der ser forøvrig ut som en velvillig "ja-styrmann" ^_^

Vi er fortsatt på barnestadiet her, men kombinasjon med sensorer i kjøretøyet og optisk AI-intelligens vil være nøkkelen her. Klart det kommer. Det er ikke bare fantasi det vi ser i sci-fi filmene med alle mulige luftfartøyer som surrer rundt.
Tja, fantasi er det nok, men umogeleg er det nok ikkje. Det er vel litt slik at vi kan stå framfor ein revolusjon tilsvarande det å gå frå hest og kjærre, via enkel elbil, til T-Ford, vidare til Golf-GTI, så Think til Tesla på autopilot. Kvart av stega er jo ikkje så enorme, men det er langt frå hest og kjærre til model 3.

For oss som er teknologiinteresserte er det jo gode tider! Men vi får sjå. Ein kan jo lure på kven som skal drive verda fram; kidsa som er meir gira på å streame paradise hotel istadenfor å vite korleis ein får til å streame.

Edit: Det blir jo starta opp fleire prosjekt i maritim sektor her i byn no, det formåla er både transport av last og av folk. Sjøen er kansje lettaste plass å starte.

Last edited:

Det vil sannsynligvis gjøres med en kombinasjon av ulike sensorer:
  • Optisk (ulike kameraløsninger fra UV til IR)
  • Radar
  • Lidar

Til sammen vil nok dette kunne identifisere og kategorisere objekter både raskere og sikrere enn en pilot er i stand til.

Det vil sannsynligvis gjøres med en kombinasjon av ulike sensorer:
  • Optisk (ulike kameraløsninger fra UV til IR)
  • Radar
  • Lidar

Til sammen vil nok dette kunne identifisere og kategorisere objekter både raskere og sikrere enn en pilot er i stand til.

Kanskje det, men hadde det vært så enkelt og praktisk så hadde vel slikt allerede vært installert i dag. Teknologien er der, jeg har radar på bilen min både foran og bak. Kommer det noe i nærheten begynner det å pipe og fargen på skjermen går fra grønt til gult til rødt. :cry:
Har hatt TCAS på fly siden 1992 men strenge regler om hvordan man skal reagere til signalene og opplysningene. Kan ikke bare dra i stikka, eller koble autopilot til TCAS.
Bra du har tillit til computer teknologi, men de som jobber med å kjøre fly til daglig er mere skeptisk. Regner med at du ikke er flyger?

Blir spanande å se hvordan flyet skal flys når man feks mister all strøm/power. Brann. Etc etc etc.

Joda, monumental utvikling blir det nok. Men man vil nok alltid ha 2 stykk der til "manual override".

IT feiler konsekvent uten kontunuerlig vedlikehold. E.O.D

Back